Hva MÅ man kjøpe før fødselen?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Kristine
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Kristine

Guest
Hva MÅ man kjøpe før fødselen, og hva kan man evnt vente med å kjøpe?

Man må vel egentlig kun ha noen klær og bleier. Men det er jo veldig kjekt å ha alt av vogn, stellebord, bilsete osv.
Det man helt klart kan vente med er brystpumpe og ammepute. Man vet aldri hvordan ammingen vil gå.

klær, bleier og bilsete vil jeg nok si er det aller viktigste. og en seng til babyen :) Det som også er greit å kjøpe FØR man trenger det er zink salve. er litt seint om man står en lørdags kveld med en liten en som har sår stump og ikke noe i nærheten som åpner før enn mandag :/

Litt klær, bleier, vaskekluter, gulpefiller, en krem og bilstol og seng:) kan være greit å ha vogn også klart da det kan være lang leveringstid.

Vi fant ut at vi burde ha kjøpt inn nesesuger før fødsel.

Litt kle, bleier og bilstol synes eg. Men tykte det var greitt å ha pumpa klar og da eg fekk veldig masse mjølk over natta. Meir enn Jr klarte.

Bleier, zinksalve, babyolje, klær, håndkler, kluter, seng med dyne osv, bilstol, vogn eller bæresele om du skal utenfor hjemmet. Ammebh og innlegg. Pumpe kan være kjekt å ha. Paracet og febertermometer i tilfelle.

Det man helt klart kan vente med er brystpumpe og ammepute. Man vet aldri hvordan ammingen vil gå.
jeg tenker omvendt jeg da. Pumpe for stimulering og ammepute for komfortabel og riktig ammestilling kan hjelpe på å få til ammingen. Vent med eventuelt flasker istedet.

MÅ ha:
Litt klær til den lille, Bilsete, bleier.

Lurt å ha:
Noe den lille kan sove i (seng), vogn, amme innlegg, Amme BH.

Stellekremer/salver og brystpumpe har jeg aldri brukt. Var kanskje heldig siden ingen av dem var såre i rompene og ammingen gikk problemfritt :)

Klær, bleier, seng, bilstol og diverse pleie og stelle produker fra apoteket osv er greit å ha før fødselen :)

Syns det var greit å ha alt klart før fødsel jeg da, selv ting som bare kanskje trengs. Ble nok mas, besøk, brystbetennelse og åpne sår på brystvortene om jeg ikke måtte mase rundt i butikker i tillegg :-P

jeg tenker omvendt jeg da. Pumpe for stimulering og ammepute for komfortabel og riktig ammestilling kan hjelpe på å få til ammingen. Vent med eventuelt flasker istedet.

Med mindre babyen har problemer med å ta brystet så er jo babyen den beste til å stimulere brystet, og de første dagene kan man bruke vanlige puter. Det gjorde jeg. Brukte putene vi har i sengen og la lillemor i tvillingstilling. Flasker er jeg derimot glad vi hadde, for etter en grusom første natt hjemme så måtte mannen min ut å kjøpe Nan så fort butikken åpnet. Kunne jo ha kjøpt flasker da, men da var det bare en ting som sto i hodet, og det var mme. Og jeg kunne sterilisere flasken mens han var ute. Det reddet oss i alle fall. Etter at hun endelig hadde blitt mett så løsnet ammingen også. Jeg pumpet på sykehuset, men da fikk jeg jo låne pumpe derfra.
Men det er vel bare fler av de tingene der ens egen situasjon bestemmer hva man faktisk trenger, og det finnes ikke en fasit.

Veldig glad vi har hatt ting i orden før fødsel for skikkelig grått vær denne første uka hjemme så glad jeg har sluppet å ut. Å dra på shopping med en baby en ikke er blitt kjent med frister hvertfall ikke meg...

Lille kom før tida så måtte innom butikken på vei hjem fra sykehuset på søndag for å kjøpe bleier :P

Vi ordnet det meste før fødsel begge ganger, men du kommer langt med bleier og gaskluter til stell, gulpekluter, ullpledd, ei babydyne og litt klær hjemme altså. Bilstol til hjemreisen (med pose i om det er vinter). Alt annet kan skaffes etter hvert :) Har babyer på 8 uker så er ganske "friskt i minne" hva vi brukte i starten selvom vi allerede hadde det meste av ting. Det vanskelige med å spørre her er at alle har ulike erfaringer da, men du ser vel hva som går igjen tenker jeg. Lykkke til

Bilstol
Vogn
Stellepute/bord
4xbody med knapper på siden
4xjoggebukse
Bleier
30x"bæsjekluter"
10xgulpekluter
6xsmå ansiktskluter
Badebalje (nesten ikke brukt, lettere å dusje)
Termometer
Vazelin
Babydyne + trekk
(evt seng om det ikke skal samsoves)
Ammesinglett
16 forskjellige smokker
Purelan!

Senere:
Ammebh (puppene vokste lett ut av de jeg hadde klare, da melka kom)
Tripptrappstol m/newborn sett
Babygym
Leker
Nesedråper
Nesesuger
Ammeinnlegg
Sophie giraff
Babyolje
Tåteflasker
Skåler
Skje
Div sikkring (stikkkontakt, skuff, dør, skarpe kanter)

Aldri brukt:
Babynest
Ammepute
Pumpe (har lånt, pumper og pumper, får nesten ikke ut noe!)
Ammeinnlegg i ull (ble for varmt, fikk trøske. Men sikkert, mere praktisk om vinteren)
Ammesjal (føkk it, pupp er pupp, ungen er sulten!)
Vippestol
Lekegrind

Store bind til renselsen!
Klær og bleier til babyen.
Bilstol om man skal kjøre hjem fra sykehuset.
Seng.
Vogn.

Egentlig ingenting så lenge far kan dra ut og handle mens mor fortsatt ligger på barsel:)

Back
Topp