Hva menes med «innen»?

Alvea

Forumet er livet
Himmelbarn
Aprillykke 2016
Januarlykke 2020
Dum som jeg er kom jeg plutselig på at en klage til helfo skulle vært sendt innen 5 august. Nå har vi bikka midnatt og datoen viser 5 aug. Betyr innen at jeg fortsatt har dagen? Eller skulle den vert sendt før midnatt? Blir så oppgitt over meg selv som alltid er ute i siste liten :banghead:

Ville sendt uansett, men det er egentlig for sent. Mange steder behandler klager likevel, men uten krav om behandlingstid. For eksempel hvis behandlingstiden tre uker til vanlig vil din klage kunne behandles etter ett helt år fordi den kommer nederst i bunken og ikke inngår i prioriterte oppgaver med tidsfrist. Andre steder kan klager behandles er annet sted etter fristen, men på litt andre vilkår. Ville sendt uansett hvis det betyr noe for deg :) jeg er helt lik selv, utsetter alt! :)

Innen 5 august betyr vel «før 5 august er ferdig», så vil tro du har til midnatt mellom 5-6 august

Skattemeldingen skal leveres innen 30.april. reelt 30.04 kl 23.59.

Og viktigere - norsk ordbok definerer det slik også, innen dagen som er satt er over.

Da skal du ha ut dagen i dag på deg :)

Innen utløpet av angitt dato ja.

Senest er sånnsett et mer presist uttrykk

Takker for svar alle! Veldig misvisende det der, men jeg var lur et lite øyeblikk og las brevet igjen, og der stod det jaggu senest 5 august og ikke innen :rolleyes:

DA får du i alle fall ordnet opp i det i dag da :)

Dum som jeg er kom jeg plutselig på at en klage til helfo skulle vært sendt innen 5 august. Nå har vi bikka midnatt og datoen viser 5 aug. Betyr innen at jeg fortsatt har dagen? Eller skulle den vert sendt før midnatt? Blir så oppgitt over meg selv som alltid er ute i siste liten :banghead:
Jeg var helt sikkert på at det betydde før begynnelsen av, men ser ut som om jeg tok feil :) lykke til!

Back
Topp