Hva kan legen bidra med for rette oppfølgingen?

Kmasa

Glad i forumet
Desemberlykke 2018
jeg skal ta kontakt med legen min i morgen da jeg er nødt å begynne med blodfortynnende sprøyter så fort jeg fikk positiv test. Samtidig så har jeg et sterkt ønske om å bli henvist til tidlig ul og planlegging av tett oppfølging til st. Olavs til tross for at jeg hører til Nordlandssykehuset.

Grunnen er for jeg har en sønn som ble tatt i katastrofe keisersnitt i uke 31, da hadde legene ståttd å sett i flere dager på at hjerterytmen til babyen falt helt nedi 64 hver gang jeg fikk kynnere. Var så vidt vi reddet han, men med 9 minutters gjenopplivning så klarte han seg. Morkaken ble sendt inn og svaret ble massr blodpropp i morkake blandt annet ett som var 30% av morkaka samt mistanke om kronisk morkakeløsning.

Så ble jeg gravid på nytt men fødte en død gutt i uke 25 nå i november som var, her var også grunn ekstremt mye blodpropp og morkakeløsning.

Problemet mitt er at til tross for at de ser på svangerskapene mine som høyrisiko så mener de jeg ikke har krav på ekstra oppfølging verken på sykehuset eller hos fastlege. På grunnlag av at blodpropp ikke er noe som ligger i mine gener om jeg har forstått det riktig.

Jordmoren mener det beste for meg ville blitt å komme inn på st. Olavs da i stedet. både fordi de er veldig dyktige, men også for at jeg skal føle meg tryggere. Men fastlegen er en gammel «jeg har alltid rett» idiot som mest sannsynlig blir å si at jeg ikke trenger denne form for oppfølging.

Hva kan jeg kreve? Har jeg virkelig ikke krav på noen ekstra oppfølging?

Dette ble langt, haha sorry:oops:

JM kan vel også henvise til sykehuset og du kan bytte fastlege (gjelder fra 1. i påfølgende måned). Hva sa de på sykehuset når du fødte? Hva skrev de i journalen dine ifm fødslene dine?
Høres for meg ut som tett oppfølging og UL er tingen uansett....

Lykke til!

JM kan vel også henvise til sykehuset og du kan bytte fastlege (gjelder fra 1. i påfølgende måned). Hva sa de på sykehuset når du fødte? Hva skrev de i journalen dine ifm fødslene dine?
Høres for meg ut som tett oppfølging og UL er tingen uansett....
Lykke til!

Er veldig dårlig utvalg i fastleger her om dagen så står på venteliste nå for ny fastlege. Jordmødrene på sykehuset sa nå når jeg mistet sønnen min at dette er helt klart ingen tilfeldighet lengre og jeg må stå på mitt for dette skulle vært unngått alle rede da. Det eneste som kommer fram i det jeg har tilgang på er svarene på morkake og at alt av andre tester var fine og gutten var vellskapt og ikke syk på noen måter. Er bare håpløst å kjempe mot et system som kjemper imot deg, rett å slett pågrunn av alt for lav kapasitet.. men stoler ikke på legene her heller, legen som så blodproppen første gang nå på kontroll sendte meg hjem.. dagen etter døde sønnen min.. Dette skal sies at var en av overlegene.

Ta kontakt med JM på din helsestasjon i kommunen, så kan hun henvise deg. Min JM sist henviste meg til sykehuset for oppfølging [emoji4]

Høres helt sinnsykt ut at du ikke får bedre oppfølging - og at du ikke fikk det nå sist da det gikk galt. En jeg kjenner som hadde svikt i morkaken (vet ikke hvorfor) fikk veldig tett oppfølging i sitt neste svangerskap.

JM kan henvise deg til sykehuset for oppfølging akkurat som fastlegen kan.
Men rart ikke sykehuset selv har gitt beskjed om oppfølging der.

Infarkter etc i morkaka er ganske vanlig. Vet ikke hvordan det er med blodpropper, men mener det uansett burde tas hensyn til og være ekstra obs når du hadde problemer med det allerede med første

Back
Topp