Hva mener dere? (Link ang. Birgitte Tengs` fetter)

Skjønner jo at banken ikke vil ha han fordi det vil kunne ødelegge deres omdømme og gi dem økonomisk tap. Samtidig så er han jo ikke dømt for noe, selv om han sikkert har gjort det.

~Snuppsi~ skrev:
Skjønner jo at banken ikke vil ha han fordi det vil kunne ødelegge deres omdømme og gi dem økonomisk tap. Samtidig så er han jo ikke dømt for noe, selv om han sikkert har gjort det.

Skjønner det også veeldig godt at de ikke vil ha han der.

Vanskelig det der, selv om han ikke er dømt, tror vel mange (selv man man selvsagt ikke vet) at han har begått drapet. Men sånn går det når man tilstår, vanskelig å tro han da...

jaja, 1,2millioner av den norske stat og 900.000 av banken, kan leve godt på det...

RekeKreke skrev:
jaja, 1,2millioner av den norske stat og 900.000 av banken, kan leve godt på det...

Ja, sant! ;) Hvem blir de neste som har "ærekrenket" han lurer jeg på!

Hvordan kan man leve godt på dette resten av hans liv? For litt over to mill er ikke mye penger når du ikke får noen andre jobber.
Jeg trodde at norge har ett rettsystem som sier du er uskyldig frem til du er dømt. Denne mannen ble frifunnet, og jeg mener han har da like mye rett på enn jobb som han er kvalifisert til selv om han har vært i politiets søkelys.
Jeg mener dette er enn forferdelig sak, jeg synes fokus bank har gjort enn skikkelig tabbe.
Og jeg håper ikke det er slik at har du vært enn forbryter, eller vært i politietssøkelys har du ingen rett ¨på jobb i vårt samfunn. Synd at ett land som norge kan være slik.
Alle mennesker fortjener flere sjanser her i livet.

Hva skjedde med uskyldig til det motsatte er bevist? Og om man tror man kan leve godt på 2 mill kroner resten av livet med familie og greier så er man ganske korttenkt. Han har både kone og unger.

søteste skrev:
Hvordan kan man leve godt på dette resten av hans liv? For litt over to mill er ikke mye penger når du ikke får noen andre jobber.
Jeg trodde at norge har ett rettsystem som sier du er uskyldig frem til du er dømt. Denne mannen ble frifunnet, og jeg mener han har da like mye rett på enn jobb som han er kvalifisert til selv om han har vært i politiets søkelys.
Jeg mener dette er enn forferdelig sak, jeg synes fokus bank har gjort enn skikkelig tabbe.
Og jeg håper ikke det er slik at har du vært enn forbryter, eller vært i politietssøkelys har du ingen rett ¨på jobb i vårt samfunn. Synd at ett land som norge kan være slik.

signerer
Han ble jo frufunnet og da burde han kunne leve et normalt liv
En å bli dømt nedenom av alt
 og er ikke akurat mye penger å skulle leve "fett" av det han har fått utbetalt heller akurat

søteste skrev:

Jeg skrev ikke han kan leve på det resten av sitt liv, men er han smart, så putter han det inn i lånet... Da har han minnimalt med boutgifter og kan leve godt på det han tjener, evt får av nav...

Ellers er jeg enig med deg altså...

søteste skrev:

Har ikke sagt han kan leve godt på det resten av livet, men hallo, det er jo en betydelig sum!?
Og jeg forstår godt at fokus bank kan trekke tilbake en sånn stilling (altså i følge lover og greier vet jeg ikke, men sånn som jeg tenker) - det er jo tross alt kundebehandling det er snakk om... På VESTLANDET også da i tillegg!

Og han er ikke dømt for drapet, nei! Men det er jo ikke til å se bort fra at han først tilsto!

LillianneLie skrev:

søteste skrev:

Har ikke sagt han kan leve godt på det resten av livet, men hallo, det er jo en betydelig sum!?
Og jeg forstår godt at fokus bank kan trekke tilbake en sånn stilling (altså i følge lover og greier vet jeg ikke, men sånn som jeg tenker) - det er jo tross alt kundebehandling det er snakk om... På VESTLANDET også da i tillegg!

Og han er ikke dømt for drapet, nei! Men det er jo ikke til å se bort fra at han først tilsto!

Mange mennesker som har tilstått uten å ha gjort noe. Man vet aldri hvordan hjernen og mennesket reagerer under press. Jeg forholder meg til enn ting og det er at han er FRIFUNNET. Jeg kan ikke forstå hvordan fokus bank kan gjøre dette. Og nei det er ingen betydelig sum. Det er dette vi tjener i løpet av to år, har man ingen inntekt får man heller ikke kjøpt seg bolig. Og jeg skjønner godt at han gjør enn sak ut av dette. Dette er diskriminering i samfunnet vårt. Ett uskyldig menneske er dømt i sammfunnet, men retten har frifunnet han. Ja, tenk dette er på vestlandet, hva har det med saken å gjøre? Så vidt jeg vt ble han frifunnet der også. Han har barn, kone og vill gjerne ha enn jobb. Slike egenskaper beundrer jeg. En  annen person hadde kanskje satt seg ned å motta trygden.

Jeg kjenner ikke fetteren, men vi er fra samme sted. Uten å gå inn på hvorvidt jeg tror han er skyldig kjenner jeg at jeg dessverre ikke klarer å mønstre like mye sympati for ham som jeg nok hadde hvis det gjalt noen andre.
I likhet med mange på min alder husker jeg ham godt fra da jeg var barn (han var en kjent skikkelse her allerede i forkant av det som skjedde med Birgitte, og ikke nødvendigvis i positiv forstand). Synes likevel det er trist, måten det ble gjort på med denne jobben. Uskyldig til det motsatte er bevist skal jo gjelde for alle (selv om han i manges øyne indirekte er stemplet som skyldig av en rettsinstans som dømmer ham til å betale erstatning da sannsynligheten for at han er gjerningsmannen er såpass stor. Men det er en annen diskusjon) og alle fortjener en ny sjanse i samfunnet.

Fritz Moen hadde også "sikkert gjort det", og ble dømt, og satt mange år i fengsel for noe han aldri hadde gjort.
Synes det er trist at man skal dømmes som skyldig av samfunnet når man er frifunnet av rettsvesenet, og ser ingen grunn til at han ikke skulle fått den jobben. Uproft av Fokus Bank, enkelt og greit. Og når han tar telefonen på jobbe presenterer han seg nok ikke som "fetteren til Birgitte Tengs, hun som ble drept du vet". Og jeg aner ikke hva han heter, så... Jeg hadde ikke reagert hvis jeg traff på ham, for å si det sånn.

Regner med dere mener Viggo Kristiansen har rett på en ny sjanse og en hvilken som helst jobb og da, når han har eventuelt har sonet ferdig. Han har jo gjort opp for seg.

Fetteren ble jo dømt en gang, men ble frifunnet i neste rettsinstans. Jeg syns ikke banken har gjort noen tabbe, de står selvfølgelig fritt til å ansette hvem de vil. Jeg ville ikke ha ansatt han heller.

Cutie Funny Bubbles skrev:
Jeg husker ikke så mye om rettsaken og selve drapsetterforskningen der.

Men mannen søkte på en jobb. Han fikk denne jobben. Og da banken i ettertid finner ut hvem han er og så sparker han før han får begynne, med bakgrunn at han er den han er. Så er det veldig bra at retten er på hans side.

For han har blitt tiltalt for et drap. Det har vært en rettsak i det norske helsevesnet. Der påtalemyndighetene og alt har lagt frem bevis og sikkert hatt vitner.
Denne domstolen har erkjent manne uskyldig/frikjent

Og for å være ærlig. Det finnes drapsmenn her i Norge som får seg jobber etter endt soning. Så hvorfor skal fettern her slite med å få seg en jobb når han faktisk er frikjent

Retten er vel bare delvis på hans side, i og med at han ikke får jobben tilbake.

Jeg syns det blir helt feil å ansette noen for så å finne ut at, "oi, han har vært mistenkt for drap, da kan han ikke få jobben likevel"... Mannen er frikjent av retten, og da vel vi ingen rett til å fortsette å straffe han for noe landest rettsinnstanser mener han ikke har gjort! Dette er mange år tilbake, og jeg aner ikke engang hva han heter. Hadde jeg møtt han i banken, hadde jeg aldri reagert! Jeg syns det er skammelig, rett og slett!!

Men jeg mener - siden banken slipper å ansette han må det vel delvis være lovlig det de har gjort?
Og ja, om han er uskyldig er det selvsagt trist om ingen noengang vil gi han en sjanse, men tror ganske mange her kommer med en liten, hvit løgn om de sier de ikke hadde nølt med å ansette han - spesielt når arbeidsoppgaven er kundekontakt!

Han er vel profesjonelt utøvende offer, så han trenger ikke noe annet yrke. Man blir ikke mer stakkerslig enn man gjør seg.

Back
Topp