Hva kan man spise?

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
Jeg er 27 uker på vei og lurer litt på dette med rødt kjøtt. Jeg var i et bryllup for noen uker siden der det var kalveentrcote og det var jo litt rødt, men jeg følte ikke at jeg ikke kunne spise i det hele tatt så år noen biter. Hvor farlig er det med rødt kjøtt? Og dersom du får en infeksjon pga av dette som igjen kan skade barnet, hvordan merker man eller finne man ut av det??

Mvh Anonym

Hei.

Dette er sansynligvis ikke noe du trenger bekymre deg over i det hele tatt!
Grunnen til at man anbefaler å gjennomsteke kjøtt og fisk er at da er man helt sikker på at det ikke inneholder toxoplasmose. Det er en liten parasitt som ikke er farlig for voksne i det hele tatt, men som kan være potentiell farlig for små fostre.
Uansett er det sjelden kjøtt inneholder denne parasitten, men man anbefaler likevel gravide å gjennomsteke alt for å være helt sikker.
Hvis du vil kan du snakke med din fastlege om å ta en blodprøve som kan vise om du har hatt denne infeksjonen og/eller om du har antistoffer.

Hvis man blir syk kan man kjenne lette influensasymptomer, men man trenger ikke kjenne noe til det.

Lykke til videre da :-)

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.

Back
Topp