Hva man trenger av klær?

Hei!

Min første var vinterbaby. Og dette blir en sommerbaby, så litt forskjell blir det.

Størrelse nyfødt er jo 50-56.
Men hentesett og helseteppe på sykehus, heldress med fot eller body med sideåpning og myk bukse med fot. Min første nyfødte skrelte av seg alt av sokker med kavingen sin, ufrivelige ninja bevegelser med hender og føtter. Klore votter i myk bomull, nyfødte har skarpe negler og kan klore seg i ansiktet.

Myke ribbestrikkede bodyer med sideåpning.
Gulpekluter
Små runde smekker.
Myke bukser og heldress med fot.
Ingen poeng med sko den første tiden.
Du kan ha noen tykke sokker om det er kjølig, men ofte er jo barnet i en vognpose i tillegg. Fotposer til høsten om barnet er utendørs uten posen sin.
Heldress med fot i ull eller fleece til kaldere dager. Pyjamas heldress
Tynn hjelmlue til bil / Vognturer
I begynnelsen er det en del gulping og rennende avføring som kan tyte ut, så enten må du vaske ofte eller ha såpass at du klarer deg noen dager.

Til høsten ville jeg kjøpt ullklær pakker strl 62 og 74, med ullstrømpebukser, ullpysjamas, ullbody, ullsokker, ulldresser.
Og tykkere vogndress til inn og ut av bil.

Det er iallefall det nødvendige til starten som jeg har hatt bruk for. :cat:

Enig i mye over, men det kan være lurt å se an litt. Vi har f.eks aldri fått brukt noen av buksene og sparkebuksene med fot fordi sønnen vår hadde og har så lange føtter. Hadde for øvrig ikke noe problem med at han sparket av seg sokkene, så lenge det var «gode» sokker som satt godt på foten. Hadde heller aldri behov for klorevotter.

Har kun novemberbarn fra før, så blir jo litt annerledes med sommerbaby, men min erfaring er at vi sverget mye til helt enkle omslagsbodyer og strømpebukser/myke bukser uten fot (gjerne i ull eller tynn sommerull avhengig av årstid og vær). Fikk svært lite bruk for typiske søte «pynteplagg» - det enkle var liksom det beste. Vi hadde heller ikke gulpebaby så hadde ikke behov for alt for mange skift - vi hadde ALT for mye klær som vi så vidt rakk å bruke. Anbefaler for øvrig ikke plagg med hette.

Vi endte vel hovedsakelig opp med å bruke 3-4 favorittbodyer og strømpebukser/bukser, men hadde som sagt ingen gulpebaby (ble selvsagt noen uhell med poop explosion):hilarious:

Har er julibarn fra før. Husk at det ofte kan være varmt i juli! Vi brukte bare body (sideåpning), sparkebukse og nattdress og teppe. Husk at de bæsjer mye bløtt og gjerne kan gulpe, så det kan gå en del skift hver dag. Ha nok klær til et par dager i starten, så kan en heller fylle på etter hvert som en ser hvor ofte en får vasket og hvor mange skift en har hver dag. De vokser også ganske fort, spesielt i starten. Vi hadde noen få klær i størrelse 56, og kjøpte mer i 62. Ungen druknet litt i 62 i starten, men det gjør ikke noe, det er ikke så mye bevegelse som hemmes.

Vår var 48 cm da hun kom til verden, så størrelse 56 holdt en liten stund før vi måtte opp ett hakk. Har også kun hatt vinterbaby, så sommerbaby blir nytt for oss.
Bodyer gikk det ekstremt mye av. Utenpå brukte vi bomullsbukser. Kjolene fikk hun gjerne bare brukt én gang, for gadd ikke å pynte henne opp når vi bare var hjemme :hilarious: Men ettersom det var vinter, med henne og vi ikke var så mye ute, kan det være at vi ønsker å bruke mer shorts / kjoler med julibabyen :)

Vi hadde en gulpebaby, så var veldig glad i musselinkluter.
Tynn lue er viktig, for de små hodene blir fort kalde og er utsatte for vind.

Ikke helt tøy, men vogndyne er også kjekt. Vår sov ute året rundt, så på våren gikk vi over fra vognpose til en tynn dyne. Den funka utover de kjølige sommerdagene også.
Lammeskinn! Har aldri vært noe særlig begeistret for skinn, men lammeskinn har virkelig helt egne isolerende egenskaper som var med på å holde vesla varm hele vinteren. Skinnet ble med i vogna i barnehagen når de skulle sove ute der. Nå i det siste har vi brukt det som sitteunderlag når vi er ute og griller :)

Helt enig at det kan være lurt å se an litt! Vi hadde ikke gulpebaby, så det var ikke nødvendig med mange skift. Begynte å bruke str 62 ganske fort, selv om hun var bare 50 cm da hun kom... Vokste kjempefort, og var litt tjukk, så str 56 holdt et par uker maks :D

Mange gode tips over her allerede :)

Ikke kjøp for mye av de minste størrelsene, de vokser fort og får du ingen gulpebaby trenger man ikke så mange skift.

Omslagsbodyer er det eneste jeg kommer til å bruke til nestemann i starten, så anbefaler å bare kjøpe det om du skal handle nytt.

Er det noe tipsene her viser, er det jo at folk har forskjellige erfaringer :) Første gangen jeg ventet barn trodde jeg feks. at jeg trengte alt mulig fra lammeskinn til gulpekluter. Viste seg at babyen gulpet max 2 ganger og at lammeskinn var fyfy for en baby med eksem og allergi. Alle er så forskjellige :joyful:
Spent på hva som blir annerledes med den som kommer nå!

Mitt tips må være at dere ikke kjører full redebygging før dere har blitt kjent med den nye :)

Back
Topp