Hva mener du om genetisk testing?

• Trådstarter Trådstarter Prikken
  • Opprettet Opprettet
P

Prikken

Guest
Hva vet du om gentetisk testing? Og hva er dine holdninger til gentetisk testing? - Antallet gener som er tilgjengelig for genetisk testing er voksende. Private firmaer tilbyr allerede genetiske tester via internett. Noen av disse er prediktive og angir kun risiko for fremtidig sykdom lenge før eventuelle kliniske symptomer opptrer. Forskning som baserer seg på genetisk testing vil også vokse i omfang, ettersom stadig nye sykdomsgener avdekkes. Dette konfronterer oss alle med en ny type beslutninger i forhold til hva vi ønsker av genetisk informasjon, sier stipendiat ved Folkehelseinstituttet Kaja Klykken Aas. Hun vil gjerne vite hva du mener om dette som en del av hennes doktorgrad, der hun ønsker å studere psykologiske effekter av genetisk testing, og forståelse og kunnskap om genetisk testing

Gravide, nybakte pappaer og mammaer oppfordres til å delta.

Gå til undersøkelsen her!

Jeg synes mye genetisk testing er bra!
Knerten vår ble testet for dette diabetes-genet da han ble født (lurer på om alle fikk tilbud om det?)
og hadde det ikke.
Hadde han hatt det kunne vi vært mer obs på symptomer og fulgt med. Vi kunne oppdaget sykdom tidligere og sjangsene for et godt og langt liv blir større enn om vi ikke hadde visst/fulgt med/oppdaget det kjapt.
Bare et eksempel.
Så lenge det er for å kartlegge mennesker som allerede eksisterer, og ikke for å dyrke fram "det perfekte" eller hver enkeltes preferanser i et barn synes jeg dette er bare bra[:)]

ORIGINAL: Bare Kari

Så lenge det blir brukt på eksisterende personer synes jeg det er greit. Men synes det skal være valgfritt og privat.
Et problemstilling som oppstår når det gjelder gentesting er forsikring. Hvor mye skal forsikringsselskapene ha krav på å vite, og hva skal de eventuelt legge vekt på?

Det er også den jeg tenker på...! Er utrolig synd om noe potensielt vil ha unødvendige "katastrofale" konsekvenser.

Jeg synns det er bra. Våre to skal bli testet nå. Dette pga en syksom som er arvelig, men vi og leger kjenner så lite til den, og vet ikke helt hvilket ledd som kan få den.

VELDIG for!
Har en sønn med kromosomfeil(derav to sjeldne sykdommer), og venter på svar om storebror har samme kromosomfeilen i disse dager. (Når jeg får gutter er det 50% sjanse for at de får denne kromosomfeilen)
Får også testet foster i uke 10 om jeg blir gravid igjen.

jeg har fått det på min unge og syns det er helt ok... alternativet var at han ble medisenert utifra et usikkert symptombilde... mye bedre å få sykdomen bekreftet/avkreftet slik at ungen kan få den behandlignen som er rett og ikke bare en de tror er rett... Nå det er sagt valgte jeg altså å gå gjennom svangerskapet med denne ungen uten genetisk testing. jeg ville nemlig uansett ikke tatt abort med bakgrunn i den aktuelle sykdomen. hadde jeg gjennomført det hadde jeg nok vært mer forberedt på dagene på sykehuset etterpå, men slikt kan man vel aldri vite...

Det blir litt på linje med "Hva synes du om teknologi?".

Det vil si, teknologi har mange fordeler, og mange bakdeler. Hvis utviklingen gjøres riktig vil det være flest fordeler. Teknologi har potensialet til å la mennesket befolke nye planeter og galakser i fremtiden, men det har også potensialet til å sørge for menneskets - og jordens - undergang. Man må bare se på det som en naturlig og uungåelig del av menneskets evolusjon, og prøve å styre det i riktig retning.

Nøyaktig det samme gjelder for genetisk testing. Det er en uungåelig del av fremtiden, det vil brukes til mye bra/nyttig, men det kommer også til å misbrukes. Igjen er det viktig å forebygge og minimalisere misbruket av den medisinske teknologien som genetisk testing åpner for ved hjelp av lover / paragrafer som gjør det straffbart med f.eks kommersiell screening av mennesker, der får heller genmedisin og nanoteknologi ta over slik at man kan kurere sykdommer i et embryo hvis en skade/sykdom først har oppstått i stedet for å forkaste en graviditet.

Med nanoteknologi vil genetisk testing uansett bli overflødig/unødvendig på alle plan.

Back
Topp