Mange ting som er kjekt å ha, men vår liste over ting vi må ha klart før fødsel er:
Til mamma:
- 2-3 gode elastiske ammebh-er med litt å gå på i str (kjøper heller flere etterhvert når ting stabiliserer seg. Sist fikk jeg megasvære pupper de første par ukene etter fødsel)
- noen enkle ammetopper
- purelan salve
- ammeinnlegg
- store bind (fri tilgang på sykehuset men godt med en pakke klar til første dagene hjemme)
Til baby:
- seng m/madrass, dyne, og to-tre skift i sengetøy
- stellematte (vi har benkeplass til det, mange vil vel helst ha stellebord)
- bleier, babyolje, stellekluter
- badebalje
- et par myke babyhåndkle
- gulpekluter
- et par helsetepper
- vogn
- vognpose
- regntrekk (insektsnett haster ikke for vår del)
- bilstol - denne gangen skal vi absolutt ha med base også
- 5-7 omslagsbody i str 50/56
- like mange strømpebukser i samme str
- et par tynne overaller/heldresser
- 1 tjukk heldress i 56/62, helst ull
- et par tynne ulluer i liten str
- bæresele (valget har falt på ergobaby omni 360)
- vippestol (kjøper nok en som kan omgjøres til dagseng/vugge)
Skulle det være noe mer så tar vi det etter hvert. Forventer å få bruk for brystpumpe, flasker og tillegg denne gangen òg, men trengte det ikke i starten med forrige, så ser det litt an.
Denne gangen skal forøvrig bæresele være med på sykehuset! Hadde et ganske slitsomt barselopphold sist da knøttet begynte å hyle hver gang han ikke hadde kroppskontakt i våken tilstand (og det var så og si alltid når de hadde måltider) og ingen ville hjelpe meg med å feks gå i kantina å hente mat til meg (kombiner dét med barseltårer og det at de ansatte derimot gav mye hjelp til hun jeg delte rom med, så har vi gode dager på barsel..
). Verken det å putte han i senga og la han hyle mens jeg hentet mat, eller å prøve kombineringen av å bære baby og et stort brett mat og drikke var spesielt aktuelt..
Endte opp med at jeg somregel aldri fikk spist når det faktisk var matservering og heller gikk i kiosken å kjøpte noe skralt som banan og kjeks på kvelden når mini hadde en liten time tung nok søvn til at jeg kunne legge han ned.