Hva må jeg ha til barnet kommer??

Lila901

Andre møte med forumet
Hei! jeg har ikke kjøpt inn sånn alt for mye enda og Har termin 13 mai. Hva er et must å ha klart??? Jeg vet ikke hva jeg skal kjøpe og vil kjøpe inn det mest nødvendige. Jeg vet jeg trenger en dyne hvertfall, men aner ikke hvilken, noen forslag?? Og trenger jeg dyne i vogn også kanskje, Evt hvilken? Hvilke type smokker skal jeg kjøpe?
Vogn og bilstol skal jeg kjøpe neste måned.

har fra før:
-stellematte
-bedside crib
-madrass
-laken x2 pluss 1 tisselaken.
- dynetrekk x2
-noen få bodyer i strl 50/56 som er arvet
- 1 helseteppe
- pluss to sånne babypakker med diverse stelleprodukter fra rema og apoteket.

jeg ønsker å kjøpe det som er det mest nødvendige og trenger litt hjelp med produkter.

Kommer til å handle på nettet så hvis noen kan henvise til evt nettbutikker hadde jeg blitt veldig glad

Jeg har til nå:
- Bedsidecrib (laken, sengesett og dyne til denne)
- Vogn (bag og sittedel, regntrekk, laken, sengesett og dyne - mangler myggnetting)
- Bilstol og base
- Babycall
- Stelleveske
- Stellematte
- En del bleier i strl 1 og 2
- Våtservietter
- Tørrservietter
- Av stellesaker mangler jeg snørrsuger, neglesaks, en del salver og olje
- Tynne kluter
- Et par tykkere flanellgulpekluter
- Stokke badekar og nyfødtstøtte
- 2 ulike typer smokker
- Ammebh, 2 vanlige og 2 nattbh
- 2 små flasker (fulgte med babyboks apotek 1)
- Gravid/ammepute
- Vugge (har dyne og sengetøy, mangler madrass)
- Klær, en del bodyer og bukser i strl 56. Sovepose og nattdrakter i strl 56.

Mangler/noe er jeg usikker på om vi skal kjøpe:
Tripptrappstol, sete
Babygym, babynest
Bæresele, evt sauskinn
Vippestol
Evt brystpumpe og flere flasker (flaskesterilisator hvis det blir behov)
Tenker også å kjøpe en del heldresser som er litt tykkere, ull/fleece osv.

Vi har:
Alt av klær fra størrelse 44-98 (Arvet av storebror)
Vogner (arvet av storebror)
Bilstoler (Arvet)
4-5 tepper
2 dyner
4-5 sett med sengesett
Vugge
Sprinkelseng
Stelleveske
Babynest
Flasker
Tutter
Babygym
Tripptrapp stol
Vippestol
Bæresjal
Alt av ute klær fra str 62-92
Ullsett •4
Saueskinn •3
Brystpumpe
Ammebh’er
Alt av stelleprodukter har vi, som lillemann i huset bruker.
stellebord
Vognpose-Vinter- vår og høst. Pluss vogn dyne.

osvosv. Teor vi har det vi trenger. Absolutt alt er arvet av storebror. tok vare på alt, siden vi ønsket 2 tette. Har ikke kjøpt en eneste ting til denne lille

Last edited:
Vi har kjøpt inn:
- masse klært i 50,56,62 og 68 (kjøpt brukte klespakker og litt nytt)
- vugge med madrass
- laken til vugge, vogn, seng + flere sengesett
- 2 fiberdyner og 1 dundyne + pute
- Babynest x 2
- vogn
- Bedside crib
- Babygym -
- leke matte
- Vippestol
- Stokke stol
- Bilstol
- Stellebord og stelle matte
- stelleveske
- gulper kluter ( var på prinsess og hamstret når de hadde 40%)
- håndklær med hette
- smikker
- pledd, tykke og tynne og helsepledd
- elektrisk Vippestol med lys, lyd og bevegelse
- sauen ewan
- lekekorger
- sprinkelseng (mangler madrass til denne)

Skal kjøpe inn:
- skinn til å ha i vogn (tenker å bruke dyne i vognen)
- baby call
- kremer, oljer
- badebalje
- madrass til Sprinkelseng

Vi var tidlig ute med å handle og har brukt finn til å kjøpe brukt og spart mye penger på det :) litt godt å ha så masse i hus nå når butikkene stenger en etter en her i allfall! Snart kan vi bare ligge på sofaen å ruge oss ferdig!

Last edited:
Skal vi se da... vi har jo så god tid i disse tider at jeg kan gjerne gå igjennom listen min og skrive hva vi har kjøpt inn. Først en kommentar til det du skriver du har;

har fra før:
-stellematte
-bedside crib
-madrass
Ville ha hatt flere laken og tisselaken da det fort blir lekkasjer.
- dynetrekk x2 - Hvis du kjøper to typer dyner bør du ha 2 til vogndyne og 2 til sengdyne
- 1 helseteppe
ville ha hatt ihvertfall to, tilfelle søl. God å ha når det blir varmt ute

Så til min liste (jeg skriver på det jeg synes er aktuelt å kjøpe inn, selv om jeg har mer utstyr siden vi har mye etter søsken)

• Vogn
  • Regntrekk
  • Myggnetting
  • Solskjerming til vogn
  • Vogndyne med dynetrekk og laken
  • Stellesekk
  • Ulltepper
  • Helsetepper
  • Lammeskinn
  • Bilstol med base
  • Bilstolpose (har fra sist, usikker på om vi kommer til å bruke det i mai, men hvis ikke jeg hadde denne ville jeg ha hatt ett godt ullteppe å ha over babyen ihvertfall)
  • Baksetespeil
  • Solbeskyttelse til vindu
  • Babygym
  • matte til babyen for å ha på gulvet
  • Babynest
  • newbornsete til tripp trapp + tripp trapp
  • Bæresele med nyfødtinnlegg
  • Badebalje + badestøtte
  • Stellematte
  • Bleier
  • Bleiebøtte + refill
  • Vaskekluter
  • Engangskluter
  • Gulpekluter (en hel haug...)
  • Badehåndklær
  • Små håndduker til stellematte
  • Inotyol
  • Badeolje
  • Febermål
  • Paracet
  • Neglklipper
  • Amme bh
  • Ammetopper
  • Ammeinnlegg i tynn ull
  • Ammepute
  • Purelan
  • Tåteflasker (begge mine har blitt delammet og det blir nok frøkna her også) - men hvis du har planer om å amme ville jeg ha hatt kanskje 1 flaske i backup
  • Sterilisator til flasker (igjen, ikke behov hvis man ikke er flaskemamma)
  • Pulverboks til mme pulver (hvis man er flaskemamma)
  • Termos (hvis man er flaskemamma)
  • Smokk (man vet aldri hvilken type babyen tar, og det er ikke sikkert barnet tar den heller... jeg kjøpte bibs denne gangen og ser om hun tar det ;)
  • Seng
  • Madrass
  • Madrassbeskytter i tøy (synes tisselaken blir alt for tett)
  • Dyne til seng + trekk/laken
  • Babycall
  • nattlampe (blind flaskemamma om natta... haha)
  • koseklut + bamse
  • våtservietter
  • sengekant
  • ting til vask av navle
  • morsmelkerstatning (jeg ville ha hatt ett par pakker ferdig i skapet just in case)
  • Flaskebørste (flaskemamma)
  • babybrezza (fordi jeg har planer om å gjøre livet mitt som flaskemamma enklere denne gangen ;) )

Baby innkjøp

✅Bedsidecrib med madrass

✅Babynest til bedsidecrib

✅Sprinkelseng

✅Madrass til sprinkelseng

✅Sebra Kantbeskytter til sprinkelseng

✅Laken til sprinkelseng

✅Dyne/pute til sprinkelseng

✅Dyne/pute trekk til sprinkelseng

✅Uro fra sebra til sprinkelseng

✅Koseteppe å koseklut

✅Sebra sengehimmel

✅Zazu Nattlampe til amme på natta

✅baby bjørn Vippestol

✅Stokke tripp trapp

✅Stokke tripp trapp bøyle

✅Stokke newborn seat

✅Vugge til stua

✅Madrass til vugge

✅Babynest til vugge

✅lammeskinn

✅Dyne/pute til vugge

✅Stellekommode til 2 etg

✅Stellematte til 2 etg

✅Stellekommode til 1 etg

✅Stellematte til 1 etg

✅Oppbevaring til stellekommodene

✅Bilstoltpose

✅Bilstol

✅Besafe Bilspeil

✅Besafe beltesamler

✅Emmaljunga vogn

✅Stelleveske

✅Stellematte til stellevesken

✅Myggnetting

✅Emmaljunga Regntrekk

Vogn gulvmatte til gangen fra tinkafu

STELL

✅Bleier str 1 og 2

✅Tørrkluter kjøpes på apoteket

✅Våtkluter

✅Babyolje

✅Sinksalve

✅Baby fuktighetskrem

✅Febertermometer til pannen

✅Stikkpiller paracet

✅Babyhåndklær

✅Vaskekluter

✅Tynne håndduker til stellematten til bleieskift.(unngå gris)

✅Stokke badekar sammenleggbar

✅Stokke Badestol til baby

✅Badestol til baby sitter selv.

✅Badetermomter

Børste til håret

Babysaks

Diverse

✅Smokk

✅Smokkelenker

✅Bæresjal

✅Ergobaby 360 Omni

✅Gulpekluter

✅Neonate Babycall

Sebra blå lekematte

Sebra grå Babygym

MAMMA

✅Ammebh

✅Ammeinnlegg

Store bind/bleier til etter Fødsel

Har kjøpt en pakke med nattbind

✅Nippelkrem purelan

✅Nedkjølningsbind fra fødebagen.no

✅Multimam kompresser

Alt av klær/ull/ulldress osv er kjøpt inn :-)
Mangler sikkert noe jeg har kjøpt på denne listen men dette er vell det meste :-)

Disse er norske nettsider du kan handle på som har .no :-)

Utstyr/stell /klær

Jollyroom.

Lekmer

Mimmis

Babble

Barnashus

Barnogbaby

Babycare

Apotek1

Farmasiet

Sprell

Hm

Kappahl

Lindex

Polar å pyret

Zalando

Epleskrinet

Smaarolling

Sprellefant

Navnesmokken

Fodebagen

Smokkelenken

Minikids

Babyshop

Kosmedkidsa

My1personaltoy

Knottene

Denne gangen har jeg det meste klart etter storebror, men jeg var førstegangs sist jeg skulle føde, og jeg vil bare si:
Det er MYE du kan kjøpe etter fødsel! :) Virkelig. Vi hadde ikke kjøpt inn bleier en gang - det tok vi rett etter å ha kommet hjem fra sykehuset. Vi fikk jo med et par bleier til hjemreisen. Stellekommode, brystpumpe, vippestol, ...... dette kan du helt fint kjøpe etter å ha fått ungen, når du vet hva du får behov for! Det er mye man ikke bruker som man tror man kommer til å bruke, og omvendt. Av klær for eksempel, så brukte storebror kun body og strømpebukse gjennom hele første perioden. Nattpysj ble overflødig, og finklær ble svært lite brukt.
Han ville ikke sitte i vippestol, så det er jeg glad for at vi ikke kjøpte (vi lånte). Bæresele ble derimot mye brukt, så det ønsket jeg meg i gave etter hvert.
Jeg forstår at du vil ha mer konkrete svar, men jeg ville bare «presentere» mitt syn på dette :joyful: og berolige deg på at det kommer en tid etter fødsel også :happy: og vi bor ikke på et sted hvor butikker er lett tilgjengelig. Vi bestilte noe, og tok en bytur når det trengtes.

Denne gangen har jeg det meste klart etter storebror, men jeg var førstegangs sist jeg skulle føde, og jeg vil bare si:
Det er MYE du kan kjøpe etter fødsel! :) Virkelig. Vi hadde ikke kjøpt inn bleier en gang - det tok vi rett etter å ha kommet hjem fra sykehuset. Vi fikk jo med et par bleier til hjemreisen. Stellekommode, brystpumpe, vippestol, ...... dette kan du helt fint kjøpe etter å ha fått ungen, når du vet hva du får behov for! Det er mye man ikke bruker som man tror man kommer til å bruke, og omvendt. Av klær for eksempel, så brukte storebror kun body og strømpebukse gjennom hele første perioden. Nattpysj ble overflødig, og finklær ble svært lite brukt.
Han ville ikke sitte i vippestol, så det er jeg glad for at vi ikke kjøpte (vi lånte). Bæresele ble derimot mye brukt, så det ønsket jeg meg i gave etter hvert.
Jeg forstår at du vil ha mer konkrete svar, men jeg ville bare «presentere» mitt syn på dette :joyful: og berolige deg på at det kommer en tid etter fødsel også :happy: og vi bor ikke på et sted hvor butikker er lett tilgjengelig. Vi bestilte noe, og tok en bytur når det trengtes.
Hos meg elsket nr 1 vippestolen og nektet å være innovervendt i bæresele/sjal, men så gjerne utover. Han likte ikke vugge eller dypvogn og ville helst ha utsikt. Nr 2 ville ikke ikke sitte i vippestol, men lå gjerne skjermet i vugge og vogn, og likte og være tett pakket inn i bæresjal. Nr. 3 likte verken vippestol eller bæresjal, men satt gjerne utovervendt i bæresele eller lå åpent på madrass på gulvet. Enig med deg i at det virkelig ikke er godt å si på forhånd, men det er jo ikke lett å teste uten å ha ting heller.

Hos meg elsket nr 1 vippestolen og nektet å være innovervendt i bæresele/sjal, men så gjerne utover. Han likte ikke vugge eller dypvogn og ville helst ha utsikt. Nr 2 ville ikke ikke sitte i vippestol, men lå gjerne skjermet i vugge og vogn, og likte og være tett pakket inn i bæresjal. Nr. 3 likte verken vippestol eller bæresjal, men satt gjerne utovervendt i bæresele eller lå åpent på madrass på gulvet. Enig med deg i at det virkelig ikke er godt å si på forhånd, men det er jo ikke lett å teste uten å ha ting heller.
Morsomt å lese hvor forskjellig barna er :)

Dette gjør det jo nesten enda mer villedende å være førstegangs! :D

Men det synes jeg er mye av sjarmen og mye av gleden. Jeg ser frem til å prøve oss frem, og teste ut hva som fungerer for oss og barnet.
Heldigvis har vi så gode venner som også tenker det samme, som sier vi kan låne sjal eller sånn og sånn, for å prøve før vi kjøper.

Du har fått masse gode tips over! Dersom det er noen ting du er litt usikre på om dere egentlig trenger, men som er kjekt å ha, er det veldig kjekt å kjøpe brukt. Mange sender fra finn.no også. Da «taper» dere ikke så mye penger om det ikke faller i smak, selg det videre til samme pris :happy: Vi kjøpe bl.a. bæresele og bæresjal brukt, og det anbefales også - da er det mer mykt og deilig til nyfødt. Begge deler kan vaskes i maskinen.

Ellers, tips til deg selv!
- Noe godt til du kommer hjem fra sykehuset, som du kanskje har savnet i svangerskapet
- Madrassbeskytter til dobbeltsenga, for å skåne overmadrass for gulp og melkeskvetter (anbefaler fra IKEA, billig, lett å vaske og oppleves ikke klamt)
- Duftfrie produkter, såper, bodylotion, ansiktskrem. Jeg syntes ikke det føltes greit å være oppi babyen med produkter med mye parfyme i
- En termokopp som holder kaffen eller teen varm, både inne og på trilletur. Bruk litt penger på en som er spill proof, så reduserer du risikoen for å søle på baby
- Masse digg i frysen som DU elsker, f eks is, boller, noe du kan spise med en hånd

Hei! jeg har ikke kjøpt inn sånn alt for mye enda og Har termin 13 mai. Hva er et must å ha klart??? Jeg vet ikke hva jeg skal kjøpe og vil kjøpe inn det mest nødvendige. Jeg vet jeg trenger en dyne hvertfall, men aner ikke hvilken, noen forslag?? Og trenger jeg dyne i vogn også kanskje, Evt hvilken? Hvilke type smokker skal jeg kjøpe?
Vogn og bilstol skal jeg kjøpe neste måned.

har fra før:
-stellematte
-bedside crib
-madrass
- dynetrekk x2
- 1 helseteppe
- pluss to sånne babypakker med diverse stelleprodukter fra rema og apoteket.

jeg ønsker å kjøpe det som er det mest nødvendige og trenger litt hjelp med produkter.

Kommer til å handle på nettet så hvis noen kan henvise til evt nettbutikker hadde jeg blitt veldig glad
Mest nødvendig? Et par gode ammebh’er og ammetopper tenker jeg. Boob sine er bra. Kjøpes på jollyroom. Og ammeinnlegg i ull, så du forhindrer brystbetennelse og slipper disse kuldegysene (puppene er veeeeldig sensitive i starten av ammingen). Purelan (for å smøre på brystvortene dine).

Baby trenger å spise og sove, og holde varmen. Det er det nødvendige. Utover det er strengt tatt ingenting absolutt nødvendig.

Kjekt å ha: noe å bade baby i, nok antall skift, en dyne til senga (kan fint bruke samme dyna i vogna), gulpekluter/kluter i ville mengder (jeg anbefaler prefolds tøybleier til stellebord/som gulpeklut/til diverse, kjøpes på nettbutikk for tøybleier eller på facebookgruppa tøybleietorget), et lett ullteppe er alltids kjekt, bæresele er en vinner for å avlaste armer.

Back
Topp