Hva om man som gravid..

Vipsis

Gift med forumet
.. kommer til å spise noe kjøtt som man i ettertid finner ut kanskje var gåent? :S

I dette tilfeller er det snakk om en karbonade som har lagt noen dager i kjøleskapet rå, og jeg stekte og spiste den nå i kveld.. Men etterpå kommer jeg på at den har jo ligget der ganske mange flere dager enn først antatt, kanskje nesten en liten uke!! ANER ikke noe om utløpsdatoen på karbonadedeigen, den lå innpakket i bakepapir i kjøleskapet og burde nok ha blitt kastet.. HJELP!! Kjenner jeg får litt panikk! Har jeg gjort noe skikkelig dumt???

Er vel toxoplasmose og listeria som man skal passe seg for som gravid..Disse dør jo ved steking og koking.Så regner med at karbonaden da du spiste den var stekt og dermed fri for disse bakteriene....??!! 

Du kjenne d på lukten me ein gang du steike den omså e d bare å spise å slappe av den er dårlig så og du ikke kjenner noe dårlig lukt,

Reagerte ikke på noe merkelig lukt nei.. Og ja, jeg stekte jo den rett før jeg spiste den.. 
Så da drepte jeg muligens det som evt er farlig?? 

Herremiiiin så dårlig samvittighet jeg har!!! 

Hvis du stekte den nå, er den trygg, det er jeg ganske sikker på.
Hadde den vært stekt for en uke siden, og du spiste den nå, ville det vært en annen sak :P
Man lukter fort hvis kjøtt er dårlig og, det stinker.

Miriel skrev:
Hadde den vært stekt for en uke siden, og du spiste den nå, ville det vært en annen sak :P

M-hm:)

Sånn egentlig så har man ikke de bakteriene i Norge da vi har et for kaldt klima her. 
Men tror ikke det er faligere for deg enn for de som ikke er gravid. 

Og hvis du skal være helt sikker på at du ikke får i deg noen bakerier, så må du huske å ikke bruke samme kniv som du feks åpner karbonadedeigen til noe annet etterpå..
Og hvis den har ligget i kjøleskap i bakepapir har nok de evt bakteriene spredd seg...

Tror ikke du har noe å være redd for, mye som man går rundt å er hysterisk for når man er gravid er helt ufarlig, og man får i seg de bakterien og stoffene man skal holde seg unna uansett via at ting ligger åpent i kjøleskap, man bruker samme kniv, etc etc...

MarinaOGLukas skrev:
Sånn egentlig så har man ikke de bakteriene i Norge da vi har et for kaldt klima her. 

Eh, jo det har vi. Toxoplasma dør ved minus 18 grader, og SÅ kaldt har vi det ikke her året rundt, både inne ut ute.
Og listeria dør ved 70 grader pluss, så jau...

Hvor i all verden får du det fra at vi ikke har de bakteriene i Norge? Det er heeelt feil! Tror ikke det er noe farlig så lenge kjøttet var godt stekt..:)

Om så kjøttet er muggent og grønt osv, så er det bare å steke/koke det godt så dreper man alle bakteriene, det er bare det at det ikke smaker noe godt  |
Men ikke helt min smak...
Men man smaker og lukter på kjøtt og fisk om den er ødelagt...

Jeg skal love deg (kryss på halsen!) at du hadde spydd om det kjøttet var dårlig. Det lukter og smaker forferdelig surt. Tror du skal slappe godt av Og jeg har vært utdannet kokk i åtte år om det får deg til å føle deg bedre :p

Men det er da vel ingen som bruker samme kniv på rått kjøtt/pakninger med rått kjøtt, og annen mat? Det er jo helt elementær kunnskap, selv barneskolebarn vet det! Vask alltid redskapene godt mellom forskjellige matvarer som kjøtt og grønnsaker.

Ja, det er noe alle vet, men mange tenker kanskje ikke over det når man står der å gjør det...

Men når det kommer til om den kjøttdeigen var dårlig eller ikke, så tror jeg nok at det går bra;) Og som de andre sier så lukter man om det er dårlig..

Men en annen sak er jo at man kan tenke på at det er nok ganske mye bakterier i kjøttdeig fra før, da det går igjennom mange prosesser før det ligger i stekepannen på et kjøkken, og ikke minst hva det er laget av... 
Men det er en annen sak ;) 

Miriel skrev:

den lukten er ikke til å ta feil av

Back
Topp