Hva mener du om spesielle navn?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Marthe
  • Opprettet Opprettet
Tja..kommer an på hvor spesielle.. Sjeldne navn er ofte kult, men navn du nesten garantert blir mobbet for, syns jeg ikke noe om.. Man trengr liksom ikke dra det fooor langt.
Eks på navn jeg syns er i overkant fjollete er ungene til Martha Louise sine..

Vet du.. Jeg syns egentlig det er helt latterlig at foreldre skal lage navn fordi det er kult?!
Ja, sæærlig kult for ungene å bli mobbet for navnet sitt, ha problemer med å stave det høyt og kan forbindes med andre ting..

Sjeldne navn kan være flotte de. Og vil liker jo alle litt ulike navn.

Men når man velger et sjeldent navn så må man være klar for å få reaksjoner på det - det er jo tross alt ett navn ikke mange har hørt før og man må bli vant til det.

Navnet i dette tilfellet kan være trøblete å uttale før du har blitt vant til det, og det burde man se når man velger navnet. Ikke at det skal ha noe å si for navnvalget, for de som skal være i livet til barnet må bare vende seg til navnet og lære å uttake det :) og ikke minst godta at foreldrene har valgt det navnet.

Føler hipstertrenden med spesielle navn tar litt av til tider. Jots var ikke så ille, har hørt om værre...

Termin 08.04.14! :D

Der jeg bodde da jeg var liten var navnet mitt "sjeldent". June var ikke noe mange het, og jeg husker jeg ble alltid så lei meg/irritert når jeg introduserte meg, og folk sa "Hva het du sa du?". Da var jeg ganske ung, type barneskolen.
Jeg ble i tillegg ekstra skuffet over at alle hadde nøkkelringer osv. med navnet sitt på, men det fantes ikke med June på, hehe. Idag er det jo et mer vanlig navn tror jeg. Men det har fått meg til å tenke over hvordan mitt barn evt. vil oppleve sitt navn i fremtiden.

Personlig liker jeg mest tradisjonelle navn, eller navn i familien som har blitt "glemt", men av og til må man vel se babyen for å finne ut om navnet passer eller ikke :)

Det kan jo være forskjell på hva man anser som spesielt også. Jeg synes ikke jenta mi har et spesielt navn i den forstand at det er uvanlig, for jeg er vokst opp med at det navnet var vanlig. Men det er bare 18 i følge ssb som har navnet, ingen her vi bor nå har hørt det før og reaksjonen til svigermor da samboeren fortalte navnet var "hahaha, nei seriøst, hva skal hun hete". Så jeg går jo ut ifra at andre synes det er et spesielt/uvanlig navn selv om jeg ikke synes det er noe uvanlig med det. Hun er forresten oppkalt etter min mormor (og i ettertid viste det seg at hennes tipptippoldemor på farsiden også het det) :p

Det kan jo være forskjell på hva man anser som spesielt også. Jeg synes ikke jenta mi har et spesielt navn i den forstand at det er uvanlig, for jeg er vokst opp med at det navnet var vanlig.

Da samboeren min ble født var det en gammel nabodame som spurte moren hans hva gutten skulle hete.
Svigermor fortalte at han skulle hete Marius, og damen utbrøt "Hæ?! Du kan ikke gi han et hundenavn?!" hehe.
Jeg for min del har aldri hørt om en hund som heter Marius..:P

nei fykj!! at folk kan gi hunder MENNESKENAVN! De må da ha gått fra vettet..
hipsternavn ja.. jeg ville ha orginaler, men ikke fantasinavn.. har valgt noe sjeldent, og ja de får nok noen reaksjoner, men det ruster dem mot den virkelige verden.. de ser hvordan ting fungerer nokså fort..
sjønner godt at andre vil ha sine "egne" barn og ikke petter nr3.
Forøvrig var det 6stk kristian i mitt årstrinn på skolen så det navnet er litt oppbrukt for min del..
vil du ikke være en liten fisk i et stort hav er vel mer spørsmålet enn å være trendy..
mange artister skifter jo navn for å slå igjennom.. nei gjør som du selv syns best og lær barnet å elske seg selv og andre så kan de hete fjott for alt jeg bryr meg.. bare det er en snill person du kan stole på så blir navnet fint uansett..
mange syns "linda" er vakkert.. men jeg syns ikke for jeg har dårlige erfaringer med ei sånn ei..

HAHA visste ikke at jeg hadde meninger om dette temaet engang, men jammen ble det mange bokstaver :)

Back
Topp