Hva pakker man i fødebagen?

Blabla123

Andre møte med forumet
Skal vi lage en sjekkliste for fødebagen, til oss som gjør dette første gang?:) Hva trenger vi? Og pakker man gravidklær, eller er feks vanlige joggebukser realistisk rett etter fødselen?
 
lypsyl!!
ammeinnlegg + krem. jeg tar å med sånner skjell for å ha på så ikke klærne gnager rett på brystvortene..
ellers klær, jeg hadde med vanlige klær, men er for det meste det jeg går i når jeg er gravid å. syns det var veldig greit å ha litt stramme singleter med, følte at alt ble holdt litt på plass da, magen er ganske slappsete de første dagene iallefall ;) hadde seff noe over :p 
ellers tøfler til å dusje å, behagelige truser. toalettsaker, klær til babyen....
 
Jeg har brukt vanlige klær rett etter fødselen, men gjerne tights eller en bukse som ikke strammer så veldig. Slipperse eller sandaler er greit å ha å trø i. Kokte smokker til babyen om det skulle bli aktuelt. Sist gang ble jeg oppfordret fra jordmor om at jeg burde prøve da babyen hadde ett stort sugebehov(ammingen fungerte bra). Amme-bh, stor t-skjorte til natta. En god håndkrem da man ofte blir tørr i slik "sykehus luft".
 
Morgenkåpe savnet jeg sist gang, så det skal med nå. Amme-bh i forskjellig str + ammeinnlegg. Bind og store truser. Klær som er praktiske å amme i. Jeg anbefaler IKKE å ta med trange bukser. Man vet aldri hvordan fødselen blir, og hvor sår man blir i underlivet. Sats heller på løse myke bukser. Jeg gikk i joggebukse 6 mnd etter fødsel nesten fordi jeg ikke orka å ha noe som strammet i skrittet. Ellers utstyr som toalettsaker, litt sminke, håndkrem, småsnacks, drikkeflaske, kamera + lader, mobil + lader, tja... Husker ikke mer i farta.
 
Her er det jeg kommer til å pakke:
Fotoapparat, lader til fotoapparat
Mobillader
Hentesett, pluss litt andre klær til baby, og teppe
Digge truser
Morgenkåpe
Slippers/crocs/tøfler
Kryssordblad og penn
Druesukker/drikkeflaske
Ipod + cd. (Hadde god effekt av musikk sist)
Amme-BH
Ull/silke-innlegg
Tights, lange amme-singleter/tunika
Joggebukse og t-skjorte
Toa-saker: hårbørste, tørrshampo, deilig ansiktskrem (fuktighet), mascara
Bind
En bok til å skrive opp ting jeg vil huske fra fødsel, pluss besøkende og gaver.
Eventuelt et stearinlys med beroligende duft, dersom jeg får oppi badekaret.
 
-Stramme singleter som holder på plass magen, og tunika eller løse gensere til å ha over :)
-Brukte ikke gravidklær, men bukser som er løse og komfortable, tror jeg hadde med tights og joggebukse.
-Behagelig undertøy med plass til store bind, ikke stringtruser :p
-Kamera, og evt. lader.
-Toalettsaker.
-Litt klær til babyen.
-Lommebok, telefon og lypsyl.
-Helsekort og andre papirer som skal leveres/evt. brev til jordmor.


Tror ikke jeg tar med noe mer enn dette, dro kjapt hjem forrige gang, og satser på det denne gangen også. Hvis ikke har vi kort vei hjem så min kjære kan hente det jeg evt. trenger.
 
Her er min liste:


Til føden:

-         helsekortet, Rhesus-lapp og UL-skjema

-         badesko

-         toalettsaker + sminke. Shampoo, dusjkrem. Lotion.

-         Leppepomade

-         Mobil

-         digitalkamera, filmkamera

-         litt penger

-     vannflaske, 4 kuli, turmix, new energy-sjokolade, frukt

-         Lue til baby

-    Nettingtruser

-         Bikinitopp i tilfelle badekar (er av den sjenerte typen, men husker jo at alle hemninger ble fort glemt forrige gang...)

-    Sportsdrikke

Til overnatting:

-         bind

-         tøfler og varme sokker

-         undertøy og sokker

-         nattøy

-    Purelan brystvorte salve

-         mammabukser/tights og singleterammetopper

-         amme-bher

-         ammeinnlegg i ull og papir

-         morgenkåpe

-         mobillader

-         kameraladere + ekstra minnebrikker

-     svisker

-         Klær (mammabukser og lange topper)

-    Kjeks, knekkebrød, pålegg /syltetøy (greit å kunne spise noe raskt på barselhotellet)

-         noe å skrive på og med

-         noen poser (til å frakte barselgaver eller skittentøy)

-     paracet/ibux

-         ørepropper

Til baby:

-         bilstol

-         ”hentesett”

-         noe klær i str 50 og 56

-         tutter

-         babyteppe

-         bamse og koseklut

-         sleep sheep

-         sokker

-         kløhansker

-         luer

Til mannen:

-         toalettsaker

-         undertøy

-         et par bukser

-         sko

-         t-skjorter

-         noen gensere

 
TA MED EGEN PUTE!!
 
Min bag står nå ferdig pakket :) Til baby ; Bodyer Pysj Sokker Sparkebukse Teppe Bukser Meg: Amme bh Amme innlegg, både ull og papir Amme topper Mammabukser joggevariant Slippers Sokker Store gode truser Sjampo, balsam, hårstrikker, hårbørste, litt sminke , dusj såpe Tannbørste og tann krem Brystvorterkrem Leppepomade iPad med lader Helsekort Mobil og lader Lesestoff
 
Jeg anbefaler i alle fall i å med brystvortekrem :)

Jeg skal ha med:

- brystvortekrem
- undertøy
- ammeinnlegg
- div klær til babyen (også nattklær)
- bleier
- smokk
- shampo/balsam
- gode sko
- toalettsaker (sminke osv..)
- hårføner
- mobil + lader
- kamera 
- vogna + bilstol (blir liggende i bilen) 
- babyteppe
- helsekortet
- Koseklut til babyen
- Morgenkåpe
- 1 sjokolade eller lignende (om fødselen tar tid)
- Bind
 
Trenger man egentlig noe annet enn hentesett til baby? Jeg har fått beskjed om at klær og bleiebehov er dekket på sykehuset. Jeg skal ha joggebukse og kamera med. Trenger ikke noe særlig annet. Tannbørste da ;p
 
Back
Topp