Hva nå?

snuppelura13

Flørter med forumet
Hei. Jeg er gravid på 8 uke og
har en sønn på tre år, jeg har vært i fast jobb siden juli 08. Jeg begynte og jobbe 100 % nå den 1.03.10etterogha vårtlangtidssykemeldt nesten ett år, jeg hadde 4 uker igjen til max dato. Lurer på om det er noen som vet når jeg evt kan bli sykemeldt igjen? har prøvd og finne det ut på nav på nett og ringt de men skjønte ikke stort av de fine ordene dems:=) haha

Jeg vet ikke når du evt. kan bli sykmeldt igjen...

Men dersom du blir sykmeldt pga svangerskapet og ikke kan arbeide ut svangerskapet, skal arbeidsgiver prøve å tilrettelegge arbeid for deg. Dersom arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge arbeidet mht din tilstand så kan du få noe som heter svagerskapspenger frem til du går ut i permisjon. Snakk med legen/jordmoren din slik at en av dem skriver under på ett skjema om tilrettelegging. Arbeidsgiver må skrive under på samme skjemaet. Skjemaet sender du til NAV. Da slipper du å bruke av retten på "sykmelding" og går over til det som NAV kaller "svangerskapspenger". Om du får vedtaket godkjent så er det akkurat det samme som å være sykmeld, bare at du slipper å bruke av sykeretten din fordi det er svagerskapsrelatert.

Les mer om tilrettelegging på http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78194

Blir det mindre lønn da? eller har jeg den lønnen jeg har nå? jeg er kundekonsulent , så jeg sitter i tlf hele dagen, er ikke så mye de kan tilrettelegge der føler jeg. men det er en veldig stressende jobb og vi har tidspress på alt vi fåretar oss.... takk for svar;)

Spiller ingen rolle hva slags jobb du har, hvis det går ut over deg og helsen din under svangerskapet... Jeg synes det er alt for mye fokus på at gravide idag er så friske at man skal jobbe til man omtrent stuper før man blir sykmeldt eller går ut i permisjon. Selv om man skal være aktiv å ta vare på seg selv, er jobb en helt annen faktor som ofte kan føre til mye stress.

Alt ettersom du klarer selv, du er gravid og skal passe på deg selv, babyen. Lytt godt til hva kroppen sier. [:)]

Hvis du har nådd max-dato må du være arbeisfør i 24 uker (tror jeg det var) Da har man tjent opp rett til sykepenger igjen og har da krav på sykepenger i 1 år. Står ganske greit forklart på nettsidene til Nav[:)]

http://www.nav.no/page?id=671 nesten helt nederst på siden står det at du må ha vært fult arbeidsfør i 26 uker for å få rett til sykepenger igjen

YlliVogel
Nytt medlem

Medlem siden: 25.01.2010
Jeg er fra: Oslo
Status: ikke pålogget Du får det samme som du får i sykepenger
ORIGINAL: snuppelura13

Hei. Jeg er gravid på 8 uke og
har en sønn på tre år, jeg har vært i fast jobb siden juli 08. Jeg begynte og jobbe 100 % nå den 1.03.10etterogha vårtlangtidssykemeldt nesten ett år, jeg hadde 4 uker igjen til max dato. Lurer på om det er noen som vet når jeg evt kan bli sykemeldt igjen? har prøvd og finne det ut på nav på nett og ringt de men skjønte ikke stort av de fine ordene dems:=) haha

Du må ha vært helt arbeidsfør i 26 uker igjen før du har rett på sykepenger igjen. Det betyr faktisk at du ikke kan være delvis sykemeldt heller. Endel arbeidsplasser prøver jo å hjelpe til med tilrettelegging feks ved hjemmekontor osv. Evt omplassering innen bedriften hvis det kan hjelpe.

Selv om du ikke har rett på sykepenger kan du ha rett på annen støtte fra NAV, men dette er ofte betydlig mindere dessverre...

Tusen takk for alle svar;) Da har jeg enda ett spm, som gjelder den samme sak.... om jeg blir sykemeldt før de 26 eller 24 ukene, og etter det går jeg jo ut i permisjon. Når permisjonen da er ferdig, har jeg en jobb og komme tilbake til da, ettersom jeg ble sykemeldt før jeg egentlig hadde "lov". om dere skjønner...??

Back
Topp