Hva og hvordan mate ei kråke?

HeltPåTur

Elsker forumet
Aprilspirene 2025
Har tatt inn ei kråke, ei litt stor babykråke. Den prøver å fly, men er ikke helt klar enda. Reddet den fra en hund som løp etter den, men nok om det.

Det jeg lurer på er HVA den kan fores med? Og HVORDAN forer jeg den? Den spiser nemlig ikke selv.... Hverken spiser eller drikker.. 

(Og nei, jeg er IKKE interessert i en debatt om hva som er ok og ikke. Er selv ikke for å ta inn ville dyr, men håper på å slippe henne fri når hun kan fly. Klarte ikke la henne stå alene å skrike utenfor)

Setter VELDIG stor pris på svar, og folk som vil dele erfaringer!! :)

Finn mark og insekter som du moster og gir med en sprøyte? 

æhhhhrk, hvordan mose dem da?? :s

Dem kan ikke oppfostres på annet vis?? hehe :)

Trenger de å moses altså? Mark og insekter er nok greia. Hva med å ta kontakt med vetrinær å spørre??

Aner ikke hvor lenge de får gulpemat jeg :P Bare gjetter litt! :) 

men ja, veterinær vet det nok! :) Grav i bedet og se om den vil ha en mark :)

Kattemat på boks er også et alternativ:)

reddet en mindre fugl en gang og da fikk vi beskjed om å mate den med litt sukkervann og brødsmuler oppløst i vann... kommer vel an på hvor liten den er og hvor mye den kan spise selv i forhold til å bli matet...

Oppblødte brødsmuler er også ok, men ei kråke trenger også proteiner, derfor er det greit å kombinere med med kattemat.Jeg har aldri sett ei kråke spise mark, men det kan du jo se om den vil ha etterhvert som den begynner å spise mer selv.

"Kråka er glupsk og spiser det meste den kommer over.  Den vanligste maten er:
meitemark, insekter, mindre pattedyr, egg, fugleunger, åtsel, avfall og frø"

Så du kan jo velge noe av dette:) Hadde kanskje gått for brødmuler som er litt bløtet opp sånn i starten når den er så liten..

Tusen takk for svar alle sammen! :D
Jeg synes egentlig kråka ser så stor ut til å bli matet enda.. det eneste som får den til å se ut som en ungfugl er det derre hvite vekstbelegget på fjærene, og dunet på magen.. den spiser ikke selv og om vi har prøvd å slippe noe (små biter oppbløtt brød ol) i munnen dens når den gaper (kanskje fordi den er redd for hånda vår) så spytter den det ut igjen..

Håper virkelig ikke den har gitt opp, og at den snart vil fly ut...:)

krokkoline skrev:
Har tatt inn ei kråke, ei litt stor babykråke. Den prøver å fly, men er ikke helt klar enda. Reddet den fra en hund som løp etter den, men nok om det.

Det jeg lurer på er HVA den kan fores med? Og HVORDAN forer jeg den? Den spiser nemlig ikke selv.... Hverken spiser eller drikker.. 

(Og nei, jeg er IKKE interessert i en debatt om hva som er ok og ikke. Er selv ikke for å ta inn ville dyr, men håper på å slippe henne fri når hun kan fly. Klarte ikke la henne stå alene å skrike utenfor)

Jeg vil bare si at jeg er imponert over deg! :D Godt å se at det er noen dyregode mennesker der ute...
Masse lykke til!

krokkoline skrev:
Tusen takk for svar alle sammen! :D
Jeg synes egentlig kråka ser så stor ut til å bli matet enda.. det eneste som får den til å se ut som en ungfugl er det derre hvite vekstbelegget på fjærene, og dunet på magen.. den spiser ikke selv og om vi har prøvd å slippe noe (små biter oppbløtt brød ol) i munnen dens når den gaper (kanskje fordi den er redd for hånda vår) så spytter den det ut igjen..

Håper virkelig ikke den har gitt opp, og at den snart vil fly ut...:)

Har du kontaktet veterinæren? Dyrebeskyttelsen? Kanskje de kan ta over for deg?

Cosacita skrev:

krokkoline skrev:

Jeg vil bare si at jeg er imponert over deg! :D Godt å se at det er noen dyregode mennesker der ute...
Masse lykke til!

Enig!

Back
Topp