Hva kan kjøpes ETTER fødsel?

Septemberbaby__

Flørter med forumet
Hei! Det er virkelig en jungel av utstyr som kan/skal kjøpes til baby. Som førstegangs er det ikke så lett å vite hva man trenger, og pengene flyr fort hvis man skal kjøpe alt som finnes. Vi har handlet inn det som er absolutt nødvendig før babyen kommer, men kjenner at det er en del jeg har lyst til å vente med og se an behovet.
Er det noen som har tips til hva man kan kjøpe etter fødsel, og hva som bør være på plass før fødselen?

Her er noen ting jeg tenker å vente med å kjøpe:
Babygym
Ammepute
Babycall
Vippestol
Brystpumpe
Bæresele / sjal

Kjøper heller ikke alt for mye klær, slik at vi kan se an hvilke størrelser som passer.

Selv fikk vi beskjed om at ammepute var ikke nødvendig og det angrer jeg veldig på. Vi slet veldig med tøtta og hun sov aldri, hverken på dag eller natt så vi kjøpte raskt tripp trapp med newborn innlegg og det reddet oss (samt bæresjal). Men av klær så tror jeg at body (kanskje med åpning forann) og strømpebukser er det det går mest av. Stelleprodukter (På sykehuset sa det at man trenger kun babyolje og annbefalte og unngå bodywash og shampoo den første tiden. Selv hadde vi en mild babysåpe og en olje og trengte ikke annet.) Gulpekluter/vaskekluter og smekker kan være greit å ha. Selv valgte jeg å ha noen flasker på lur men jeg mistenkte at amming ikke ville gå så det var derfor vi kjøpte det.

Vippestol fikk vi i gave men den brukte vi aldri, lekegrind derimot den trivdes hun stort i og de gangene hun sov så sov hun i den. (Men vi har hund og den er ikke et must.)

Sånn ellers så gikk vi inn på finn og kjøpte babyklær i 3-4 str oppover, det meste var nytt og resten var som nytt. Tror vi brukte 1500 totalt inkludert porto på klær fra 50-74 (Pia vår vokste ekstremt raskt og vi var oppe i 68 da hun var 3 mnd :D ) Det er jo et valg og du spurte egentlig ikke om det men selv kjøpte vi en del der av utstyr også. (Vi elsker gjenbruk da og sparte over 10k, mye av dette brukes jo kun i 3 mnd. :) Bare et lite TIPS. )

Brystpumpe kan kjøpes på apotek eller i værste fall lånes, selv hadde jeg en klar og trengte den med det samme men er ingen problem å få tak i.

Ting jeg ikke hadde klart meg foruten må være flaskesterilisator, denne brukte vi på alt av utsyr, smokker mm... Kneppebodyer (FORGUDER de.) Inotyol,(salve), tripptrapp stol og bæresjal (fikk gjort mye med disse men pia vår gråt så og si hele tiden.) Negleklipper. (Negler på de små vokser no ekstremt og hun kloret seg selv stadig.)

Babygym: Denne kan du gjærne vente med, trenger ikke denne med det første etter min mening. :)

Skal du ikke reise så kan reisesengen gjerne vente, smokker, bleiebøtte (de posene du bruker er dyre og trenges ikke til de første bleiene, men vi bruker en bøtte med vanlige poser og det lukter ikke), flaskevarmer (om du vil ha en slik, selv synes vi det var tull.), babycall, badebalje (vi måtte bruke vasken de første mnd, hun likte ikke baljen og det gikk helt fint. Bedre for mor også :D )

Liker du ikke gjenbruk så kan du se på jollyroom eller lignende sider, de har ofte tilbud. Søker du på utstyrslister ser du ofte det som er mest nødvendig.

Last edited:
Tenker at det meste en får på dagligvarebutikk fint kan vente til etter fødsel. Vi bor over en time unna nærmeste klesbutikk, og lengre fra utstyrsbutikken så tenker at alt som skal brukes første måneden bør være i hus når baby kommer.

Vi venter (kanskje) med:
- Lekegrind
- Babystol (tripptrapp el.l)
- Har vippestol fra mannes første, ellers hadde vi nok venta med den
- Bæresele (kjøper sjal, mest fordi jeg vil øve på knyting + jeg vil ha lyst å ha fra første dag, kunne ha venta)
- Flasker og smokker
- Babygym er kjøpt, men kunne ha venta
- Reiseseng
- Ammepute (har BB hugme, prøver den først)
- Klær større enn 3 mnd
- Sikkert mye anna jeg ikke har tenkt på engang [emoji6]

Tenker at dette iallefall bør være på plass til fødselen:
Noe klær i 50/56 (greit å ikke MÅTTE handle med en gang)
Seng m/tilbehør
Vogn m/tilbehør (pose/dyne/teppe el)
Stellebord/kommode, badebalje (evt bruke vask).
Bilstol om du trenger det.
Bleier, bind, såpe/babyolje (regner med at dette er i diverse babypakker vi får, antar det er tilstrekkelig å starte med, får se litt over når det er henta) - greit å slippe å sende mannen ut på bind&bleiekjøp [emoji85]
Gulpekluter/vaskekluter.

Smokker, tåteflaske (morsmelkerstatning?), babynest, bæresjal, ammebh er også ting som står høyt på lista over hva eg vurderer å få tak i før fødsel.

Dropper alt av leker, babycall, etc inntil videre, godt mulig det er ting vi får etterhvert også (f.eks til jul når ho nærmer seg 3 mnd).

Har forøvrig også kjøpt tøybleier og "nok" klær i både 50,56,62 og nesten nok i 68, men det har vært finn-kupp og noe noen i nabolaget solgte, så var fort gjort å hente/kjøpe.

Vi kjøpte ALT til førstemann. I ettertid så vi at det eneste vi egentlig MÅTTE kjøpe, var bilstol, teppe/dyne, bleier/stelleprodukter og litt klær. Alt annet kunne ha venta.

Vi ventet med mye, men arvet en del og da.

Babygymmen fikk vi i gave noen måneder etter fødsel.
Vippestol fikk vi før, men brukte ikke før noen måneder etter.
Bilstol hadde vi på plass før(vi hadde ikke bil, så den var stasjonert i bola til svigerfar)
Vogn kjøpte vi før.
Ammepute har jeg aldri brukt eller savnet.
Bæretøy har vi hatt på plass før og brukt mye.
Vi fikk mye klær i alle størrelser hvor ikke halvparten ble brukt engang til tross for ekstrem gulpebaby.
Vi brukte tøybleier, så det hadde vi på plass før.
Skinn til senga vår(vi hadde fått seng til baby, men den ble aldri brukt).
Badebalje hadde vi på plass(men baby HATET å bli badet, så ble vasket med klut de første 8 månedene).
Ull- og bomullspledd.
Kluter(MANGE!)
Pumpe fikk jeg i gave etter en måneds tid, men ble ikke brukt før ca 4 måneder etter(og nesten aldri).

Sikkert mye mer jeg kunne ramset opp, men husker ikke for øyeblikket.

For meg ble ammeputa en nødvendighet allerede på sykehuset, så er veldig glad jeg hadde den på plass før fødselen.. men vi er jo forskjellige på det da :)
Ellers tok det en stund før vi begynte å bruke vippestol, babycall og babygym.

Mye fornuftig som blir sagt her [emoji5] Husk også at dere sikkert kommer til å få mye i gave etterhvert, spesielt klær. Vi kjøpte ikke mye klær før fødselen, stortsett bare ullbody og -strømpebukser, og det var nok (tenk også årstid når du handler!)
Det som du trenger med en gang er ammebh og behagelige klær å amme i.

Hei! Det er virkelig en jungel av utstyr som kan/skal kjøpes til baby. Som førstegangs er det ikke så lett å vite hva man trenger, og pengene flyr fort hvis man skal kjøpe alt som finnes. Vi har handlet inn det som er absolutt nødvendig før babyen kommer, men kjenner at det er en del jeg har lyst til å vente med og se an behovet.
Er det noen som har tips til hva man kan kjøpe etter fødsel, og hva som bør være på plass før fødselen?

Babygym
Ammepute
Babycall
Vippestol
Brystpumpe
Bæresele / sjal

Kjøper heller ikke alt for mye klær, slik at vi kan se an hvilke størrelser som passer.

Hei!

Så og si alt(!) kan man vente med. :)
Det man MÅ ha er bilstol (om man skal kjøre bil), bleier og klær.
Alt annet har du goood tid til å skaffe, og mye vil du se at dere ikke trenger å kjøpe heller.
I begynnelsen trenger babyen et par armer og en pupp/flaske. ;)

Vi hadde ikke bleier eller klær som passet da vi reiste hjem, men i løpet av den første dagen fikk vi tak i begge deler.
(Dysmatur baby og stengte butikker.)

Kjøp et par plagg i 2 forskjellige str, 2-3 pakker bleier, bilstol (evt.+base) (meld deg gjerne inn i gruppen "bilstoler" på Facebook for god info), og 1-2 flasker. Det følger som regel med i babypakkene man får på apotek o.l.
Amme-bh bør du vente med til melken har kommet, men et par ammesingleter kan være veldig godt å ha.
Anbefaler å kjøpe så mye som mulig brukt når det gjelder klær (ikke sko, madrass, bilstol med mindre det er av godt kjente og innenfor datostempling). Der kan dere spare både lommeboken og miljøet mye. :)

Babygym trenger man ikke før babyen er noen mnd gammel (tidligst), for mamma/pappas ansikt er mer enn nok stimuli i lang tid. :)
Ammepute får man låne på sykehuset, også kan du se om du trenger det etterhvert.
Babycall er jo bare nødvendig hvis/når babyen skal sove alene. Vi trengte ikke vår før han var noen mnd gammel og begynte å ta lurene sine ute i vognen.
Vippestol brukte vi kanskje 7-8 ganger tilsammen. :P Det må man jo også vente litt med.
Bæresele er gull å ha, men det kan vente.
Brystpumpe kan du låne på helsestasjonen om du trenger det frem til du evt. får kjøpt egen, og det er ikke sikkert du trenger det. :)

Det er vel enklere å nevne hva vi har hatt bruk for de første ukene/ månedene:
- smokk
- klær
- vippestol
- gulpekluter
- babynest
- brystpumpe
- sprinkelseng
- tepper
- vogn
- stelleveske
- swaddle

Ting vi har men ikke bruker er ammepute og bæresjal.

Ammepute, bæresjal, gulpekluter, bleier, klesskift, brystpumpe var det vi trengte de første ukene. Og bilsete da. Ammepute og pumpa kjøpte vi i ettertid, men det ble hastekjøp, for vi trengte det plutselig :p

Det jeg hadde Klart var sorinkelseng,vogn,bilsete, litt klær, brystpumpe(trengte den med en gang), stellebord med balje, lekegrind(hadde hund) dyner, skinnfell til vogn og seng(var vinter) vognpose, bleier, badeolje,
Neste gang skal jeg ha stokke tripp trapp med newborn sete dette var noe jeg savnet veldig.

Babygym
Ammepute
Babycall
Vippestol
Brystpumpe
Bæresele / sjal

Babygym kan absolutt vente ja. Det er når babyen blir eldre den intr seg for leker. Vippestol skal heller ikke brukes før babyen er eldre, med mindre du skal ha en som legges helt flat og brukes som "seng" på dagtid. Med yngste brukte jeg den mye fra starten av. La henne fra meg i den når jeg satt på do, laget mat på kjøkken benken osv. Men hun tålte ikke å være langt borte fra meg da.

Ammepute var jeg glad jeg hadde helt fra starten med begge. Men det går fint uten også. Jeg klarte å amme i de fleste posisjoner.

Babycall kan også vente. Man har som regel babyen tett på eller rett ved seg den første tiden uansett. Men jeg fikk helt noia av å gå i dusjen hvis babyen sov i vuggen i stuen, så da stod babycallen rett utenfor dusjen.

Bæresjal brukte jeg ganske tidlig, men ikke de første ukene. Men mange gjør det.

Brystpumpe skulle i hus her fra starten av med begge! Pumpet på sykehuset også.

Jeg var ikke i form til å handle mye de første ukene, så jeg synes det var greit å ha alt man bruker på nyfødte på plass før fødselen. Utrolig kjipt å ha brystspreng og betennelse eller økedøgn en søndag og mangle pumpe.

Er en skikkelig jungel ja, men Mye kan vente til etter fødselen, man risikerer jo å bruke masse penger på ting man egentlig ikke får bruk for. Det vi hadde klart før fødselen og som vi fikk bruk for, var egentlig bare seng, stellematte (har den på vaskemaskinen, ikke plass til stellebord på badet), vogn, bilstol, klær og kluter. Vi hadde også kjøpt babynest, noe vi brukte mye fra vi kom hjem, den ville jeg ikke vært foruten. Alt det andre, som stol, vippestol, babygym, bæresele, babycall kjøpte vi etter en stund når behovet meldte seg :)

Jeg kunne sikkert klart meg uten mye av det jeg hadde. Men ting ble mye enklere med. Siste gangen var ikke gubben særlig villig til å bruke penger på noe babyting. Så prøvde uten i begynnelsen, feks badestol, stellebord osv men åh så mye bedre å ha alt av hjelpemidler. Jeg har ikke vært i god form de første ukene, så noe shoppingtur var utelukket!

Back
Topp