Hva orker du ikke å stresse med denne gangen?

Tiril123

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
VIP
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
❤ Juliskattene 2018 ❤
Litt inspirert av augustgruppa, tenkte jeg at vi også trengte en sånn post. Kan være godt for førstegangsfødende også, og se at det er helt normalt å prøve og feile :)
Men, er det noe du stresset med sist gang du fikk baby som du erfarte at du skal (prøve å) droppe denne gangen? :)

Jeg opplever mindre stress nå fordi jeg jo har det aller meste etter nr. 1. Samtidig merker jeg at jeg stresser mindre med å ha alt klart denne gangen. I starten er de uansett mest på puppen, så man har god tid til å få tak evt. ting man har glemt/ikke visste at man trengte.

Ting jeg var glad jeg kjøpt på forhånd sist var lanolinsalve til brystene, ammeinnlegg og noen ammebh-er. Til baby trenger man jo ikke stort de første ukene, men vi var veldig fornøyd med bedside-crib'en og babynestet. Bilstolposen og var himmelsk (men dette var i februar da, trenger nok ikke annet enn pledd denne gangen). Omslagsbodyer [emoji119]

En ting jeg var flink til sist som jeg ikke vet om jeg orker/rekker denne gang var å bake masse "en-hånds-mat" til fryseren. Det var gull verdt i starten når man stort sett ikke rekker annet enn amming og en kjapp tur på do. Jeg bakte fylte horn med ost, skinke og pesto. Og masse boller. Håper jeg orker å bake det samme denne gangen, for det var gull verdt!

Forrige gang hadde jeg detaljerte handlelister, vaskelister osv. Alle klær lå nyvasket i skapet lenge før termin, og fødebagen sto klar i gloood tid. Hadde alt av utstyr man kunne tenke seg [emoji23] skulle ikke endre opp med å måtte handle noe tre dager etter fødsel liksom [emoji23]

Denne gangen stresser jeg generelt mindre over alt. Har sortert de minste klesstørrelsene av arveklærne vi hadde i kjelleren. Ikke vasket de enda. Alt babyutstyr ligger i kjellerboden, har ikke tenkt på å finne det frem enda. Sånne ting som ammeinnlegg, salver, bleier, kremer osv kommer jeg sikkert til å glemme helt før jeg plutselig trenger de [emoji23]

Uke 30 i dag, og her er bare vogn, bilstol( har fra forjemann) og noen få plagg vi har fått av mamma kommet i hus[emoji85] Kvitta oss med alt sist for mente da at vi ikke skulle ha flere. Nå kommer det ei jente, så må uansett ha en del nytt. Men har enda ikke handla noe som helst. Er kanskje litt for rolig i forhold til tid? Kan heldigvis hente endel tøy og utstyr hos søstera mi [emoji4]

Jeg kan jo svare selv også...

Jeg skal prøve å IKKE stresse så mye med søvnrutiner. Jeg ble med veldig lite søvn helt desperat i perioder..og skulle prøve alt mulig for å bedre søvnen til baby. Kutte dupp, mer søvn på dag, prøve mme?, kutte grøt før leggetid, kutte ditt og kutte datt, sovne selv, opp-ned metoden, kiropraktor, svøpe, ligge i egen seng, ligge i vognbag....osv osv. Listen er laaang :hilarious:
Nå hadde hun refluks, så det var jo en grunn for dårlig søvn, som ble oppdager akkurat fordi jeg stadig var på søken etter "en løsning"...Men, som regel er det jo ingen "grunn". Noen barn sover dårlig den første tiden og særlig fra 3-4mnd til ca 1 år, og denne gangen skal jeg ikke slite meg ut og tro det er min feil at baby ikke sover :happy:

Edit: vil bare anbefale dette blogginnlegget av ei flott fembarnsmor: http://www.smabarnsforeldre.no/nar-babyen-sover/
Dette kunne jeg ønske jeg hadde lest før nr.1 kom :)

Besøk!! Orker ikke denne gangen! Folk kom tilreisende knapt nok før vi fikk kommet hjem fra sykehuset! Kom på rundgang! Denne gangen får ingen komme før etter 14 dager [emoji85] altså folk kan stoppe innom, men ikke slik langtidsbesøk som kommer tilreisende

Back
Topp