Hva kan funke for å øve på å svelge piller?

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Jeg har en tiåring som ikke klarer svelge piller. Nå har hun fått en ny medisin, den KAN heldigvis åpnes og løses i vann, men det smaker jo heller ikke noe godt, og det var et dill å få til, mildt sagt...

(Og ja, det er kronisk, så det er ikke snakk om å holde ut en ti dagers kur)

Så jeg vil øve henne i å svelge piller, med noe som IKKE smaker ekkelt når det blir liggende i munnen og løser seg opp. Som helst ikke er så stort, ikke går helt i oppløsning, men altså mest av alt ikke smaker ekkelt når det gjør det, for hun trenger å ØVE.

Tips til hvordan tas mot med takk, storebroren bare GJØR det....

Jeg sliter også med å svelge tabletter og har prøvd alt fra å drikke melk, saft, brus osv for å dempe smaken, til stoore vannglass for å kunne svelge unna fort. Men det som faktisk har funket for meg, er å drikke vann fra flaske! Altså vanlig springvann som jeg fyller på halvliterflasker og setter i kjøleskap. Jeg tror det er fordi jeg former munnen og svelget annerledes når jeg drikker fra flaske enn glass og dermed glir tablettene lettere ned.

Tic tac eller Skittles? :D

Taco i kveld. Mais. Begynner med den.

Så får det evt bli noe godteri om vi må øve mer

Flaske kan også prøves. Sugerør evt.

Hun skal svelge en pille hver morgen. Desverre er hun trøtt og uvel også.
(hver kveld drikker hun pulver løst opp i veske. Livet skal ikke være enkelt)

Vi kan løse inneholdet i den kapselen i litt vann. Men. Hun drikker som sagt nok som ikke er godt. Og det er praktisk for livet å kunne svelge en pille.

Øvde med nonstop med min eldste. Delte de i 2 eller fire. Hun tar Paracet om jeg deler den i 4 deler

Følge denne.. Min niåring skal også svelge tablett, men han tygge dei. Den kan ikkje deles eller tygges, ei heller løses i vatn. Me skal til lege i dag, så skal snakke med henne. Hos far tygge han den, eg gir den ikkje, da det ikkje er bra for han. Far seie han svelge dei men stole på sønn min, som seie han tygge den.

Jeg slet veldig med dette tidligere, og det som fungerer best for å klare og svelge (for meg) er å ha MASSE vann i munnen når jeg tar de. Hvis ikke så setter de seg fast i ganen eller blir liggende på tunga...

Men kan sikkert være lurt å begynne med noe smått som riskorn e.l som nevnt over. Og evnt øke til et større frø etterhvert?

Har nettopp startet på medisiner selv, og så lenge jeg fyller munnen helt opp med vann (og gjerne drikker litt først) så klarer jeg alle tre kapslene på en gang. Ellers klarer jeg nok ikke en engang...

Jeg selv sliter med det. Jeg tar ikke paracet i tablett form. Men jeg hadde en slags spiseforstyrrelse som gjorde at jeg ikke turte å svelge noe, men det kom også av panikken for å kveles, da jeg holdt på å dø av en pølsebit. Jeg svelger den tabletten jeg tar nå, men måtte bare øve.

Jeg slet med det samme selv, helt til jeg ble ganske voksen:confused: Det som funket best for meg var å svelge det med mat…altså ta en bit med brødskive f.eks og tygge det, og rett før jeg skal svelge så puttet jeg pillen i munnen og blandet den med maten med tunga (uten å tygge) og svelge det sammen:shy:

-med mat kan vi også prøve ja.

Men sånn egentlig er det jo svært praktisk for LIVET å kunne svelge en pille i farten. Være seg når man får hodepine et sted, og kunne hive i seg paracet, å klare å svelge ibux eller naproxen når mensen kommer, for i LIVET så er man av og til på besøk/på fest/på jobb/på skole/på byen når man trenger å kunne roe f.eks smerter. Eller, man kan få mensen med tilhørende smerter på brullpsdagen sin og måtte sende mannen til forlover ut etter ei flaske med vann.. da er det greit å klare å velge et par piller i farta på veien fra frisør til fotogtaf, og et par når man kommer til festen.. Hun er ikke DER enda da ;) Hun er snart 11

Men, man kan trenge å svelge allergipiller kanskje, vitaminer, smertestillende, ting kommer ens vei i livet. I hennes tilfelle nå, syreproduksjonshemmende eller noe sånn, antatt reflux. Denne kan tas med mat eller uten, så å svelge den i mat kan også være en mulighet, selv om jeg aller helst ønsker å lære opp henne evne til å putte no i minnen med drikke, og svelge det.

(en evne jeg er god på, også når det kommer til mat jeg virkelig ikke liker ;) Å kunne svelge ting med drikke er lurt i livet )

Men sånn egentlig er det jo svært praktisk for LIVET å kunne svelge en pille i farten. Være seg når man får hodepine et sted, og kunne hive i seg paracet, å klare å svelge ibux eller naproxen når mensen kommer, for i LIVET så er man av og til på besøk/på fest/på jobb/på skole/på byen når man trenger å kunne roe f.eks smerter. Eller, man kan få mensen med tilhørende smerter på brullpsdagen sin og måtte sende mannen til forlover ut etter ei flaske med vann.. da er det greit å klare å velge et par piller i farta på veien fra frisør til fotogtaf, og et par når man kommer til festen.. Hun er ikke DER enda da ;) Hun er snart 11

Men, man kan trenge å svelge allergipiller kanskje, vitaminer, smertestillende, ting kommer ens vei i livet. I hennes tilfelle nå, syreproduksjonshemmende eller noe sånn, antatt reflux. Denne kan tas med mat eller uten, så å svelge den i mat kan også være en mulighet, selv om jeg aller helst ønsker å lære opp henne evne til å putte no i minnen med drikke, og svelge det.

(en evne jeg er god på, også når det kommer til mat jeg virkelig ikke liker ;) Å kunne svelge ting med drikke er lurt i livet )
Det er veldig lurt ja. Jeg sleit også veldig med det. Fant ut at det var lettere hvis det jeg drakk hadde smak. Så gjorde det med iste de første årene. Nå går det mye lettere :)

Ville passet på å alltid kjøpe piller som enten er glatte eller i sånn kapsel. Det er mye enklere å svelge. Må ikke kjøpe Paracet som smuldrer i munnen liksom. Jeg kjøper alltid medisiner som er enkle å svelge, ellers brekker jeg med en gang jeg får de i munnen

Det er en kapsel hun skal svelge nå. Men man kan ikke alltid velge hva slags medisiner man skal ha, hvilket format de kommer i.

Et tips jeg fikk av representant for voltaren for noen år siden er å øve med kokt makaroni (kan også plassere små tabletter inni makaroni) også må hun finne metoden som er enklest for henne. Noen syns det er enklere å plassere lengst bak i munnen også helle nedpå et glass vann.

Nå er jeg retning 35, er gift og har levd et liv - aldri opplevd disse «problemene» :) Jeg tenker hun er ung og det kommer seg, de fleste fra de er 14-16 begynner å forstå at «dette hjelper meg» og innen man er 18 tar man en smertestillende av eget behov. Ville ikke bekymret meg for resten av livet basert på en ung jentes problem med større tabeletter :)

LIIIIITT uprqaksik å koke en makaroni hver eneste morgen, men ikke helt dum ide det heller. Tre den utenpå så smaker det jo i det misnte kanskje ikke så ekkelt, for ja, det smaker ikke direkte godt. Jeg testet ved å smake på kapselen jeg hadde tømt, for hun fikk innholdet i vann i morgres. Men, hva er reia med t granilatet holder seg fast inni kapselen so mved statisk elektrisitet, Det var IKKE bare å helle det ut, akkurat...

Nå er jeg retning 35, er gift og har levd et liv - aldri opplevd disse «problemene» :) Jeg tenker hun er ung og det kommer seg, de fleste fra de er 14-16 begynner å forstå at «dette hjelper meg» og innen man er 18 tar man en smertestillende av eget behov. Ville ikke bekymret meg for resten av livet basert på en ung jentes problem med større tabeletter :)

Jeg bekymrer meg ikke for resten av livet enda, bare tenker at det er greit å øve. Jeg er over 40, men har nok opplevd de fleste av disse. Å trenge smertestillende "på farten" (inkl min egen bryllupsdag ja, der var nesten utfordringen med å få byttet bind/tampong under en brudekjole inne på et relativt lite toalett på lokalet vel så utfoordrende ;) )

Jeg bareregistrerer at det er mange her i tråden som ER voksen, og som har slitt/sliter med dette. Og jeg bare tenker at sånn på sikt er det greit og praktisk at hun lærer seg det for andre situasjoner

Og KONKRET er det greit at hun lærer det nå, for hun har altså trolig en pille å svelge hver morgen i flere år fremover.

Back
Topp