hva kommer det av??

ønskeråblimammatil4

Forumet er livet
Julibarna2014
Maiblomstene 2017
Sommerfuglene 2017
hvorfor får nyfødte/spebarn sånn belegg i hodebunnen????? hva kaller man det skurv eller?????

ingen som veit???

Tror det heter skurv ja. Men hvorfor de får det vet jeg ikke.
Hvordan det?

Leste ett sted at det har med oljen i badevannet å gjøre, men vet ikke om dette stemmer...[8|]

ORIGINAL: Najila

Leste ett sted at det har med oljen i badevannet å gjøre, men vet ikke om dette stemmer...[8|]

Det tviler jeg på, men jeg skal ikke si det sikkert altså.. [:D]
Når man skal få det bort så kan man jo smøre inn hue med olje, ta på lue over natta og vaske det av dagen etter...

Helt normalt *regner* je med.. Erika hadde masse sånn gult belegg øverst i hue hu.

ORIGINAL: sillivanilli

ORIGINAL: Najila

Det tviler jeg på, men jeg skal ikke si det sikkert altså.. [:D]

Bruker man ikke olje for å få det av?

Hvordan det?

lurer på det fordi sønne min har det og vi var hos svigermor istad og hun sa at han hadde fått det pga at han ikke hadde blitt vasket ordentlig etter fødelen[&:][8|] så derfor jeg bare må høre med dere om dette er sant[>:]

ORIGINAL: trollkjærringa

Hvordan det?

lurer på det fordi sønne min har det og vi var hos svigermor istad og hun sa at han hadde fått det pga at han ikke hadde blitt vasket ordentlig etter fødelen[&:][8|] så derfor jeg bare må høre med dere om dette er sant[>:]

Høhø.. Da sliter vi litt på hygienefronten iallefall..
Nina har det litt enda.. Og hun er 16 mnd...[:D]

ORIGINAL: Geniet lykkepillen

ORIGINAL: trollkjærringa

Hvordan det?

Høhø.. Da sliter vi litt på hygienefronten iallefall..
Nina har det litt enda.. Og hun er 16 mnd...[:D]

hehe det er godt å høre at det er bare tull, fatter ikke hvorfor hu skal si så mye dumt og ha så mye teorier om alt og ikke er det noe fornuftig heller,[:'(] blir så forbanna[:@][:@][:@][:@][:@]

Fjernet det på 1-2-3 på sønnen min for et par dager siden. Smurte babyolje på, og gredde det ut med en lusekam. Alt er borte nå [;)]

Skurv (eller melkeskurv) er gulhvitt flass eller skorpeliknende små flak i hodebunnen. Det er vanlig hos spedbarn og det lar seg ikke lett vaske bort. Skurv i hodebunnen plager ikke barnet utover at det kan klø litt, og forsvinner vanligvis av seg selv etter noen måneder. Dersom du ønsker å fjerne det, kan du løse det opp ved hjelp av babyolje eller salisylolje.
Årsaker
Årsaken til skurv er ukjent. Det er ikke smittsomt og skyldes ikke dårlig hygiene. Enkelte eksperter tror at skurv skyldes overstimulerte talgkjertler, etter hormonpåvirkning fra mor til foster i siste del av svangerskapet. Skurv forsvinner vanligvis av seg selv og er en ufarlig tilstand.
Når bør du søke lege?
  • Ved rødhet og irritasjon i hodebunnen.
  • Hvis skurven brer seg utover hodebunnen, til for eksempel nakke eller ansikt.

Hilsen apotek 1

Etter det jeg har lest så har de "belegg" over hele kroppen mens de ligger i magen. Dette går vekk mens de ligger i magen, men det ligger fortsatt på hodebunnen for å beskytte (siden de har lite med hår).

Man kan ta det vekk på ulike måter. Smøre dem med kokosolje, vanlig matolje eller en krem som de selger på apoteket.

Jeg kammet Leila mens ho lå i vannet (hadde smørt hodebunnen med kokosolje tidligere samme dag). Men ho har fortsatt noe igjen.
Ikke noe farlig, går vekk av seg selv, egentlig

Jeg vet ikke hva det kommer av, men børstet hodebunnen hans med min hårbørste. Den er ganske myk i taggene, og jeg var forsiktig. Men da løsnet det. Har gjort det med jevne mellomrom siden. Med godt resultat

takk for svar alle sammen[:D]
fatter ikke at et voksent menneske med 8 barn kan være så uviten[8|] 

Back
Topp