Hva må man ha?

Ananas30

Elsker forumet
Septemberlykke 2021
Har dere noen tips til ei som er førstegangsgravid på ting vi må ha når frøet kommer? :)
 
Jeg venter tredjemann og føler jeg har klart å gjøre meg noen erfaringer:p Vi har to barn fra før som var vidt forskjellige som nyfødt. Ene skrek hele tiden og måtte bæres og den andre var en veldig rolig baby som ikke hadde noe i mot å bli lagt ned innimellom. Vi hadde god bruk for bæresjal så man får gjort noe samtidig som man bærer baby. Vi likte også veldig godt omslagsbodyer i starten så man slipper å dra bodyene over hodet.

Andre ting vi synes var fint å ha:
- gulpekluter
- smokk (ikke alle babyer som vil ha det, men våre var veldig happy med det)
- Salve til såre brystvorter
- Salve til såre babystumper, vår favoritt var og er fortsatt inotyol!! Fantastisk salve, har reddet oss mange ganger:angelic:
- Man får kjøpt bodyer blant annet på Lindex som har to rader med knepping som gjør at den kan brukes over en lenger periode. Når baby vokser knepper du bare på den ytterste raden:D
- Vogn, vi hadde ikke klart oss uten. Jeg var en periode hu gærne dama i nabolaget som gikk tur med vogn midt på natta bare for at ungen skulle soveo_O:hilarious:

Som sagt så er alle barn forskjellige så veien blir litt til mens man går med en nyfødt. Så ville kanskje kjøpt det man selv tenker man MÅ ha de første ukene. Så kan man eventuelt gå til innkjøp av ting man føler man trenger etter baby er født:Heartred Får man ikke bruk for alt man har kjøpt er Finn.no et veldig fint sted å selge det videre på:)
 
En del kluter og lignende forbruksvarer. Noen gulpekluter - ikke alle får gulpebaby, men de er kjempefine å bruke til håndklær i starten. Vi brukte mye babynest i starten, og har brukt vogn myyyye. Omslagsbodyer er gull! Ull er gull til høstbaby! Vi hadde kanskje 4-5 sett i hver str i starten. Nok i massevis, for man vasker ofte uansett. En god ulldress til sovedress i vogn - hjemmestrikk er kjekt (anbefaler Selmas sovedrakt). Babycall er også lurt dersom du tenker å la baby sove utendørs - vi har ikke hatt behov for video.

Mitt beste tips er å kjøpe de dyre småtingene ved behov. Feks trenger mange ikke brystpumpe, så det er lurt å vente å se om det blir behov for det. Det kan man også leie på apoteket, dersom man trenger det en liten periode.
 
Hva man absolutt trenger kommer veldig an på både mor, baby og livsstil :) Vi hadde «alt» av utstyr klart til nr 1, men det aller meste kunne vi med fordel ha venta med, men det er lett å si i etterkant. Ting vi måtte ut for å kjøpe var gulpekluter (endte opp med over 60 stk til slutt), smokker, flere klær (trengte ca 10 bodyer i hver størrelse pga gulpebaby) og ammepute (greide ikke å finne god stilling uten). Var også sjeleglad for at jeg hadde lanolinsalve (den gule) til såre nippler og bæresjal :)

Ellers hadde vi veldig god bruk for hørselsvern :hilarious:
 
Er kanskje å banne i kirka det her, men; jeg er veldig glad vi hadde tåteflasker og at baby fra starten ble like godt vant til flaske som pupp. Jeg ammet så mye jeg orket, men ikke alltid det var nok. Da var det utrolig deilig at pappaen kunne ta over. Jeg både pumpet, ammet og vi ga litt mme i tillegg. Dette gjorde at jeg kunne ta meg en lang dusj eller sove lenge på morgenen uten å bli «forstyrret» av at baby skulle ha mat. Og jeg tror pappaen syntes det var fint å føle seg like nyttig som meg.
 
Signerer mye over her, men i tillegg elsket jeg brystpumpe :hilarious: hadde så spreng til tider og veldig fint å ha pumpet litt hvis samboer skulle være med mini noen timer og måtte mate. Men ikke et must i starten :D
 
Takk for mange fine tilbakemeldinger allerede. Kjekt å se hva dere syns har vært nyttig :)
 
Denne gangen tar jeg med pumpe samt tillegg på føden.
Jeg sleit med å få igang melkeproduksjon sist, og baby gikk altfor mye ned i vekt før vi startet med tillegg. Dette resulterte i at gulsott ble kraftig forværret, og vi fikk en veldig tøff start.
 
Denne gangen tar jeg med pumpe samt tillegg på føden.
Jeg sleit med å få igang melkeproduksjon sist, og baby gikk altfor mye ned i vekt før vi startet med tillegg. Dette resulterte i at gulsott ble kraftig forværret, og vi fikk en veldig tøff start.
Off, det hørtes ikke bra ut. Greit å være forberedt denne gangen da :)
 
Det vi brukte mest var: Babynest, frittstående lekegym til å ha i sofaen over nestet, bæresele, sterilisator (flaskebarn), gulpekluter og musselins, helseteppe og tynt ullteppe, vippestol, new born sete til tripptrapp stol, sikkert masse meg. Jeg er litt utstyrsfreak da så hadde altfor mye vi ikke brukte og :woot: Og omslagsbodyer og two-way zip pyjamaser/drakt selvfølgelig :) Og vogn og vognpose da :playful:
 
Bilstolpose synes jeg har vært et must! Spesielt når man gjerne skal ut å levere søsken om morgenen i skole/bhg og bare kan legge mini i pysj og lue oppi. Det er vel også tryggere å heller ha en bilstolpose enn mange lag med klær.

Brukt mye vippestol og stokke sitt newbornseat.

Ellers vogn, bilstol + base, en god vognpose, seng, babycall, omslagsbodyer osv som nevnt over.

Vurderer babynest- noen med erfaring?
 
Legger til gode amme-BHer, topper og gensere som er lette å amme i. Gjerne litt vide. Og nattklær eller noe som er lett å slenge på seg når du må opp om natta. :)

(Fant ut at disse tingene var minst like viktige som alt mulig annet utstyr, og uten tvil noe av det som ble mest brukt :joyful:
 
Denne tråden er jo allerede over en mnd gammel. Kanskje noen har flere erfaringer? :)
 
Mange ting som er kjekt å ha, men vår liste over ting vi må ha klart før fødsel er:

Til mamma:
- 2-3 gode elastiske ammebh-er med litt å gå på i str (kjøper heller flere etterhvert når ting stabiliserer seg. Sist fikk jeg megasvære pupper de første par ukene etter fødsel)
- noen enkle ammetopper
- purelan salve
- ammeinnlegg
- store bind (fri tilgang på sykehuset men godt med en pakke klar til første dagene hjemme)

Til baby:
- seng m/madrass, dyne, og to-tre skift i sengetøy
- stellematte (vi har benkeplass til det, mange vil vel helst ha stellebord)
- bleier, babyolje, stellekluter
- badebalje
- et par myke babyhåndkle
- gulpekluter
- et par helsetepper

- vogn
- vognpose
- regntrekk (insektsnett haster ikke for vår del)
- bilstol - denne gangen skal vi absolutt ha med base også

- 5-7 omslagsbody i str 50/56
- like mange strømpebukser i samme str
- et par tynne overaller/heldresser
- 1 tjukk heldress i 56/62, helst ull
- et par tynne ulluer i liten str

- bæresele (valget har falt på ergobaby omni 360)
- vippestol (kjøper nok en som kan omgjøres til dagseng/vugge)


Skulle det være noe mer så tar vi det etter hvert. Forventer å få bruk for brystpumpe, flasker og tillegg denne gangen òg, men trengte det ikke i starten med forrige, så ser det litt an. :)

Denne gangen skal forøvrig bæresele være med på sykehuset! Hadde et ganske slitsomt barselopphold sist da knøttet begynte å hyle hver gang han ikke hadde kroppskontakt i våken tilstand (og det var så og si alltid når de hadde måltider) og ingen ville hjelpe meg med å feks gå i kantina å hente mat til meg (kombiner dét med barseltårer og det at de ansatte derimot gav mye hjelp til hun jeg delte rom med, så har vi gode dager på barsel.. :p ). Verken det å putte han i senga og la han hyle mens jeg hentet mat, eller å prøve kombineringen av å bære baby og et stort brett mat og drikke var spesielt aktuelt..

Endte opp med at jeg somregel aldri fikk spist når det faktisk var matservering og heller gikk i kiosken å kjøpte noe skralt som banan og kjeks på kvelden når mini hadde en liten time tung nok søvn til at jeg kunne legge han ned.
 
Dette er ekstremt individuelt og man må nok alltid regne med noen bomkjøp :hilarious:
Ser for eksempel at mange skriver bæresele/sjal, flasker og brystpumpe. Jeg kjøpte alt av dette og det ble aldri brukt da baby helst ville ligge flatt og aldri tok flaske.

Støtter følgende:
- gode ammeklær
- ammepute
- omslagsbodyer
- bilstol med pose (gjerne som kan festes på understellet til vogna)
- vogn
- babynest (vi brukte det hele tiden første 3 mnd!!)
- mam kompresser til såre nippler (GULL!)
- salve for sår stump. Vi har alltid brukt bephanten
- smokker
- gulpekluter (store)
- helseteppe og mykt bambusteppe
- klær/dyne/tepper/bilpose/vognpose må tilpasses tid på året baby blir født. Vi fikk barn sommeren 2018 og baby brukte derfor stort sett kun bleie første 2 mnd :hilarious: (for de som ikke husker så var det jævelig varmt den sommeren).

ikke kjøp for mye av noe før du har testa og sett hva du liker og som funker. Er for eksempel glad jeg ikke hadde investert i masse gode ullplagg da det viste seg at baby hadde eksem og ikke tålte ull :nailbiting:
 
Bilstolpose synes jeg har vært et must! Spesielt når man gjerne skal ut å levere søsken om morgenen i skole/bhg og bare kan legge mini i pysj og lue oppi. Det er vel også tryggere å heller ha en bilstolpose enn mange lag med klær.

Brukt mye vippestol og stokke sitt newbornseat.

Ellers vogn, bilstol + base, en god vognpose, seng, babycall, omslagsbodyer osv som nevnt over.

Vurderer babynest- noen med erfaring?


Babynest ble flittig brukt med min første :) da lå han i sofaen siden av meg i babynestet :) Nestet kan også brukes i barnesengen.
 
*Fargerik babygym
*Omslagsbodyer
*Gulpekluter/vaskekluter * maaange
*Vogn
*Vippestol
*Babynest (kjekt å ha i sofa/seng) vi tok den også med på besøk pga egne lukter og trygghet.
*Ullteppe
*Ullklær er gull
*såvepose til seng
*små ikea lys man kan slå på om natt til amming/flaskemåltid
*babycall
*babyolje, digitalt termometer til øre i tillegg til vanlig, paracet,bephanten,sinksalve
*salve til brystvorter / pads
*ammeinnlegg
*koseklut/tutt
*Bilstolpose/bilstol
*En god ammepute ( Bbhugme er gull i graviditeten på natta for god støtte)

Kommer sikkert på mere etterhvert :hilarious:
 
*tørre vaskekluter
*adapter til bilstol som kan klikkes på vogna (gull verdt)
*håndvarmer/vognmuffe er GULL til vinteren (sliter med blåfrossne fingre på vinter men disse holder hendene goe å varme)
*vår/vinterpose/helårspose til vogn
 
Back
Topp