Hva kan man spise?

gravid med nr 3

Glad i forumet
Jeg føler det er så mye man ikke skal spise under graviditeten. Kan man spise kaviar, ostepop, tortilla med ost ???

Ja, det kan du. Les på matportalen.no, der er oppdatert info på hva man ikke bør spise. Det er faktisk veldig få ting man skal holde seg unna.

Med mindre ikke osten er muggen... :D 

Jeg ble så glad i sta, leste at de har funnet ut at sushi ikke er farlig for gravide, bare holde seg unne sushi med tunfisk!!! :) Har helt dilla på sushi om dagen:) (men er selvsagt forsiktig, spiser ikke hvor som helst, og er forsiktig, det er tross alt rå fisk)

Bare vær obs på hvor du får sushien fra - var jo noe sånt som 30 av 35 sushisteder i Oslo som hadde ALTFOR dårlig hygienerutiner etc.... sikkert ikke bedre i resten av landet...

Reglene er vel ganske greie.
Hold deg unna kjøtt som ikke er gjennomstekt/oppgarmet til minst 70 grader. Det betyr at halvrå biff (ikke at jeg skjønner folk vil ha biffen så ustekt uansett), salami og annen spekemat er fyfy.
så var det noe med laks over en viss størrelse el, husker ikke helt den der, noe med metallene i kroppen dens? Iallefall mener jeg hvalkjøtt også kom på den der, fordi det kunne inneholde mye metaller?

Muggost er man forsiktig med, og kan sjekke opp mer spesifikt om man skal spise.
Mat som skal spises rått (f.eks. salat og frukt) vaskes godt.

Jeg visste ikke at man kunne spise sushi, teller røykelaks som sånn mat kanskje?
Men det har vel muligens å gjøre med at toxoplasmose og listeria ikke er så vanlig i sånn fisk, eller noe der?

Men det er jo ikke vanskelig. Pass på at maten er vasket og/eller oppvarmet skikkelig, og ligg unna store dyr med tungmetaller i seg, pluss muligens muggost.

takk ble litt usikker pga det står bare at ostepop og tortilla er laget med ostepop er ikke hvilken type ost? Og kaviar er vel rå fiske rogn.

Småting skrev:
Bare vær obs på hvor du får sushien fra - var jo noe sånt som 30 av 35 sushisteder i Oslo som hadde ALTFOR dårlig hygienerutiner etc.... sikkert ikke bedre i resten av landet...

Like ille som kebabsjappa :/ *Grøsser!*
Bedre å lage sushi selv :)

Back
Topp