Hva krever skolen av lesing?

Mikke

Glad i forumet
Nå har jo kanskje barna våre forskjellig lesebok, men vi får somregel 2 sider mandag-onsdag + alle 6 sidene på torsdag i repitisjon. De er jo ikke så kjempelange disse sidene og på torsdag så kan de jo disse sidene fra før så det tar ikke så mye lengre tid.

(boka handler om Oda, Lise og Ole)

Hvor mye skal de lese disse sidene? Vi har fått beskjed om at det skal leses til teksten flyter og ihvertfall tre ganger. Det har pleid å holde for oss. Noen settninger har vi måtte tatt litt mer fordi den har hatt noen vanskelige ord.
 
Her så har de lesing/øveord/lesehefta som ska leses alle dager. Men her så er det induviduelt hvordan det blir gjort ut fra hvert barn. Gutten her slitter en del og har oppfølging pga dysleksi og språk. Så her så har han fære øveord en de i klassen ellers og har kun 2 og 3 stavelse ord siden han slitter med å vite hvem bokstav det er og det med å dra sammen ordene. Lesehefte er et hefte læreren velger ut for hver enkel elev. Så gutten her har noe som ligner bildebok med kun 1 og 1 ord,Så her ska han prate om bildene i boka og hva som skjer.
De ska lese øveord 4 ganger i uka, så ska vi lese en tekst sammen med ungene 3 ganger hver dag.Men de behøver ikke å kunne det,bare de er kjent med teksten
 
Jeg syns det er bra de tilpasser lesinga. Jeg vet ikke hvordan de gjør det her egentlig hvis det er noen som strever litt mer, men tror alle har samme timeplan egentlig.
 
Min har ikke vært så interessert i bokstaer i det hele tatt. Kunne ikke skrive navet sitt da han begynte på skolen heller.

Her bruker de lesekort og han har fått sitt andre, med tre 2-stavelsesord (Lisa, solo og silo).

Men merker nå at interessen blir større så håper det glir lettere for han snart =)
 


bondekone skrev:
Her så har de lesing/øveord/lesehefta som ska leses alle dager. Men her så er det induviduelt hvordan det blir gjort ut fra hvert barn. Gutten her slitter en del og har oppfølging pga dysleksi og språk. Så her så har han fære øveord en de i klassen ellers og har kun 2 og 3 stavelse ord siden han slitter med å vite hvem bokstav det er og det med å dra sammen ordene. Lesehefte er et hefte læreren velger ut for hver enkel elev. Så gutten her har noe som ligner bildebok med kun 1 og 1 ord,Så her ska han prate om bildene i boka og hva som skjer.
De ska lese øveord 4 ganger i uka, så ska vi lese en tekst sammen med ungene 3 ganger hver dag.Men de behøver ikke å kunne det,bare de er kjent med teksten


Her får de et nytt lesekort i uka for hver bokstav de lærer seg. Feks denne uken handler om bokstaven K.da står det små ord med den i seg som de skal lese,samt det å skrive små ord feks Kua-Kråka osv.. i arbeidsboken ord med K..sette strek under alle store K og alle små k osv...men han til meg har ikke samme opplegg(men samme innhold osv)  som de andre i klassen,så jeg tørr ikke si helt hvordan restrende jobber.Men han min har knekt koden på å sette sammen til et ord-maks 5 bokstaver da :) 
 
Hvor langt i alfabetet har de kommet? Vi begynner på nest siste bokstav denne uka så er vi ferdig, men det er noen bokstaver som c og z som det ikke er eget kapittel for da.
 


Mikke skrev:
Hvor langt i alfabetet har de kommet? Vi begynner på nest siste bokstav denne uka så er vi ferdig, men det er noen bokstaver som c og z som det ikke er eget kapittel for da.


Det er vell omtrent slik som her da.. de har ikke hatt c-z-æ-y :) syns det er så morsomt når han kommer hjem på mandagene å synger ny sange for som har ukens  bokstav  som de jobber med :):) 
 
Mikke: Sønnen min har samme leseboken, og de har stort sett hatt 2 sider som skal skal leses tre ganger. Nå er de ferdig med leseboken, så de har begynt med lesehefter. Men det er omtrent samme mengde.

 
Back
Topp