Hva mener dere om

ElisabethRB

Forumet er livet
surrogat ordning?

Jeg er helt klart for det!
Syns det er en skam at det er ulovlig i Norge...
Når man tenker på så mange som blir gravide på egenhånd, som egentlig ikke burde ha barn...
Adopsjon er lovlig, så hvorfor ikke dette også??

Jeg vet ikke om jeg hadde stilt opp som surrogat mor... Det kommer vel egentlig helt ann på situasjonen...
Men jeg syns det er flott av alle de som faktsk hjelper et annet par med å få verdens beste gave...

Er enig med deg jeg[:D]

Jeg er FOR surrogatmødre-ordning. MEN under lovregulerte omstendigheter der det stilles strenge krav til surrogatmor og paret som ikke får barn på egen hånd. Blant annet mener jeg at det ikke skal tilbys på lik linje som annen infertilitetsbehandling, men mer som en "siste sjanse". Dette er jo litt avhengig av hva "feilen" med paret er da.. men dere skjønner hva jeg mener [:)] 

Jeg er helt klart for å det skal bli lovlig i norge.
Men sier som deg ElisabethRB jeg tror ikke jeg hadde klart å være det,
gå med et lite barn under hjerte i 9 mnd for så å gi det i fra meg [&o]

ORIGINAL: 1ny1påvei

sign[:)]

ORIGINAL: maric

ORIGINAL: 1ny1påvei

sign[:)]

signerer[:D]

Er helt klart for.
Men ikke for hvem som helst, jeg vil gjerne kunne få holde litt kontakt.
Kunne godt stilt opp for familie og venner, og kanskje bekjente.

Hvis noe slikt skulle blitt lovlig i Norge også, så håper jeg d kommer et skikkelig register over surrogatmoren og foreldrene, slik at ikke hvem som helst gjøre d lixom.

Jo, jeg er for i regulerte former i Norge.
Men i forhold til utlandet er det er jo mange etiske dilemmaer som skal tas hensyn til, som f.eks en fattig flerbarnsmor som blir "kjøpt" fordi hun ikke har noen annen utvei for å forsørge de andre barna sine..
Hvilke rettigheter og støtteordninger vil slike sitte igjen med i andre land?
Men på en annen side, hvordan ville det gått med den familien om de IKKE hadde fått de pengene! Kjempevanskelig!

Er litt som med adopsjon, som er grisedyrt og en årelang prosess hvor man blir bedømt både ut fra om man er gift, økonomi, seksuel legning, overvekt osv, samtidig som at millioner av barn trenger et hjem.
Likevel så kan det jo ikke være fritt frem, og må jo nødvendigvis reguleres strengt!

Ettersom vi ikke kunne få barn, og tanken på at vi aldri kunne få våre egne barn, så er jeg helt klart for denne ordningen. Jeg synes det er sårt å tenke på hvordan ting skulle vært hvis verken Leon eller micro hadde klort seg fast..og desverre er det mange som sitter i den situasjonen[&o]

Jeg ville ikke selv vært surrogatmor, men for de som kunne tenke seg å hjelpe andre på denne måten er det jo bare helt supert[:)]

enig..

Jeg er for det, absolutt!

Ettersom vi selv venter et icsi mirakel, så vet jeg hvor viktig det er med hjelp til de som ikke får det til selv.

Syns Norge er ganske strenge i forhold til andre land. Ta feks hjelp til lesbiske par. Det er jo ikke lov i Norge. Jeg har ei venninne som er gift med en annen jente. De fikk barn i fjor, med hjelp fra en donor klinikk i Danmark. Å få hjelp i utlandet og føde i Norge, det er helt ok, men å få hjelp i Norge det går ikke... Ser ikke helt logikken i dette.
Det er vel ingen som er så etterlengtet og ønsket som de barna som kommer til verden ved hjelp av donor, surrogatmor, prøverør osv... uavhengig av om man er singel, lesbisk, homofil eller hetro.

Tenk på alle de som får barn, som ALDRI skulle hatt barn... På naturlig vis... Ingen regler for det...

Absolutt for en sånn ordning! Men tror nok ikke jeg hadde klart å vært det selv.

Jeg er ikke helt sikker jeg.. Syns det er litt rart på en måte.. Det bør iallefall være en ordentlig prosess for å kunne gjennomføre det.. Lik adopsjon.
Ser for meg at det blir sånn at mange velger å bruke surrogatmor fordi de ikke vil gå gravid selv, at de ikke vil "utsette/ødelegge" kroppen eller rett og slett ikke gidder. Tror flere vil tenke sånn da. Det må ikke bli for enkelt ihvertfall.

Back
Topp