Hva koster det å bygge hus?

Kakedeig

Forumet er livet
Septembermødre <3
Sommerfuglene
Det har seg slik at vi har en tomt tilgjengelig, men den må graves ut og planeres. Så er det jo materialer.
Jeg har tegnet et hus selv, men må ha byggmester til hjelp selvsagt.
Vi trenger hjelp til å sette opp huset, folk til elektrisk anlegg og rør osv, men innvendig vil mannen og far hans og bestefaren gjøre det meste (dette har de gjort to ganger før så de vet hva de går til).

Noen her som har gjort det? Ser nesten for meg at det er dyrere en et ferdig hus :eek:

Leste for en stund tilbake at det koster minimum 3,5 millioner å sette opp ett nytt hus i dag. Husker ikke hva som var med i prisen da

Det kommer jo helt an på hvor mye som må gjøres med tomten, hvor stort huset er og hvor mye dere klarer å gjøre selv. Kan nok variere med flere mill, utifra forutsetningene...

Det er helt umulig å svare på.. Jeg for min del hadde ikke regnet med å komme under 4 mill i alle fall..

En ting som er sikkert.. vi har nå bygget på huset til dobbel størrelse.. Og vi hadde timespris. Om det ikke er er ferdighus som kommer til ett beløp... så sett en fastpris til dem som skal bygge. Våres ble over en halv mill dyrere enn hva som ble skrevet det ville koste. Og er fortsatt mye gubben må gjøre selv her.

Kommer vel an på størrelsen på huset og hvor mye som må gjøres og hvilke materialer dere bruker. Vi skal til å bygge nå og de estimerte rundt 3-3.2 mill når jeg spurte om pris når vi holdt på med tegningene. Men nå fikk vi tegningene gratis og får nok mye rabatter da onkelen min er byggmester og tar seg av tegninger og bygging. Han holder på å henter inn priser nå og vi skal i møte med han i neste uke og får vite mer nøyaktig pris da ifht hva de kan tilby og hvilke rabatter vi får.

Vi bygde ut med ca 25 kvm, vi gjorde alt selv, hadde hjelp av en gubben kjenner som er byggmester I det landet han kommer fra for å sette opp reisverket. Vi gravde ut, støpte ny grunnmur, alt gjorde vi selv. Fikk hjelp av en elektriker til å koble det elektriske bare. Å dette kom på 85.000 kr.
Så ting koster nok mye mer enn du tror.
Å kommunen skal ha sitt I form av godkjente arkitekt tegninger,bygge søknader og slikt, det koster også.
Å ville tro det å grave og planere tomta kommer til å koste minst 1500 kr m.
Er det tilknyttet vann og kloakk der, må du ut på kommune eller fylkesvei for å koble deg til kloakk, nett og strøm.
Er forskjellige tiltaks klasser på disse to veiene.

Å som de sier over be om fastpris, det kan virke dyrere der og da, men da har du fått en pris på det arbeidet som skal utføres og vet hva det kommer på. Vær også veldig nøye med å få spesifisert hva som ligger I denne fastprisen.
Men ville tro at ja 4-5 mil er du nok opp I.

Takk for svar :)

Hadde håpet å komme under/rundt 3 mill siden vi ikke må kjøpe tomt og gjør det meste innvendige selv.
4 mill er litt drøyt for oss :(

Dette varierer veldig på hvor man bor i Norge også.
Planere ut tomten uten sprengning kan du få gode priser på. Vi ga 25000 for planere ut tomten med masser:)
Gjør dere alt selv bortsett fra det elektriske og rørlegger så sparer dere mye! Dere kan fint gjøre masse selv, og man lærer på veien!
Jeg vil tro dere kommer under 3 mill:D

Det har seg slik at vi har en tomt tilgjengelig, men den må graves ut og planeres. Så er det jo materialer.
Jeg har tegnet et hus selv, men må ha byggmester til hjelp selvsagt.
Vi trenger hjelp til å sette opp huset, folk til elektrisk anlegg og rør osv, men innvendig vil mannen og far hans og bestefaren gjøre det meste (dette har de gjort to ganger før så de vet hva de går til).

Noen her som har gjort det? Ser nesten for meg at det er dyrere en et ferdig hus :eek:
Hei!Holder på å bygge hus selv nå,huff det blir dyrt....,men vi har arbeidsfolk til det meste .gulv legger vi selv.Huset kommer på ca 6 mil .Vi har tegnet det selv.da er selvfølgelig tomt ,planering og vei inkl.+at vi har satt opp garasje også.huset er på 257 kvm

Vi holder på å bygge no. Tomta kosta 1,5 og huset ender vel på 4 mill. Da skal vi ikke Gjøre noen selv; ) 240 kvm

Men om dere ikke hadde måttet betale for tomt, hva hadde huset kommet på da?
Vi trenger å få planert tomt
Støpt grunnmur
Yttervegger
Tak
Rør
Elektrisk
Bad

Men vi tenker å isolere, Sette opp vegger, gulv, kjøkken og male selv :)

Hvis dere ikke trenger å kjøpe tomt og gjør mye selv kommer dere nok langt med 3 mill. Men det er det utvendige som koster så hvis dere må ha fagfolk til alt annet enn "finpussen" ville jeg heller sett på et ferdighus. Lykketil med husplanene :)

Støpt grunnmur
Yttervegger
Tak
Rør
Elektrisk
Bad

Nå vet jeg ikke hvordan tomt dere har men må det sprenges blir det raskt dyrt. Er dette en tomt som ikke er regulert må dere ta med tilkobling til kommunalt vann kloakk også.

Så alt etter størrelse vil nok utgravninger koste mellom 150000 og 5-600000

Grunnmuren vertfall 150000

Materialkostnaden vil sikkert bli på rundt 1,5 mill.. Dere må ha mye mer enn yttervegger og tak

Rørlegging og elektriker minimum 500000

Bad koster 150000- 200000 pr vil jeg tro...

For å få det til til den prisen dere vil må dere hente inn anbud på alt og se rett og slett. Sette opp budsjett og få med alle eventualiter... Det er utrolig mye som koster og som man raskt kan glemme...

Men det er også utrolig mye arbeid, skal dere gjøre alt selv vil ting ta mye lengre tid, er en kostnad der også.

Vil uansett anbefale dere å bruke fagfolk, det stilles utrolig strenge krav etter tek 10.

Lykke til:)

Ikke minst alle avgifter til kommunen, man må ha riktige mål på tegninger. Mannen her tegnet huset (han er tømmermester og tegnet, alikevel måtte vi ha arkitekt.)

Vi brukte litt over 3 mill for 7 år siden og da gjorde vi absolutt alt selv bortsett fra elektriker og rørlegger arbeid.

Sent from my iPhone using BV Forum

Det avhenger jo veldig av hvor mye som må gjøres med tomten, størrelse på huset, hvilken standard dere skal ha, osv. Ting som kan gjøre det billigere: Flat tomt, hus med lite vinkler, ikke store dyre vinduer, rimelige ferdigplater på vegger og i tak, enkel elektrisk innstallasjon uten masse spotter feks, kjøkken og div innredning fra ikea feks, rimelig parkett eller laminat, gjøre mest mulig selv, rydde etter de som jobber der...

Støpt grunnmur
Yttervegger
Tak
Rør
Elektrisk
Bad

Jeg har bygd hus uten tomt:) eller hadde allerede tomta da:P
Huset havnet faktisk på 5,4 mill..

Vi skal bygge snart:D holder på å legge opp budsjett og alt! Er mye penger det er snakk om, men vi sparer inn på det elektriske, siden samboer er elektriker!!

I noen tilfeller vil jeg tro at ferdighus er billigere enn å gjøre alt selv, men da får man også enklere løsninger, mer standard ting og løsninger som kanskje ikke holder like lenge som hvis man hadde tatt noe annet! Går jo an å gå for standard ferdighus og oppgradere enkelte ting også.. Spør om kataloger, dra i møter og sjekk hva de forskjellige kan tilby dere og til hvilken pris!! Er stoooore forskjeller i markedet!!

Back
Topp