Hva mener dere om dette?

Jeg mener ikke det nødvendigvis er en fasit, men for vårt vedkommende er dette veldig «riktig», dvs eldste vår flyttet på eget rom ved 6 ukers alder og han sov rundt fra samme øyeblikk. Yngste kunne vi ikke flytte før etter 7-8 mnd, og hun sov heller ikke rundt før hun ble flyttet. Det kan være tilfeldig, men jeg kommer til å flytte denne så fort det lar seg gjøre. Jeg synes forøvrig, hvis jeg må opp og amme, at det er godt å sitte i et annet rom og ikke føle at jeg forstyrrer andre som sover i samme rom.

Jeg er ikke en samsover.

Jeg mener hver familie må gjøre det som passer seg selv.

Men storebror samsov vi. Dvs. Han ble lagt i egen seng, men når han våknet fikk han komme i vår seng. På den måten sovnet han med en gang vi tok han over i vår seng. Han sov natten gjennom fra 6 uker, kun 1 oppvåkning for å komme over i vår seng. Samlet tid våken var da 2 minutter på en 6 timers natt. Fra 4 måneder sov han 10-12 timer i strekk så lenge han fikk komme over i vår seng.

For min del er også samsoving mest naturlig, men alle må gjøre det som passer dem :)

All forskning sier ulikt fordi de har ulikt fokus og forskningsbakgrunn. Dette handler jo om anbefaling knyttet til barnets søvn. Hadde du spurt en tilknytningspsykolog så ville hun anbefalt samsoving til barnets skolealder (satt på spissen selvsagt) ;)
Jeg tenker at alt er relativt og må tilpasses det enkelte barnet. Vi strevde med søvn på vårt barn, og hun ble plassert på eget rom da hun var 10 mnd, fordi pappaen vekket henne med snorking om natten. Frem til da var løsningen at pappa sov på gjesterommet hehe. Men hun sov faktisk bedre av å komme på eget rom, så rådet var jo velfungerende. Eneste jeg mener sterkt om er å ha barnet inne de første 6 mnd pga faren for krybbedød...

Jeg tør ikke, er så redd for krybbedød [emoji85] spesielt når de begynner å snu seg på mage. Kommer til å sove i egen seng på
Soverommet vårt!

Jeg tør ikke, er så redd for krybbedød [emoji85] spesielt når de begynner å snu seg på mage. Kommer til å sove i egen seng på
Soverommet vårt!
Når de er gamle nok til å snu seg til mage og de gjør det selv så kan de trygt sove på mage så lenge madrassen er fast. Men når de legges ned, bør de legges på rygg. Trygg samsoving reduserer faren for krybbedød. Anbefaler en liten titt inne på samsoving Norge på Facebook. Noen fine lenker der.
Også å følge lilleminis på Snap, helsesøster med mange skånsomme soveråd for baby og barn. Og mange andre fine temaer. Jeg er vokst opp med samsoving, vi fikk sove i foreldresenga så lenge vi ville. Både hjemme og hos besteforeldre. Samsoving er ikke for alle barn. Noen barn må sove alene for å finne ro. Andre trenger nærhet i mange mnd før det lærer å finne roen alene. Vi samsover, og vi alle sover godt. Når den dagen kommer at det påvirker søvnen så må vi kanskje gjøre endringer. Barn som sover alene og på eget rom sover ofte dypere og lengre, men pga faren for krybbedød er ikke det anbefalt før de er 1år gamle. Grunnen til at trygg samsoving reduserer faren for krybbedød er fordi baby lukter mor, våkner oftere for mat og sover litt lettere.

Når de er gamle nok til å snu seg til mage og de gjør det selv så kan de trygt sove på mage så lenge madrassen er fast. Men når de legges ned, bør de legges på rygg. Trygg samsoving reduserer faren for krybbedød. Anbefaler en liten titt inne på samsoving Norge på Facebook. Noen fine lenker der.
Også å følge lilleminis på Snap, helsesøster med mange skånsomme soveråd for baby og barn. Og mange andre fine temaer. Jeg er vokst opp med samsoving, vi fikk sove i foreldresenga så lenge vi ville. Både hjemme og hos besteforeldre. Samsoving er ikke for alle barn. Noen barn må sove alene for å finne ro. Andre trenger nærhet i mange mnd før det lærer å finne roen alene. Vi samsover, og vi alle sover godt. Når den dagen kommer at det påvirker søvnen så må vi kanskje gjøre endringer. Barn som sover alene og på eget rom sover ofte dypere og lengre, men pga faren for krybbedød er ikke det anbefalt før de er 1år gamle. Grunnen til at trygg samsoving reduserer faren for krybbedød er fordi baby lukter mor, våkner oftere for mat og sover litt lettere.

Ja, folk må kjenne på selv hva er riktig. Jeg hadde sikkert flydd 10 ganger inn på soverommet for å sjekke babyen! Jeg synst det var så ekkelt sist, for hun begynte å snu seg på magen allerede når hun var 3 mnd, og hadde aldri sett henne legge hodet ned så jeg dreiv å snudde henne, men jeg vet de er sterke nok når de først klarer å snu seg[emoji4] men trives best med samsoving// ha barnet på soverommet [emoji4]

Fin artikkel synes jeg. Er ikke fan av å ha barn i senga, og har troen på at man gjør barna en stor tjeneste ved å lære dem å sove på eget rom tidlig. Mine har vært ca 5 mnd når de fikk eget rom, og jeg har hatt så og si ingen problemer med at de står opp og vil sove i min seng etterpå. Eneste unntaket er hvis de er syke med høy feber, oppkast e.l. Da sover jeg inne hos dem, eller de hos meg. Kos i sengen kan de få på morgenkvisten etter en god nattesøvn.
Har veldig trygge barn nå, så føler det jeg har gjort har vært rett. Ønsker å gjøre det likt ned neste barn :)

Hos oss fungerte det best med egen seng på vårt rom frem til 4 mnd. Så satte vi senga lengst unna vår seng i en periode og lillegutt flyttet inn på eget rom mellom 4 og 5 mnd. Ammet da fortsatt opptil 3 ganger på natta. Men gikk veldig fint å gå inn og amme og legge ned i senga igjen. Fra 6 mnd sov han rundt, 19-07.
Inne hos oss ble han stadig forstyrret av oss eller vi av han. På eget rom fikk han roen han trengte til å sove lenger og bedre. Har heller aldri hatt særlig problemer med å legge seg heller, siden han fra tidlig alder lærte å finne søvnen selv uten å sovne på puppen.
Skal nok forsøke å kjøre samme taktikk denne gangen også. Best for alle parter her i huset hvertfall

Back
Topp