hva når "Barne-astma" medisinen ikke virker og barnet hoster hele natta???Hjelp!

brasilia

Flørter med forumet
Sønnen min på 2 år har blitt diagnosert barne astma.Fått Ventoline og flutide.
Gir dette slik foreskrevet.
Nå er han forkjøla med feber og snue....har vært det i 5 dager nå.....Men han hoster skikkelig tørr-hoste hele natta,slik at han spyr.
Vi har gitt han litt ekstra ventoline når det er på det værste....legen på sykehuset sa at vi kunne gjøre det av og til,men hun var ikke alt for glad i at vi gjorde det
Er nå rådløs og fortvila,for syns så synd på gutten som ligger der i fosterstilling og hoster i timesvis.
På dagtid er det ikke så ille,men med en gang hodet hans treffer puta,så begynner det.
Har gitt han litt Pinex pga feber,og av og til litt hoste saft for luftveis-irritasjoner.
Nå ikveld er det bare ventoline og flutide han har fått,litt pinex tidligere på kvelden da han hadde litt feber.
Noen som har erfaringer og råd?
Hadde satt stor pris på det[:o]
Hilsen mamma til lille Sebastian
 
Ventoline kan gis hver tredje time.
 
Har dere fått beskjed om å øke flutiden ved sykdom? Noen former for opptrapping/nedtrappingsplan?
Vanlig er å gi mer ved sykdom.
 
Ellers er for varmt soverom, "gammelt" sengetøy osv medvirkende faktorer for å forverre situasjonene.
 
Ha 14-16 grader på soverommet, gjerne luft ofte, skift sengetøy, la han ligge med overkroppen litt opp. (Hev sengen, en ekstra pute eller lignende)
 
Vasker sengetøyet ofte,med Nøytral vaskemiddel.
Har fått en "liste" over opptrapping og nedtrapping når det kommer til sykdom eller om han er frisk.
Men det er akkurat der jeg føler meg litt rådløs,fordi den opptrappingen virker liksom ikke når han er syk.
Har prøvd å heve senga på den ene siden,men han ligger jo og kravler overalt i senga,så det virker ikke.Men takk for gode råd[:)]
 
Gir du ventoline 5-10 minutter før flutide? Det hjelper på, særlig når han er tett.
 
Husk ofte lufting og lav temperatur på soverommet. (14-16)
 
 
Har slitt med astma fra jeg var rundt 6 mnd selv, og har 2 gutter med astma, men da kun i forkjølelses perioder. Når annfallet kommer får han ventolin og flutide hver tredje time, men jeg gir også ventolin i mellom disse tidene. Her har vi som regel 1 skikkelig dårlig dag, og da får han ventolin javnt. Neste dag er han somregel mye bedre og vi kan kun medisinere hver 3 time.
Men hvis gutten din er så dårlig kan det være han trenger medisinene forstøvet
 
jeg har ei jente på 2 år som også bruker ventolin å flutid. til tider så hoster hun å hoster, ingenting fungere! var til astma lege dor ikke så lenge siden å ble satt på en medisin som heter SINGULAIR. denne medisinen skal hun ta vær kveld, dette er ett puøver som blandes i joghurt,is eller syltetøy å hun svelger det. litt start problemer men nå tar hun det.. hun skal gå forebyggende på dette i 3 mnd. så får vi se. men det ser ut til å hjelpe litt bedre. det hjalp vel kanskje også at de testa henne for allergier, å fant ut at det er mye hun ikke tåler(hund,katt,blomster) nå får hun kun astma anfall når hun har vært i berøring av dette!
 
ANBEFALER ALLE FORELDRE TIL BARN MED ASTMA, FÅ DE TESTET FOR DE VANLIGSTE ALLERGIER!!
 
snuppa mi har barneastma, hun får ventoline og flutide, vi har 3 forskjellige doser å forholde ss til, når hun har astma hoste skal hun ha ventoline 8ganger om dagen og 2puff hver gang, og flutiden 3ganger til dagen.. men jeg synes ikke det hjelper helt 100, hun blir jo noe bedre, men det vil ikke gi seg, vi skal være på den høye dosa i halvannen uke, nå har jeg holdt på i over 2uker, og i natt hostet hun som en gal, senga er hevet, kaldt på rommet, så tror vi må kontakte legen igjen, det er nesten så jeg lurer på om det virkelig er barne astma...  vi fikk først beskjed om krupp, da skal det jo hjelpe å ha kaldt luft, sove ute på dagen osv, men det hjelper ikke, så da sa de det var astma...

ville kontaktet legen igjen jeg, det skal jeg til mandag...
 
er ikke alle som reagerer likt på alle medisiner... er jo mulig han faktisk skulle hatt andre typer medisin..
 
bruker du tøymykner, så slutt med det... det er ikke bra for astmatikere [;)]
 
lufte dyna hver dag kan være et triks.. ikke vask FOR ofte på soverommet, det er like ille som å la det støve ned...
 
kjøp en sånn madrassbit til å legge under madrassen, som gjør at man får mer vipp i ryggen og "sitteligger" i steden for å ligge (trekantet madrassbit på en måte)..
 
ellers kan hostesaft mot tørrhoste brukes på nettene for å gjøre det lettere for barnet å få hvile, men det er jo ingen god, langvarig løsning...
 
Back
Topp