Hva mister jeg av stønader?

OleDoleMummy

Flørter med forumet
Hvis jeg flytter sammen med min nye kjæreste (ikke far til barnet)?
Nå får jeg: litt overgangsstønad, stønad til barnetilsyn, barnetrygd for ett barn ekstra, skatteklasse 2 og bidrag selvsagt.

Noen som vet noe om dette?.....

På forhånd takk..:)

Du mister ikke aleneforsørgerstønader før du har hatt ny samboer (ikke far til barnet) før dere har vært samboere minst 12 av de siste 18 mnd, dere får felles barn, eller gifter dere - hva enn som kommer først. ;)

Bostøtte er vel litt mer tvilsom, siden den er basert på lav inntekt og ikke sivilstatus - dersom du blir samboer må du nok evt. søke om den på nytt, og risikerer å miste den.
Bidraget fra BF må muligens også beregnes på nytt, vet ikke om det gjelder fra dag 1 eller om det blir etter 12 mnd det også.

Barnebidraget blir det samme om du har samboer eller ikke. Det er du og BF som skal forsørge deres felles barn, ikke den nye samboeren.

OleDoleMummy skrev:
Nå får jeg: litt overgangsstønad, stønad til barnetilsyn, barnetrygd for ett barn ekstra, skatteklasse 2 og bidrag selvsagt.

etter 12 mnd som samboere (eller dere gifter dere, får felles barn før den tid) mister du overgangsstønaden og skatteklasse 2. Skatteklasse 2 gjelder da for hele det året, hvis dere blir samboere nov 2011 f eks så mister du skatteklasse 2 hele 2012. barnetilsyn husker jeg ikke men tror det er det samme der at du mister den etter 1 år som samboere... Bidrag fra barnefar forsvinner ikke :-)

OleDoleMummy skrev:

etter 12 mnd som samboere (eller dere gifter dere, får felles barn før den tid) mister du overgangsstønaden og skatteklasse 2. Skatteklasse 2 gjelder da for hele det året, hvis dere blir samboere nov 2011 f eks så mister du skatteklasse 2 hele 2012. barnetilsyn husker jeg ikke men tror det er det samme der at du mister den etter 1 år som samboere... Bidrag fra barnefar forsvinner ikke :-)

Jeg lurer på dette jeg, også!

TROR man har OS ett år fra da man blir samboer.

Du forblir i skatteklasse 2 på tross av at du får samboer. Det endrer seg først når/hvis dere får felles barn eller gifter dere. Tanta mi har fortsatt rett på å være i skatteklasse 2, selv etter 10 år med ny samboer, siden de verken har giftet seg eller fått felles barn! :)

Back
Topp