Hva nå?

Lykketroll<3

Betatt av forumet
Er veldig fortvilt nå for hvordan situasjonen framover eventuelt skulle bli.
JA, jeg skal ta kontakt med NAV for å få undersøkt hva som gjelder i min situasjon, men ønsker likevel å høre om noen her har gode svar å gi.

Jeg ble tidlig i svangerskapet sykemeldt. Har ikke kunnet arbeide pga. store plager med bekkenløsning. I min jobb som sykepleier hvor det er stor arbeidsmengde, høyt tempo og mye fysisk aktivitet, så gikk det rett og slett ikke an å utsette kroppen for den slags belastning. Det var lite som skulle til før jeg ble plaget av for mye ubehag og smerte. På sykemeldingstidspunktet jobbet jeg i et vikariat på sykehus. Da hadde jeg også ulønnet permisjon fra min stilling i hjemmetjenesten i kommunen. Etter at jeg ble sykemeldt i jobben på sykehuset fikk jeg jo sykepenger utbetalt. I januar i år gikk vikariatet ut, og jeg skulle etter avtale komme tilbake fra ulønnet permisjon i kommunen dagen etter at vikariatet tok slutt. Tilfellet var som så at jeg kom direkte tilbake med sykemelding, fordi jeg ikke hadde evnet å begynne i jobb igjen tross de plagene jeg hadde. Det jeg ikke visste, var at jeg i dette arbeidsforholdet ikke lenger hadde rett på sykepenger. Dette har jeg skjønt nå i senere tid.

Og da lurer jeg veldig på om situasjonen rundt permisjon/foreldrepenger forandrer seg betraktelig. Nå er jeg redd for at jeg ikke har rett på foreldrepenger i det hele tatt, pga. at jeg ikke har hatt rett på sykepenger (fra og med januar i år). Så jeg har nå forberedt meg på at jeg må belage meg på å søke om engangsstønad. Etter gjeldende satser i år ser jeg på NAV sine sider at engangsstønaden er på 63 000,- .. er det den summen man virkelig får, og får man hele beløpet utbetalt på en gang?

Og hvordan blir det så med permisjon? Da er det vell ikke lenger noe som heter for mødrekvote, felleskvote og fedrekvote?
Som jeg forstår det har jeg rett på de 3 ukene før termin/fødsel og 6 ukene etter fødsel, men det er alt hvis jeg ikke har rett på foreldrepenger. Kan jeg da likevel ha rett på å ta ulønnet permisjon feks. et års tid, selv om jeg allerede har hatt ulønnet permisjon fra stillingen?

Og så forstår jeg det slik at hvis far skal ha rett på fedrekvote (barnefar her har rett til foreldrepenger), så må jeg gå ut i minst 75% jobb eller tilbake på skolebenken. Nå har det seg sånn at jeg ble nyutdannet sykepleier sist sommer, og har verken tenkt eller planlagt å sette meg på skolebenken igjen. Og når det gjelder jobb så har jeg per dags dato kun en 14% rekrutteringsstilling i kommunen som jeg fikk i forbindelse med studiene. Mer enn det har jeg ikke ennå. Så vil det si, at uansett om jeg går tilbake i jobb i min 14% stilling, så har barnefar ikke rett på fedrekvote?

Dette er veldig fortvilende! :(

Har du vært løpende sykmeldt? Selv om du ikke har rett til sykepenger fra de to arbeidsforhold lengre (sykehuset pga vikariater er ute og kommunen fordi du ikke har begynt å jobbe igjen) så stopper ikke sykepengene. Det er ikke noe krav om løpende arbeidsforhold for å få sykepenger fra nav. Man kan jo bli sykmeldt i oppsigelsestid og fortsatt ha rett til sykepenger i ett helt år

Sagt kort: avgjørende for om du har rett til sykepenger, er om du oppfylte vilkårene da du ble sykmeldt. Når ble du sykmeldt? Hadde du vært i arbeid (hos minst en av de arbeidsgiverne) i minst 4 uker sammenhengende?

Dersom du fortsatt har krav på sykepenger til permisjon, er det med på opptjening sv rett til foreldrepenger

Vil du ha mer detaljert svar kan du gjerne sende en pm :)

Ja altså jeg begynte i ulønnet permisjon fra kommunen 01.10.17. Jeg startet vikariatet på sykehuset i begynnelsen av september. jAllerede 31.10.17 ble jeg sykemeldt, og har siden vært sykemeldt. Vikariatet på sykehuset opphørte 07.01.18, og permisjon fra kommunen tok slutt 08.01.18, så denne dagen skulle jeg normalt være tilbake i arbeid hos kommunen. I stedet kom jeg direkte med sykemelding fordi jeg ikke evnet å være i arbeid.

Jeg ønsker gjerne mer detaljert svar, så sender deg en pm! :)

Back
Topp