Hva mener dere?

Snickers_81

Glad i forumet
Eksen til samboeren min står oppført som aleneforsørger for begge guttene sine selvom hun har samboer og hele pakka (det er da faren til yngste barnet hennes), hun mottar jo da også en del stønader som aleneforsørger, dette strider mot alt jeg står for og mener at det er sånne ting som ødelegger for alle de som virkelig trenger disse ordningene. Jeg har så lyst til å melde i fra om dette til NAV, men vet heller ikke om det er helt riktig av meg, og egentlig er det jo ikke min sak hva hun gjør.

Så trenger noen gode råd fra dere kloke jentene.
 
min første reaksjon er at DETTE melder du inn.
men om man setter seg i hennes situasjon. Det kan godt hende at de stønadene hun får gjør at alt går rundt. Jeg kjenner til frustrasjonen selv om å falle mellom smutthull. jeg er student og han jobber. Hos husbanken tjener vi for mye med hans lønn og mitt stipend og hos Nav tjener vi for lite (jeg er heltidsstudent, ikke arbiedsaktiv)

Hva med å prate med henne først?
 
men går det ann å gi så tidlig da? han er bare 3 mnd :) 

ser ut som han har låsninger i nakken, så han strever litt med å spise. jeg har ikke verdens største pupper akkurat så jeg kan ikke akkurat bare velte de rundt .
så jeg lurte på om han hvertfall skal få litt grøt med mm på kvelden, sånn at han blir mett ordenltig på kvelden, da han er trøtt og utålmodig :) men er så usikker på om det er så lurt med tanke på fordøyelsessystemet og magevondt
 
Her går det mer i at hun ikke gidder å jobbe, hun hadde en deltidsjobb for noen år siden som hun sluttet i helt uten grunn.
Og de er en hel gjeng som bare henger hjemme og ikke gjør noenting, og lar gubbene jobbe.
I tillegg irriterer det meg at sambo betaler barnebidrag til henne som vi vet overhode ikke går til guttungen i det hele tatt. Stort sett når han kommer hit går han i altfor store klær som han har arvet etter sønnen til ei venninne, og hvis det hender at han får nye klær så er de også altfor store sånn at han kan vokse i dem.
Her for en stund siden kom han med en genser som var str 12 år og han er 8...

Skjønner det at å "lure" systemet sikkert hjelper til å få ting til å gå rundt, men jeg syns alikevel ikke at det er riktig.
Vi har et så utrolig bra system for de som trenger det, og det som vil skje hvis for mange gjør som henner er at vi kommer til å miste alle godene vi har, det koster staten ekstremt mye penger med de forskjellige trygdeordningene vi har.
 
Ja hvis det er sånn om å gjøre er det jo helt på tryne!
stakkars barn sier nå jeg. Huff, det er jo ikke bra! 
Har du bestemt deg for hva du vil gjøre?
 
jeg hadde meldt ifra. her hos oss. sluttet gubben å få overgangstønad til sønnen sin når jeg fikk Brage. Jeg hater når folk snyter NAV for penger for det er det som gjør at de som vikrelig trenger pengene sliter ekstra med å få pga sånne som lurer systemet!
 
Tror nok jeg kommer til å si i fra om det, men er litt usikker på hvor jeg skal gjøre det, noen som vet? Er kanskje bare å ta kontakt med nav.

Er så enig med deg Poda, jeg også hater når folk utnytter nav systemet, nav er vanskelig nok i utgangspunktet, men det blir bare verre når folk holder på sånn. Og det ødelegger så mye for alle de som virkelig trenger det.
 
er det ikke bare å ringe nav å høre?
 
Jeg skal kikke litt på nav sine sider, og hvis jeg ikke finner noe der skal jeg ringe de.
 
Back
Topp