Hva menes med "skiftetøy"?

ThereseAndrea

Flørter med forumet
Når barnehagen skal på tur, og de skriver at de skal ha med sekk med matpakke og skiftetøy, hva mener de da? Hva hadde dere sendt med av skift? (5 åring)

Det er vel det som kan tenkes å bli vått som må skiftes?
Sokker, stillongs, bukse, genser, kanskje en truse hvis det er fare for uhell?

OK, fint, trodde kanskje de mente skift av yttertøyet også, det blir jo også vått? Og innertøyet skifter de vel ikke før de er tilbake i barnehagen igjen, og da skjønte jeg ikke hvorfor han trenger å bære det med seg i sekken. Eller tenker jeg feil?

Jeg har alltid et skift med truse, sokker stillongs og joggebukse i sekken. Tror det er det de mener?

Fragle1 skrev:
Det er vel det som kan tenkes å bli vått som må skiftes?
Sokker, stillongs, bukse, genser, kanskje en truse hvis det er fare for uhell?

Sign den

Alt fra innerst til ytterst, i tilfelle det skjer uhell med enten tiss/avføring eller væske.
Det vil da si ett skift fra truse og helt ut til en ekstra parkdress.

ekstra votter! Ofte det som blir skifta når vottene blir våt og kalde. 

Imogene skrev:
Alt fra innerst til ytterst, i tilfelle det skjer uhell med enten tiss/avføring eller væske.
Det vil da si ett skift fra truse og helt ut til en ekstra parkdress.

Så ungene skal bære med seg så mye klær i sekken sin når de skal på tur? Ekstra parkdress til og med? 

kommer ann på været. er det utrygt for regn ville jeg lagt med regtøy som kanskje ikke er nødvendig å ha på hele tiden. blir det skiftende temperatur så kanskje en ekstra genser til å ha under vindjakken i tilfelle det er skyggefult og vind der de skal. om ungen kanskje har lett for å glemme å gå på do ville jeg lagt med bukse og strømpebukse. hvis ungen har lett for å "bo i sølepytter" og har en tendens til å bli våt på bena til tross for støvler og gummibukse så kan det være lurt å ha med ekstra bukse og strømpebukse. (hjelper mye å skifte dette selv om gummibuksa fremdeles er litt våt. er det vinteren og kaldt har de på seg votter, da pleier jeg å legge med et par vanter han kan ha på seg hvis de skal spise ute. vanskelig å spise med votter og kaldt helt uten. tenk igjennom hva denne gutten kan ha behov for og spør gjerne personalet om det du har pakket er greit.

de kan ikke vente med å skifte innertøyet til de kommer tilbake til barnehagen hvis de er et godt stykke unna og ungen kan bli kald av å gå våt. dessuten er det kjipt å måtte avslutte utflukten og gå tilbake fordi ett barn må skiftes på.

Jobber i utebhg. Og de kan ikke ha med seg ekstra parkdress og sånt, det går bare ikke, da det blir alt for tungt å bære. 

Så på turdag ville jeg hatt dette i sekken:
Sitteunderlag
Mat og drikke (ikke velg store tunge matbokser og termoser, prøv å finn det som er mest kompakt og praktisk).
Skiftetøy (truse, stillongs, sokker og en tynn ullbukse). Hvis dette skiftes går det greit å ha litt tissevåt regnbukse/parkdress utenpå for en liten stund. Ull er det beste da det ikke blir klamt og ekkelt selv om det blir vått. Så kle ungen med ull på turdagene. 

Ekstra ullgenser for å ha på når de skal sitte å spise (spesielt hvis de skal spise ute)
Ekstra votter. VANNTETTE.

"Spisevotter" hvis de skal spise ute, vanskelig å spise med store polvotter. Fingervotter eller noe hjemmestrikka er kjekt. 

Og noe som er kjekt når det gjelder votter så er det å ha noen som er 100 % vanntette, hvis ikke tar det to minutter så må de skiftes igjen.. Og det er tungt for ungene å ha med seg mange par votter.. Ser MYE dårlige votter rundt om blant unger.. Håpløst, og de blir iskalde..

Husk gode sko, og på denne årstiden MÅ de være vanntette. Våte sko og sokker er grusomt å gå på tur i..

Lykke til, ungen får sikkert en fin turdag :) Liker han kakao er det deilig å ha med seg på tur, får varmen tilbake da :)

gutt09jente11 skrev:
Jobber i utebhg. Og de kan ikke ha med seg ekstra parkdress og sånt, det går bare ikke, da det blir alt for tungt å bære. 

Så på turdag ville jeg hatt dette i sekken:
Sitteunderlag
Mat og drikke (ikke velg store tunge matbokser og termoser, prøv å finn det som er mest kompakt og praktisk).
Skiftetøy (truse, stillongs, sokker og en tynn ullbukse). Hvis dette skiftes går det greit å ha litt tissevåt regnbukse/parkdress utenpå for en liten stund. Ull er det beste da det ikke blir klamt og ekkelt selv om det blir vått. Så kle ungen med ull på turdagene. 

Ekstra ullgenser for å ha på når de skal sitte å spise (spesielt hvis de skal spise ute)
Ekstra votter. VANNTETTE.

"Spisevotter" hvis de skal spise ute, vanskelig å spise med store polvotter. Fingervotter eller noe hjemmestrikka er kjekt. 

Og noe som er kjekt når det gjelder votter så er det å ha noen som er 100 % vanntette, hvis ikke tar det to minutter så må de skiftes igjen.. Og det er tungt for ungene å ha med seg mange par votter.. Ser MYE dårlige votter rundt om blant unger.. Håpløst, og de blir iskalde..

Husk gode sko, og på denne årstiden MÅ de være vanntette. Våte sko og sokker er grusomt å gå på tur i..

Lykke til, ungen får sikkert en fin turdag :) Liker han kakao er det deilig å ha med seg på tur, får varmen tilbake da :)

signerer alt!
ull er det eneste materialet som holde ungen varm selv om det er vått.
det understrekede er min store frustrasjon på jobb også.

Back
Topp