Hva kan man forvente på oppfølging tidlig i svangerskapet?

Jeg tror hvilke prøver man tar avhenger litt fra person til person. Jeg var hos fastlegen for en drøy uke siden (da var jeg ca 4+4) og han rekvirerte de prøvene jeg har lagt ved bilde av. Stort sett vitaminer, jern og stoffskiftehormoner. Jeg leverte også urinprøve, hvor jeg tror de ser etter mulig UVI osv.
Jeg har jordmortime på mandag, kan si fra om de sier noe annet, men jeg tror ikke det er så voldsomme greier de sjekker faktisk.
Vis vedlegget 419474

Det kommer litt an på både legen og jordmoren i Norge også. Jeg var hos jordmor i uke 9 og tok samme blodprøvene som Marie2, målte blodtrykk, registrerte vekt, sjekket urin, snakket en del om min fysiske helse og litt om psykisk, kosthold, vitaminer, sykdomshistorie hos meg, barnefar og familie osv, søkte fødeplass og tidlig ultralyd, snakket om røyk/snus og alkohol. Tok også ultralyd men dette er nok en gode helsestasjonen her har, og ikke noe som er vanlig :happy:

Jeg får dessverre ikke åpnet bildet, men da skal jeg spørre etter tester for det du nevner hvertfall. Takk! Gi gjerne oppdatering på hva du gjør på jordmortimen :D
Så rart, ikke jeg heller haha. Har lagt det ved igjen her

Vedlegg

• IMG_7933.jpeg
    IMG_7933.jpeg
    179 KB · Visninger: 25
Takk for masse god informasjon! Siden jeg har time hos gynekologen mistenker jeg at det blir tatt ultralyd hvertfall. Men jeg skjønner jo nå at jeg faktisk burde få meg en time hos legen også for å få tatt blodprøver, blodtrykk og diverse. Legen mente det ikke var noen poeng å komme til henne siden hun ikke kunne så mye om svangerskap :smiley-ashamed004 Jeg kjenner flere som har født her tidligere, og de har hatt en fødselslege som har fulgt de gjennom hele svangerskapet. Men jeg syns det er litt tidlig å dele graviditeten med de, så jeg har ikke kontaktinfo til denne legen enda. Vet du noe om når disse testene burde tas?
Hvis du følger råd på internett, tar folsyre og generelt er frisk bør det gå helt fint at det tar en stund før du får tatt prøvene. Gynekologen kan helt sikkert også gi deg råd om hva du burde gjøre videre, og hvor du eventuelt burde gå for å ta prøver

Jeg har lite plager, spiser sunt og trener regelmessig, så da satser jeg på å vente til desember med videre prøver dersom jeg ikke får tatt de hos gynekologen.
Tenk gjerne på D-vitamin og omega-3 også :Heartred

Takk for masse god informasjon! Siden jeg har time hos gynekologen mistenker jeg at det blir tatt ultralyd hvertfall. Men jeg skjønner jo nå at jeg faktisk burde få meg en time hos legen også for å få tatt blodprøver, blodtrykk og diverse. Legen mente det ikke var noen poeng å komme til henne siden hun ikke kunne så mye om svangerskap :smiley-ashamed004 Jeg kjenner flere som har født her tidligere, og de har hatt en fødselslege som har fulgt de gjennom hele svangerskapet. Men jeg syns det er litt tidlig å dele graviditeten med de, så jeg har ikke kontaktinfo til denne legen enda. Vet du noe om når disse testene burde tas?

Her står det litt om de ulike tingene som blir gjort og når. Hiv, hepatitt b og syfilis og graviditet vet jeg ikke så mye om, men mener at vertfall syfilis bør man få behandling for så fort som mulig for å beskytte barnet (men det er vel ikke så normalt og være smittet av det) :happy: Jern og hemoglobin er nok heller ikke veldig viktig å ta med en gang, og de fleste merker jo på kroppen når man har lave verdier:shy: og så har du fått gode tips fra Freia1997:love2

Back
Topp