Hva kan man få av hjelp?

S-40617689

Første møte med forumet
Ufrivillig barneløse ‍♀️ Hadde spontanabort i fjor i uke 11 Fylte nettopp 35. Har ingen barn og prøvd i ca 2 år ‍ Har hørt at IVF er mulig, men når og hvem … Hørt at medisiner i pille form er mulig, men når og hvem … Finner ingen konkrete svar når jeg søker. Er det noen andre som har hvert i samme situasjon eller kanskje er det nå? ♥️

@S-40617689
Du kan starte med en prat med fastlegen og ta blodprøve for å sjekke hormoner, og en tur til gynekolog for å se at alt står bra til. Hvis du vurderer ivf så hadde jeg bedt fastlegen om henvisning så fort som mulig da det er lange ventelister iallefall dersom du ønsker å gå offentlig.

@S-40617689
Du kan starte med en prat med fastlegen og ta blodprøve for å sjekke hormoner, og en tur til gynekolog for å se at alt står bra til. Hvis du vurderer ivf så hadde jeg bedt fastlegen om henvisning så fort som mulig da det er lange ventelister iallefall dersom du ønsker å gå offentlig.
Enig i dette :happy:
Ellers finnes det private fertilitetssentre, dyrere men også raskere enn å gå gjennom det offentlige :Heartpink

Ufrivillig barneløse ‍♀️ Hadde spontanabort i fjor i uke 11 Fylte nettopp 35. Har ingen barn og prøvd i ca 2 år ‍ Har hørt at IVF er mulig, men når og hvem … Hørt at medisiner i pille form er mulig, men når og hvem … Finner ingen konkrete svar når jeg søker. Er det noen andre som har hvert i samme situasjon eller kanskje er det nå? ♥️
Så leit at du mistet og 2 år er lenge å prøve når man da har blitt 35. Vi begynte da jeg var 36, men mistet og mistet og fikk ikke barn før noen få måneder før jeg fylte 40, så det er tungt når det tar så lang tid!

Det vi gjorde før jeg ble overraskende vellykket gravid var å ta alt av blodprøver og ultralyd for å sjekke stoda. Fastlegen henviste til en gynekolog. Denne gynekologen fulgte oss siden opp i spontanabortene og henviste oss til IVF på Rikshospitalet (årsak uforklarlig barnløs, ingenting galt med oss). Fra henvisning var sendt tok det da noen få uker til vi fikk brev fra Riksen om at vi var godkjent for ivf-behandling. Da var jeg 38 og henvisningen måtte sendes før jeg fylte 39. Du må legge ved noen andre papirer også som vandelsattest etc. Fra vi fikk det svaret tok det 2 måneder til vi hadde time til oppstart med IVF, men 4 dager før den timen da, testet jeg positivt på det som ble et barn, så kom aldri i gang med ivf. Nå er jeg 43 og det blir ikke dekket av det offentlige. Så ikke vent med å søke hjelp :Heartred

Etter 1 år har du krav på hjelp i det offentlige.
Du kan få fastlegen til å henvise direkte til ivf klinikkene for utredning, eller til offentlig gynekolog for en liten utredning.

Personlig tok denne prosessen over et halvår offentlig, så med ny mann valgte vi å ta utredningen privat. Det koster noen tusenlapper, men man kan få time tilnærmet på dagen, og de kan henvise til offentlig IVF deretter hvis ønskelig. Anbefaler å få inn ivf henvisning med en gang, da det kan ta enda et halvår-år før man får kommet i gang skikkelig, så like greit å stille seg i kø.

Hvis de finner noe (kvinnelig) grunn, så kan det kanskje fikses med piller. Om det er mannlig faktor eller ukjent faktor, så er det oftest bare IVF som gjelder, og da er det full stimulering med sprøyter, uttak av egg og innsett.

Uansett er første steg å få kommet seg til enten offentlig gynekolog/fastlege for utredning, eller ta utredningen selv på privat fertilitetsklinikk.

Back
Topp