hva menes med "stønad til barnetilsyn"

wannabmor

Forelsket i forumet
sitter og fylle rinn NAV skjemaer...om tilleggsopplysninger står det det i punkt 3 om spørsmål om jeg får stønad til barnetilsyn...hva menes med et. jenta er i barnehagen full tid og jeg er i full jobb...

Stønad til barnetilsyn må du søke om på lik linje med OS og andre aleneforsørgerstønader.
Det vil si at dersom du er i "aktivitet" - jobb, studier eller aktiv arbeidssøker - får du dekket 64% av kostnaden til barnehage/dagmamma/SFO (opp til en viss maksgrense).
Dette kan du få frem til barnet går i 4. klasse, mener jeg det er. [:)]

oih...det visste jeg ikke...så fint at de dekker så mye av bhg utgifter. sitter med et møll av papirer fra nav, og skal søke støtte..
hvilken skjema skal jeg fylle for at jeg ønsler en offentlig avtale for barnebidrag, der nav trekker fra hans lønn. har enda ikke motatt noe penger fra han, så ønsker en offentlig avtale (selv om jeg må betale de 800 til staten)....

Ta deg en tur på nav, der får du gjelp av en saksbehandler til å fylle ut nødvendige papirer og litt info[:)]

:) ja jeg må nok det ja

Dersom den private avtalen dere har er skriftlig, kan du bare levere den til NAV/Statens innkrevingssentral og be dem kreve inn beløpet.
Den "offentlige" avtalen du tenker på innebærer bare at NAV fastsetter riktig beløp for dere, og så kan du velge å få det krevet inn slik at du slipper å mase om pengene selv.

I begge tilfeller kan du søke om bidragsforskudd dersom BF ikke betaler med en gang - det tar gjerne en stund før de begynner å gjøre trekk i lønn o.l.

Back
Topp