HVa kan feile et barn som...

Cullen

Glad i forumet
er unormalt sliten f.eks på tur?

Et tilsynelatende friskt barn i skolealder som er vant til å gå (pga vi ikke har bil) og går til skolen hver dag. er aktiv på fritiden, dvs ute og leker med venner, sykler osv.

Men hun er alltid den som går 3 meter etter oss andre på tur, og som MÅ sette seg på noe på busstopp, fordi hun er så sliten i beina etter av å ha gått ca 300 m. Hun sier hun alltid har vondt i bein og hofter og rygg når vi er ute og går. Selv om vi går i rolig tempo.
Jeg er lei av det, og frustrert. Forrige helg brukte vi 2 timer hjem fra skogen hvor vi egentlig bruker 20 min, pga hun nektet å gå.  Er hun lat eller hva?
Jeg kjenner at jeg også er litt bekymret for dette er vel ikke normalt?

Først og fremst ville jeg ha tatt henne til legen og sjekket jernlageret hennes, hvis det er bra ville jeg tatt henne en tur til kiropraktor for å sjekke rygg og hofter.

hadde tatt henne med en tur til legen! få undersøkt om det er noe galt, selv har jeg nedsunken vrist og hulfot som trenger spesialstøpte innleggsåler. dette ble ikke oppdaget før jeg var ganske stor, og jeg hadde ALLTID vondt i bena, under foten, i knærne, hoftene og ryggen, ja helt opp i nakken når jeg måtte gå, jo hardere underlag jo værre. med innleggsåler fikk jeg en ny verden tidelig i tenårene! [;)]
TENK så mye vondt jeg hadde blitt spart for om noen hadde tenkt på å få det undersøkt litt før.. [8|]

Først tenkte jeg på astma, men så sa du hun får vondt i ryggen og beina. Da tenkte jeg en muskel sykdom.
Men jeg ville tatt med henne til legen og få utredet henne. For det er jo ikke normalt.

Lykke til og håper du finner ut hva det er og at det ikke er noe alvorlig.

Første tanken min er jern!! Samme hendte med jenta vår, orka ikkje gå, alltid vondt i beina. Sjekka jernlager, det var lavt. Kom seg relativt fort når me byrja gje ho tilskot!! Dersom ho har lavt jern, kan det og vera ein fordel og kutte ut melk, i alle fall mens ho får jerntilskot...

jeg tenker at det er noe jeg ville ha sjekket opp hos en lege. Tviler på at det bare er ungen din som er lat, tror det er reellt det ungen din sier.

Signerer alle over, men tenker også voksesmerter. Smertene kan jo gjøre henne klar og sliten.

Hadde tatt en sjekk hos legen, kiropraktor og eventuelt osteopat. Vanskelig og vite hva som er det underliggende problemet, men viss hun sier hun har vondt så tyder det jo på noe.

husker da jeg var lita, da var det en leke kamerat til brødrene mine som alltid klaget over smerter i bein og hofter osv, han ble aldri tatt på alvor, og da han ble større så viste det seg at noe var galt med hoftene hans som gjorde det vanskelig for han å bevege seg...jeg husker ikke hva det var, men han hadde det ikke bra når han ble voksen....han døde for noen år siden , men aner ikke om det hadde noe med den sykdommen som rammet hoftene hans å gjøre da. men det kan jo være at barnet ditt har problemer med enten rygg hofter eller bein som gjør at det blir vondt for han/henne...
ellers om hun bar blir sliten i kroppen (utmattet eller noe sånt) så ville jeg nok fått sjekket opp både "kyssesyke" viruset og andre til som kan gi utmattelse.....
hvis dette er noe nytt som har dukket opp eller noe som har  blitt verre så ville jeg ha sjekket det hos legen altså!!

Jeg ville valgt å høre på henne og sjekke det meste! Har selv vondt i kroppen(dog sannsynligvis kun hypermobilitet og fibriomyalgi) og alle trode jeg KUN var lat når jeg hadde vondt og var sliten.
Det er IKKENO gøy å være den som må sette seg ned, gå roligere, får vondt++ når man ser at alle andre er oppegende og koser seg!

Sjekk det først hos lege, deretter manuellterapeut og kanskje osteopat eller no? Ville iallefall sjekket mye og satt med ned å pratet med hun og prøvd å få hun til å forklare hvordan og hvor det gjør vondt.

Kan godt hende det "bare" er voksesmerter eller tilogmed bare tull......men ville ikke gått ut fra det. Ville heller tenkt det inni meg og jobba med det hvis ingen eksperter finner noe "galt"

Vi har vært hos manuellterapaut som ikke fant noe galt på henne.. (skjekket henne for KIDD) hun er veldig myk og sterk i kroppen.

Hun har lett astma, og medisineres for dette uten noe forskjell på "slitenheten".  Hun pleide å si at hun hadde vondt i hodet/magen før, når hun egentlig trengte medisin, det tror jeg er vanlig for barn.. å ikke helt klare å sette ord på plagene...
Så kanksje dette er noe hun ikke klarer å beskrive..
Og det er ikke sånn at jeg går rundt å mistror henne altså, men syns det er bare så rart at hun kan løpe med venner og sykle i det ene øyeblikket og i det andre når vi skal gå et sted så er hun bare SÅ sliten og har vondt.

?

Min mor har Fibromyalgi da.. har hørt at i noen tilfeller kan barn ha dette...? noen som vet noe om hvordan man undersøker det..?

Back
Topp