Hva klarte du deg ikke uten sist? (Utstyr)

VictoriaH

Ventende
August 2018
Oktobergull 2022
En sånn tråd er alltids fin for førstegangsfødende, men også for oss med barn fra før av :)

Hva hjalp hverdagen sist med nyfødt/baby av utstyr? Og hva ble evt ikke brukt?

Babynest og babysetet til tripptrapp var gull her! Fikk ikke siste før hun var noen måneder (nesten 5 mnd korrigert), men ble masse brukt! Babynest endte vi kjøpe en ekstra da vi brukte både i vogn, sofa, seng… Vurderer nesten en til da det ble fort krise om en måtte vaskes.

Frottebleier fra sparkjøp anbefales også varmt, som underlag under hodet for å ta imot gulp og på stellebordet. Vanlige gulpekluter lekker gjennom, men disse holder på, så ting under slipper bli veldig vått. Allerede kjøpt inn for lenge siden nye pakker som vi har liggende :)

Bugaboo-kalesje, babycall. Denne gangen skal jeg ha en vugge i stuen. Sist hadde jeg kurv, men trenger noe med litt bevegelse :happy::happy: vi hadde ALT for mye klær.

Og for oss var gensre (unntatt strikkegensre) helt unødvendig de føste årene

Beste invisteringa var bilstol pose (født i desember), babynest og babysete til tripp trapp stolen, og rock it, som var en lifesaveren for en gutt som bare ville sove når vogna var i bevegelse :wacky:

Det vi ikke fikk bruk for var alle sparkedressene / heldressene som var ganske tynne, brukte heller body og bukse/ullbukse.

Bæretøy og bedside crib!
Brukte lite vuggen i stuen.

Bilstolpose
Babynest
Nyfødt sete til tripptrapp stol
God tykk strikka dress
Babycall
Bedsidecrib
En god vogn der det er lett å ta av baggen for å ta med baby inn - veldig fornøyd med babyjogger city elite.

ting vi ikke brukte eller ikke så behov for:
Lekegrind
Kjøpte alt for mye klær i de minste størrelsene - fikk også mye i gave i disse størrelsene.
Vippestol hadde vi aldri og savnet ikke heller men siden alle er så fornøyd så må vi kanskje prøve denne gangen.

Når det kommer til bæretøy er det en jungel. Det finnes ofte bæregrupper i området der du bor, bare søk på face. Der kan man låne og byttelåne forskjellig bæretøy, så finner du ut om sele, sjal eller slynge osv er best for deg. Og du sparer ganske mange tusen kroner :D noen kan brukes fra nyfødt, andre fra senere

Og jeg ammet i mange dårlige stillinger i begynnelsen og fikk nakkeproblemer som jeg har fremdeles, så ammepute er lurt. Jeg endte opp med cosyfix ammepute, den er stabil og du klipser den rundt livet og strammer. Da har du en hånd ledig

Ammepute var gull verdt. Da fikk muskulaturen i skuldra slappet av. Babynest ble mye brukt særlig i starten. Ellers er jeg enig med de over om at det fort blir for mye klær i de minste størrelsene. Min gikk opp to størrelser i løpet av veldig kort tid, så vi rakk ikke å bruke alt. Av klær brukte vi bodyer med knepping foran (ikke under) de første mnd. Det var mer behagelig for meg og ungen å slippe å dra skitne klær over hodet på babyen.

Vi hadde mye tøy, men hun brukte 44-74 lenge. Kun 80 vi brukte veldig kort (eller blandet jo litt).

Utallige kjoler, gensere og en del sparkebukser ble ikke brukt her. Mest body + strømpebukse eller myk bukse. Har strikket mye nå, så antar lite utenom bodyer blir brukt utenom strikken.

Solgte eller ga bort det jeg ikke brukte/likte fortløpende, så satser på blemmene blir færre denne runden. Eneste jeg solgte som jeg mulig ser behov for er pumpe. Og eventuelt en annen ammepute.

Cosyfix ammepute, bedside crib og elastisk bæresjal. Ble brukt flere ganger daglig de første 4-5 månedene.

Angående ting jeg virkelig ikke trengte: jeg hadde kjøpt inn ca 40 gulpekluter før fødsel, og ungen endte opp med å gulpe totalt én gang. Fortsatt (nå er han over 2 år) har han aldri kastet opp eller gulpet noe mer enn denne ene gangen da han var rundt 3 uker gammel. Greit nok at det er ok å ha med seg en klut når man er ute på tur, men 40 hadde vi på ingen måte behov for, så det var litt bomkjøp! Får håpe jeg ikke får bruk for dem denne gangen heller :p

Noe jeg ikke hadde sist, som jeg angrer på at jeg ikke kjøpte - en ordentlig god ammepute!! Arvet en slapp en som jeg måtte bygge opp med puter, sliter enda med "amme-nakke"

Sleepytroll, hvis ungen blir som vår og kun sov når vognavar i bevegelse, da var det gull :)
Ulldress med glidelås, så mye enklere enn å dra over hodet/knappe! Vi kjøpte ikke det før i str 74, denne gangen kjøper vi mye tidligere.

Back
Topp