Hva må du gi slipp på? *insp*

Melkesjokoladen

Gift med forumet
Inspirert av røyketråden.
Hva må du gi slipp på og hva er værst?

Her er det:
Salami (så å si det eneste pålegget jeg liker)
Cola (avhening)
Blodig biff (Beste middagen)
Røyken (har satt sluttdato til imorgen, så håper jeg klarer det :) )

Her er røyken det værste siden den ikke kan erstattes med noe annet +at alle mine nærmeste (utenom samboer) røyker :S

Sambo var faktisk å kjøpte salami igår og unnskyldingen var at han ikke viste at jeg ikke kan spise det, artig å se både han å snuppa gafle det i seg...

Salami/spekeskinke
Blodig biff

Er de jeg merker mest... Burde kuttet alt med sukker, men jeg kjenner på hele meg at det får vente litt

Holdt på å si sykepleien:) hehe (får ta sykepleien om noen år og være helsefagarbeider enn så lenge) men av mat ja. Kommer til å savne Pepsi maxen min, Salamien, tja, tror det er det som blir verst:)

REDBULL! AAAH!

Jeg røyker, men den kommer jeg ikke til å savne. Men den redbull'en min Skjønner ikke hvordan dagene skal gå rundt. Kaffe har jeg så å si sluttet med... 

Salami....

Og en kald øl på brygga i Tønsberg

Melkesjokoladen skrev:

Her er det:
Cola (avhening)

Her er røyken det værste siden den ikke kan erstattes med noe annet +at alle mine nærmeste (utenom samboer) røyker :S

Sambo var faktisk å kjøpte salami igår og unnskyldingen var at han ikke viste at jeg ikke kan spise det, artig å se både han å snuppa gafle det i seg...

Jeg tror du klarer å kutte røyken :) Håper du klarer det! 
Og føler med deg. Det er utrolig vanskelig! 
Jeg har var storrøyker i maaange år og røyket lett 20 pr. dag.
Men så måtte jeg bare slutte. Pga. barn, helse og at det er en grusom vane. Hadde ikke lyst til å bruke mer penger på det heller!

Det beste med å slutte var at jeg ikke lenger var avhengig av noe på den måten at det hadde det psykiske overtaket på meg. Feks. at jeg bare hadde én røyk igjen på kvelden og måtte komme meg ned på butikken kl. 22:30 fordi jeg måtte ha nok røyk til resten av kvelden og morgenen.

Prøv og legge til rette for at røykeslutten skal bli gøy og lettest mulig :)

Jeg kjøpte munnskyll og hver gang jeg fikk lyst på en røyk gikk jeg og skyllet munnen :) Du kan også gå i banken og lage fast trekk på xx kr. den dagen lønna kommer inn slik at du sparer pengene du hadde brukt på røyk :) Jeg gikk på storshopping med 6000 kr. etter 3 mnd. røykfri :) Prøv å tenk ut 3 gode argumenter du kan fortelle deg selv for å holde deg unna fristelsen når suget etter røyken er som verst..da er det lettere å komme seg gjennom det :)

Masse lykke til :D

Jeg elsker kaffe, men sist jeg var gravid sa jordmor at det ikke var noe problem å drikke det så lenge jeg holdt meg til 2-3 kopper pr. dag :)
Ellers er det vel ingenting jeg føler jeg må gi slipp på :)

Supermamma* skrev:

Melkesjokoladen skrev:

Her er det:
Cola (avhening)

Jeg tror du klarer å kutte røyken :) Håper du klarer det! 
Og føler med deg. Det er utrolig vanskelig! 
Jeg har var storrøyker i maaange år og røyket lett 20 pr. dag.
Men så måtte jeg bare slutte. Pga. barn, helse og at det er en grusom vane. Hadde ikke lyst til å bruke mer penger på det heller!

Det beste med å slutte var at jeg ikke lenger var avhengig av noe på den måten at det hadde det psykiske overtaket på meg. Feks. at jeg bare hadde én røyk igjen på kvelden og måtte komme meg ned på butikken kl. 22:30 fordi jeg måtte ha nok røyk til resten av kvelden og morgenen.

Prøv og legge til rette for at røykeslutten skal bli gøy og lettest mulig :)

Jeg kjøpte munnskyll og hver gang jeg fikk lyst på en røyk gikk jeg og skyllet munnen :) Du kan også gå i banken og lage fast trekk på xx kr. den dagen lønna kommer inn slik at du sparer pengene du hadde brukt på røyk :) Jeg gikk på storshopping med 6000 kr. etter 3 mnd. røykfri :) Prøv å tenk ut 3 gode argumenter du kan fortelle deg selv for å holde deg unna fristelsen når suget etter røyken er som verst..da er det lettere å komme seg gjennom det :)

Masse lykke til :D

Tusen takk for det :D
Jeg bynte å kutte ned når jeg fikk positiv test på mandagen. Det værste trur jeg blir det psykiske, hva skal jeg gjøre når jeg snakker i telefonen, venter på bussen, er reklame på tv osv :P Har lastet ned røykeslutt appen, så skal følge med på den og om du sir, spare røykepengene :) Har veldig lenge vært forbered på å slutte når jeg ble gravid, så håper jeg klarer det :)

Kommer til å savne salami og spekemat :( Ikke røyker jeg og ikke liker jeg kaffe så det går helt fint :) Drakk en del te før, men det frister ikke lengre. Cola drikker jeg innimellom, men ingen mengder. Skal spise masse jordbær i sommer, for vet det blir savnet neste sommer med amming :)

4hjerter skrev:
Kommer til å savne salami og spekemat :( Ikke røyker jeg og ikke liker jeg kaffe så det går helt fint :) Drakk en del te før, men det frister ikke lengre. Cola drikker jeg innimellom, men ingen mengder. Skal spise masse jordbær i sommer, for vet det blir savnet neste sommer med amming :)

Jordbær??
Det er en del år siden de har gått tilbake på at du ikke kan spise det når du ammer?? Spiste det sist jeg ammet :))

Her går det ganske så greit, ingen spesielle ting jeg må gi slipp på eller som jeg "savner"
Det eneste var å trappe litt ned på kaffe mengden, men det gikk av seg selv :)Men dere er flinke, stå på videre 

Jeg må gi slipp på røyken, og tydeligvis salami. Ante ikke at den var et problem før jeg leste her inne nå! Nytt for meg dette her.. :)

Melkesjokoladen skrev:

Her er det:
Cola (avhening)

Salami som er laga i norge av våre største produsenter f.eks Gilde er trygt å eta :-) Men eg ville vært litt mar skeptisk til dei som ikkje er norske, elle fra små produsenter.
Hadde ei venninna så sjekka opp i dette når hu gjekk gravid, for hu åt kje någe aent.
Så d kan du trygt fortsetta med!!

Dette ang salamien så har en venninne av meg sendt mail til gilde for å høre om hun kunne fryse ned for å så å spise det, men fikk da til svar at det anb de ikke siden den inneholder noen bakterier som ikke dør om den fryses, så trur ikke jeg tørr å spise det da.
Men rart at det er gidd så forskjellig informasjon da.

Salami uansett hvilket land den er fra er ikke trygg! Den må være varmebahandlet skal bakteriene dø! :)

Holder meg unna jeg da, så er jeg Helt sikker. :)
Hvis det er andre tips til hva jeg bør holde meg unna så tar jeg med glede imot informasjon! :)

Dette er helt nytt for meg, ikke planlagt eller gjennomtenkt. :)
Men var en veldig gledelig overraskelse! :) :)

egentlig ikke noe.. Pepsi max, men fikk beskjed om at man fint kan drikke det i moderate Mengder?.. Noen som har hørt noe annet?

Skytten84 skrev:
Salami uansett hvilket land den er fra er ikke trygg! Den må være varmebahandlet skal bakteriene dø! :)

Det er riktig! Toxoplasmose-parasitten dør ved frysing, men listeriabakterien må varmebehandles for at den skal dø. Selv om det er liten sjanse for smitte i norske produkter, så tar ikke jeg sjansen i alle fall..

Her er den komplette oversikten over hva man ikke skal spise/drikke, og denne er ALLTID oppdatert, i motsetning til jordmødre og leger:

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor

Og her ang. salami, morrpølse og annen spekemat:

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/kan_gravide_spise_parma-_og_serranoskinke_og_annen_spekemat

Verken parma- eller serranoskinke bør spises av gravide fordi begge deler er speket kjøtt. Andre eksempler på spekemat er fårepølse, salami, fenalår, morrpølse osv. I all spekemat vil det være en viss risiko for å finne bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Norske matmyndigheter har derfor valgt å gi gravide det enkle rådet at de ikke bør spise spekemat i løpet av svangerskapet.

Hvis man varmebehandler spekematen godt, kan gravide spise dette.

Og for sikkerhetsskyld nevner jeg hva matportalen er for noe og hvilke instanser som er med å utforme denne siden: 

Jeg tviler på at noen av oss kan si vi vet bedre enn alle disse.... 

Serranoskinke og brie kommer jeg definitivt til å savne, i perioder har jeg spist det hver dag. Ellers må jeg nok kutte ned litt på tedrikkinga eller evt finne koffeinfrie alternativer. Fulgte alle anbefalningene forrige graviditet også, ser det egentlig ikke som noe stort offer å kutte ut de matvarene som muligens kan være skadelig for den lille spiren :)

verteline skrev:
egentlig ikke noe.. Pepsi max, men fikk beskjed om at man fint kan drikke det i moderate Mengder?.. Noen som har hørt noe annet?

Man kan vel drikke så å så mye koffein i løped av en dag utenom at det gjør noe, men litt usikker på hvor mye det er.

Back
Topp