Hva koster IVF?

Cleopatra2018

Flørter med forumet
Noen som hvet hva IVF koster for en som har naturlig eggløsning? Går det an å få Ivf uten hormoner? Jeg har brukt google, men jeg blir ikke akkurat klokere på det så mye forskjellig svar.

De fleste av oss har eggløsning, men klinikkene bruker medisiner for å få mange egg. IVF er en omfattende prosedyre og om man bare får ut ett egg er sannsynligheten liten for å få befruktning, celledeling og innsett. De ønsker gjerne 8-12 egg ut for å ha stor sjanse for innsett. Og da er det også sjanse for å få noen embryo man kan fryse ned, så kan man slippe nytt ferskforsøk om man ikke ble gravid, men få fryseforsøk istedenfor. Fryseforsøk er enklere både for pasient og klinikk, billigere for begge parter og.

Om du får offentlig IVF så er det uansett begrenset hva du skal betale. På offentlig klinikk koster det 1500 kr per forsøk (og fryseforsøk offentlig er gratis). Du får 3 offentlige ferskforsøk, så max 4500 kr. Du kan også få dekket en del utgifter for reise om du må reise mer enn 10 km til klinikken (pasientreiser, husk også å søke separat for mannen på de kontrollene han må være med på, vanligvis bare forsamtale og uttak). Medisiner koster alt fra 7000-25000 kr per forsøk, men når du har betalt ca 17500 kr kan du få igjen resten av medisinutgiftene fra HELFO for 3 ferskforsøk (inkludert tilhørende fryseforsøk). Hver kontroll koster også egenandel på ca 350 kr. Om du har mange kontroller og mye reiseutgifter vil du få frikort, da slipper du videre egenandeler det året.

Finnes visst noen som er villige til å prøve IVF på naturlig eggløsning, men det er nok veldig få klinikker i Norge.

Det går an å få IVF uten hormoner, men sannsynligheten for å lykkes er mye lavere. De får jo stort sett bare ut ett egg på den måten, og hvis man f.eks har mannlig faktor og må bruke ICSI så er det større fare for at eggene ikke klarer seg. Jeg spurte Spiren i Trondheim om dette, og de kunne godt prøve hvis jeg absolutt ville, men dette var en metode de helst brukte på de pasientene som ikke fikk ut mer enn ett eller to egg når de stimulerte, selv på høyeste dose. Da kunne de like godt prøve naturlig syklus :)

Det kosta vel 18 000 tror jeg, og 12 000 hvis det ble avbrutt.

Vi har brukt ca 40 000 i år på det offentlig, mye av det er medisiner, en god del er reiseutgifter og hotell, kontroller osv osv, vi har fått ganske mye tilbake så totalt har vi vel havnet på 25 000 som vi ikke får tilbake for to forsøk pga egenandeler og forhøyet egenandel ved reise siden vi valgte en annen klinikk enn den vi "hører til" geografisk :p
Hos oss hadde det vært totalt bortkastet med naturlig syklus ivf. Fikk ut 22 egg i stimulert syklus, 18 var modne og ble befruktet og bare 6 klarte seg til dag 5, som var frys/innsett.
Vi skal ha barn, koste hva det koste vil.

Back
Topp