Hva kan vi gjøre?

Rose88

Betatt av forumet
Hei. Har ei på 2,5 år som har gått på Movicol lenge. Det har vært dager/perioder med hard avføring og andre ganger løs. Hun bæsjer om ikke hver dag, men i hvert fall annen hver dag i barnehagen. Men hjemme bæsjer hun kun på kvelden/natta når hun sover, ikke i våken tilstand. Hun driver og drar i bleia ved rompa ofte, og hvis vi spør så kan hun si at hun har vondt. Vi prøver å si at det er fint og normalt å bæsje.

Vi hadde et tilfelle for 9 mnd siden at hun gikk uten bleie for å lufte rumpa, og bæsjet da på gulvet. Hun var på vei for å ta på med hendene sine, og da løftet jeg henne fort opp og sa «nei nei» og satt henne på potta. Var ikke sint når jeg sa «nei, nei» og sa etterpå at det gikk helt fint at hun bæsjet på gulvet. Hun begynte å gråte. Trøstet henne og gjentok at det ikke gjorde noe. Men det er etter dette forstoppelsen begynte.

Det er første gang på flere måneder at hun bæsjet i våken tilstand hjemme her om dagen. Da satt hun på fanget mitt og sa «jeg bæsjer» med litt sår/forsiktig stemme.

Tenker at det kanskje ligger noe psykisk bak det? Og føler jo da at det er vår skyld, og at hun ble redd av den episoden med bæsjen på gulvet :( Kjenner oss litt rådville, for vil ikke at dette skal plage henne mer.

Hva kan vi gjøre? Noen som har vært i samme situasjon?

Hei, har ei jente på 3 år som har gått fast på movicol siden hun var 6 mnd. Til tross for 2 poser daglog sliter hun med perioder hvor det går mange dager mellom og forstoppelse. Hun har hatt gode perioder og dårlige perioder jevnt over de siste årene, de dårlige periodene er sterkt preget av vegring, og vi er inne i en slik periode nå hvor avføring kun kommer på natt, har hendt to ganger siste 3 mnd at det har kommet på dagtid men da veldig sårt og nye gråt involvert og det er tydelig at hun vegrer seg og at det er en «psykisk» sperre mot å få det ut. Hun tror det kommer til å være vondt og nekter å prøve å kniper igjen:-/

hva som har utløst de dårlige periodene er ikke godt å si men har feks tidligere mistenkt at det er «hendelser» som kan ha medvirket negativt uten at vi kunne ha gjort så mye mer med det, feks rett før denne negative perioden, hadde hun høy feber og ble målt rektalt da øretemp viste 40,4 i temp. Hun har skikkelig angst for at vi skal nærme oss rumpen hennes etter all forstoppelse problematikken så det hjalt virkelig ikke men vi kunne nesten ikke la vår heller når hun hadde så høy temp.

hun har også tendens for å bli forstoppet av paracett så tror det også bodro til en ny dårlig periode. Den runden har har vært langvarig, men jeg vet det går over bare vi lar henne få tid på seg, og vi holder oss rolig rundt avføringen, og vi roser henne mye og gir masse positiv oppmerksomhet de gangene hun får ut noe, om så det bare er en liten ært med avføring:-)

det løser seg!

men jammen er det sårt for mamma hjertet og pappa hjertet å stå i det noen ganger:-/ føler oss til tider litt hjelpeløse:-‘(

Vi har en som går fast på movicol, to poser daglig til han ble omtrent fire år. Han har bæsjet på gulvet flere ganger, og da han var ca 7-12 mnd bæsjet han nesten bare stående uten bleie, men når det først var gått en uke eller to siden sist er det bedre enn ingenting. Her har det gått opp og ned til rundt tre års alder, og nå som han er 4,5 år virker det som om han skjønner at han må. Han vegret seg veldig før, fordi han husker at det var veldig vondt da bæsjen først kom ut.

Back
Topp