Hva må være kjøpt in før fødsel?

Mirakelspire

Forelsket i forumet
Maiblomstene 2017
Med førstemann hadde jeg en lang liste. Nå er den mye kortere. Så jeg lurer på hva dere synes må være på plass før fødsel? Jeg tenker på materielle ting.

Noen klær i de minste størrelsene, bleier, vogn, bilstol, stelleplass med stelleutstyr og seng tenker jeg kan være greit å ha før ungen kommer. Ellers tenker jeg at butikkene er åpne også etter fødselen ;) Jeg kommer til å hamstre purelan og mepilex transfer før fødselen for jeg slet noe sinnsykt med såre brystvorter sist og var ikke veldig gøy å stå i kø på vaktapoteket en langfredag på vei hjem fra sykehuset..

Vogn (med regntrekk, myggnett, lammeskinn og lignende tilbehør)
Bilstol med base
Seng (med dyne, sengetøy)
Litt klær i 50 og 56
Stellematte
Servietter (våt eller tørre, eller begge deler - bare hamstre inn!)
Bleier (her kan du også hamstre inn fra str 2)
Olje, bephanten, inotynol, paracet
En flaske og en pakke med ferdig MME

Og ting du ikke trenger, men nok vil ha god bruk for: babynest, vippestol, gulpekluter, smokker.

Noen klær i de minste størrelsene, bleier, vogn, bilstol, stelleplass med stelleutstyr og seng tenker jeg kan være greit å ha før ungen kommer. Ellers tenker jeg at butikkene er åpne også etter fødselen ;) Jeg kommer til å hamstre purelan og mepilex transfer før fødselen for jeg slet noe sinnsykt med såre brystvorter sist og var ikke veldig gøy å stå i kø på vaktapoteket en langfredag på vei hjem fra sykehuset..
Det hørtes ikke noe greit ut! Fordel med litt erfaring denne gangen, da :-)

Vogn (med regntrekk, myggnett, lammeskinn og lignende tilbehør)
Bilstol med base
Seng (med dyne, sengetøy)
Litt klær i 50 og 56
Stellematte
Servietter (våt eller tørre, eller begge deler - bare hamstre inn!)
Bleier (her kan du også hamstre inn fra str 2)
Olje, bephanten, inotynol, paracet
En flaske og en pakke med ferdig MME

Og ting du ikke trenger, men nok vil ha god bruk for: babynest, vippestol, gulpekluter, smokker.
Tommel opp for alt her! Storebror gulpet mm fra første stund, så siklesmekkee og gulpekluter er kjekt å ha. La de i babynestet og i vogna.

Det hørtes ikke noe greit ut! Fordel med litt erfaring denne gangen, da :-)
Hehe, ja noen ganger er det veldig greit å ikke være førstegangs ;) Går for en bedagelig sovebaby som gaper høyt og godt når den skal spise denne gangen :p

Hehe, ja noen ganger er det veldig greit å ikke være førstegangs ;) Går for en bedagelig sovebaby som gaper høyt og godt når den skal spise denne gangen :p
Haha, jeg går for det samme altså ;) Vi hadde babynest til første, og jeg var veldig fornøyd med det, brukte det masse :) Ellers fine lister med ting man trenger over her.

Her skal ALT være klart før fødselen. Tenker at man ikke skal tenke på handling osv når lille er her. Dessuten har jeg kontrollfreak-viruset godt plantet i blodet. Så her skal ingenting overlates til tilfeldighetene :p

Tenker å handle inn det meste før fødsel for å slippe å tenke så mye på handling etterpå :-)
Men har fått tips om å ikke gå amok på kleshandlig ettersom man ofte får mye klær i gaver og babyen vokser jo fort ut av den minste størrelsen :-)

Samme her! Men med en baby som skrek lite og sov mye sist gang har vi vel brukt opp de genene :p

Samme her! Men med en baby som skrek lite og sov mye sist gang har vi vel brukt opp de genene :p
Vi har definitivt ikke brukt opp den kvota! Støresøster sov max 45min på dagtid og 2 timer i gangen om natta til hun var 7mnd. :p

Det som MÅ være kjøpt inn er bilstol å 2sett med klær, et til å ha på hjem fra sykehuset å et til skift :) alt det andre kan kjøpes etterpå, men for å spare seg for mye stress og slikt etter fødsel så kan det være greit å tenke litt lenger ;) da kan det være kjekt om sengen er klar, stelleplassen, stelleveske og vogn. Kan også være greit å innvestere i gode amme bh'er og klær, ammeinnlegg og brystvorte salve. Stoooore bind og myke håndklær ;)

Hadde kjøpt inn absolutt alt sist, så trenger ikke kjøpe noe særlig denne gangen.. Kanskje litt klær dersom det blir en gutt ;)

Men er det én ting jeg anbefaler å ha på plass, og med på sykehuset, er det ammepute(!) Hadde den liggende hjemme, men tenkte ikke over at den kunne være kjekk på sykehuset.. Men det er sykt mye styr å drive å bygge opp med puter hver gang man skal amme, og da blir det ofte at man ikke orker, som igjen fører til vond rygg/skuldre/armer.

Ellers brukte vår jente str 50 i overkant av 3 uker (var 50cm og 3455g ved fødsel), så samboer ble sendt for å kjøpe mer klær etter fødsel ;)

Hadde kjøpt inn absolutt alt sist, så trenger ikke kjøpe noe særlig denne gangen.. Kanskje litt klær dersom det blir en gutt ;)

Men er det én ting jeg anbefaler å ha på plass, og med på sykehuset, er det ammepute(!) Hadde den liggende hjemme, men tenkte ikke over at den kunne være kjekk på sykehuset.. Men det er sykt mye styr å drive å bygge opp med puter hver gang man skal amme, og da blir det ofte at man ikke orker, som igjen fører til vond rygg/skuldre/armer.

Ellers brukte vår jente str 50 i overkant av 3 uker (var 50cm og 3455g ved fødsel), så samboer ble sendt for å kjøpe mer klær etter fødsel ;)

Samme her. Hadde kjøpt inn alt til lillegutt kom. Bare jenteklær som må kjøpes inn hvis neste er ei jente. Ikke tatt med ammeputa på sykehuset, men det kommer jeg absolutt til å gjøre neste gang.

Og hadde med for lite klær i 50, så mannen måtte ut å kjøpe klær. Gutten var 50 cm og 3460g og bruke str 50 i noen uker :)

Vi måtte og ut på klesshopping. ;) Hun svømte jo i str 50 så måtte investere i litt prematurklær. Ellers ble det mye oppbretting. Hun kunne bruke 56 til hun var 6mnd! :o

Vi måtte og ut på klesshopping. ;) Hun svømte jo i str 50 så måtte investere i litt prematurklær. Ellers ble det mye oppbretting. Hun kunne bruke 56 til hun var 6mnd! :o

Vi gikk opp til str 62 når hun var ca 4 mnd vi.. Brukte 56 fra hun var ca 3-4 uker, og 56/62 fra ca 3mnd da..

Men ser lindex har fått et genial system der det er 2 sett med knapper, slik at de er 2 størrelser i 1 :D

Back
Topp