Hva ser dere på ved valg av barnehage?

Magda Green

Elsker forumet
Vi har ei jente i barnehage på 2,5 år, og en på 8 mnd som skal begynne til høsten. Vi er usikre på hvor vi nå skal søke plass til begge to. Alternativet er enten en stor barnehage med 19 barn på småbarnsavdeling og 25 på stor (totalt 4 avd), eller en mindre barnehage som er tredelt 0-2, 2-4 og 4-6 års avdeling, og totalt sett mindre. (er usikker på hvor mange plasser)

- Hva ser dere etter ved valg av barnehage??
- Er det "bedre"/tryggere opplevelse for barn å være i en mindre barnehage?
- er det fordel for søsken å være i en mindre barnehage hvor de kanskje får sett hverandre mer, eller har det ikke noe å si?
- Er det sosialt sett fordel i større barnehage der det er flere på samme alder? (ift gruppeaktiviteter innad avdelingenetc.)
- Jeg skal på besøk før jeg søker, hva bør jeg se etter/spørre om?

Sett at man kunne valgt fritt (ikke bare ta den plassen man får), hvordan ville du tenkt og hva ville du vurdert opp mot hverandre?

[:)][:)]

For OSS var det viktig at det ikke var basebarnehage med mange barn. Vi prøvde det først men følte at datteren vår ikke ble tatt godt vare eller tatt vare på i det hele tatt i perioder.
Så at den var liten var viktig. Den bør ha et godt rykte, tilgang til god uteplass og "gidde" å ta med seg de som ikke går enda på tur. Slik tenkte jeg. [:)]

Der dattern vår fikk plass først søkte jeg fordi det var en familiebarnehage på mellom 8-10 barn.
Tenkte at det var en rolig og fin start for ei på 15 mnd. Men måtte takke nei desverre.

Jeg så egentlig på gårsdbarnehager og bhg som ikke var "asfalt" bhg.
Så etter mye skog og natur og mindre avdelinger.
Sjekket litt opp de ansatte hvordan erfaring de hadde.
Samboern sjekka opp om det var noen andre skumle opplysninger rundt bhg og de ansatte, noe det ikke var. (er jo så mye skummelt om dagen)

Søsken blir anbefalt å være på forskjellige avdelinger og ikke sammen sammen om du skjønner.
Det er det jeg mener de fleste sier. De anbefaler jo ikke å ha sine egne barn i samme bhg som foreldra jobber heller.

Synes også det var viktig at de fikk mat i bhg.
At de var mye ute og ute i skog, lavo osv.

Så nå går hun i en koslig bhg med 14-15 barn, spiser god rolig frokost, har også åpen avdeling så alle leker med hverandre, badebasseng og båt på et vann like ved som de bruker om sommern.
Kjempe koslig ansatte[:)] At de hadde en god årsplan for året.
Var godt å se hvordan de ansatte oppførte seg rundt barna. det var mange ansatte på småbarnsavdelinga og det er jo bra.

Så da håper jeg vi har gjort det riktige valget for dattern vår. hun begynte jo 3 januar 50% og stor trives og det er jo det aller viktigste[:)]
Jeg synes ikke det var så lett å se etter bhg. jeg kikka leeeeenge på nettet.

Lykke til

Luksus problem?
Her i området søker man på de som ligger nærmest og håpe man får plass i en av de[&:]

Var egentlig helt tilfeldig at Emil havnet der han går nå, og jeg er kjempefornøyd, mest av alt med at de har all mat i bhg - også varmmat hver dag!!!

Tusen takk for alle svar![:)]

Tar gjerne flere tilbakemeldinger. Syns det er interessant å høre hva andre tenker[:)]

ORIGINAL: Febbis

Luksus problem?
Her i området søker man på de som ligger nærmest og håpe man får plass i en av de[&:]

Var egentlig helt tilfeldig at Emil havnet der han går nå, og jeg er kjempefornøyd, mest av alt med at de har all mat i bhg - også varmmat hver dag!!!

Det gjaldt dersom man kan velge, vi må søke begge, men jeg lurer på hvilken prioritering jeg skal ha i søknaden, og man HÅPER jo man får plass på 1. valget. [:)][:)][;)] er uansett interessant [:)]

Hva er det som gjør at du er fornøyd der Emil går nå? (tar gjerne med tips til hva jeg kan se etter når jeg besøker [:)])

opp[:D]

ville undersøkt hvor mange barn de har per ansatt, for det varierer veldig i disse dager. i område vi søkte var det mellom 3 og 7 barn per ansatt på stor avdeling. også er det viktig at noen av disse har utdannelse, men ikke nødvendig med alle da. mange flotte assistenter i vår bhg.

også ville jeg i tillegg besøkt de bhg jeg ville ha søkt for å se på innearealer, finne ut hvordan de legger opp dagen etc.

Når eg søkte hu eldsta på 1,5 år inn i bhg-en så fekk eg Sistevalget mitt, men det viste seg at bhg-en er KNALLTOPP [:D]

Må med minstemann så kommer han til å gå i samme bhg og på samme avd-en som storesøstera si 0-3 år avd[:)]
Er søskenprioritering så rekner med at han får plass til høsten[:)]

Jeg rådførte meg med ei god venninne som jobber innen barnevernet. Fikk høre hvilke barnhager hun anbefalte i området.
Valgte utifra de den som var nærmest i skolekrets.

Back
Topp