Hva kan en ungen på 10 mnd spise?

kathrine80

Glad i forumet
føler oss helt borte i at gutten skal spise vår middag.....blir mye glass
Har dere middagsforslag mor, far og en gutt på 10 mnd kan spise sammen?

Lapskaus, kjøttkaker, pølser

Alt som kan moses og som det ikke er så mye salt i går utmerket til småtrollene

kjøttkaker og pølser får han...lapskaus er vi dårlig på..blir gjerne en boks..han har aldri fått smake det da...som regel har vi middag med potet får han..men utenom det er vi blanke...kan de få lasagne og slik?

her så fikk ungene alt vi spiste fra de begynte med fastføde
brukte mindre salt i maten og saltet heller etterpå

Så her spiste de alt fra spagetti, biff i små bitter, kjøttkaker, karbonadekaker, fisk av forskjellige slag-øret,laks,makrell,fiskekaker,abor osv.
Har også altid grønsaker og salat til maten så når vi hadde salat fikk de finhakket tomater,agurk og mais når de var ca 17mnd fikk de også finhaket salatblader også
taco og pizza fikk de også

Ved 10 mnd alder er mat som de kan plukke i seg med egne hender stor stas, her var det veldig populært med pasta og potet, brokkoli, erter og gulrot og så likte hun godt kylling, pølser og karbonade. Dette var de enkleste middagene.

Ellers så fikk hun alt som vi spiste. Kjøttkaker i brun saus syntes hun var himmelsk :-) Lasagne var og er en av favorittene, sunne pannekaker går ned på høykant, men vær obs på at varme pannekaker kan gi luft i magen.

Pastaskruer med pesto er en annen stor favoritt her i huset, og også pasta med kjøtt og tomatsaus. Spaghetti er litt kav, men rør og skruer etc er enkelt og greit.

Vi lager også laks innimellom men det er hun foreløpig ikke glad i. Da passer jeg bare på å ha nok tilbehør så hun får i seg mat. Lager ikke to middager :-P

Så egentlig er det bare å kjøre på med det dere liker å spise og krydre litt mindre før dere serverer. :-)

fiskegrateng, poteter og kokte gulrøtter
fiskekaker
fiskepudding
laks og pasta

vår lille elsket hvertfall fisk idet vi begynte å introdusere mat, han haaatet kjøttdeig :P

De kan spise den maten vi spiser fra de er 6 mnd så egentlig ikke så vanskelig, bare å mose med gaffel eller stavmikser for de som må det. Og jeg trenger sikkert ikke nevne det med masse krydder og salt i maten ;)

Her går det i lasagne, kjøttkaker, fiskeboller, fiskepinner, gryteretter, laks og andre fiskemiddager :)
Bruker også grønnsaker eller raspet gullerot til de forskjellig rettene.

takk for svar dere :) håper enda fler gir meg forlsag :)

Kan vel spise det meste :P Bare ikke taco og annen mat med masse krydder :P som jeg ser andre også sier!

Kan jo også spise brød med pålegg.. som for eks prim, leverpostei, makrell i tomat, smør ost og alt annet som kan smøres på skiva :P Nugatti er ikke så lurt da :P

så om dere for eks spiser taco, så er det "middag" nok med litt brød med godt pålegg på :)

når ungene mine var 10 mnder, spiste de det vi spiste.. 

det som det går i her er: hjemmelaget kjøttkaker i brunsaus, fiskeboller, fiske filèr, spagheti, pølsegrateng, pannekaker, kylling osv osv :)

alt mulig, bare reduser saltet. alt annet krydder er greit.

men likevel føler vi oss blanke :P hehe

kathrine80 skrev:
men likevel føler vi oss blanke :P hehe

hva spiser dere til middag da? er jo bare å gi henne det dere vanligvis ville laget til dere, bare krakke det med en gaffel.

hva med....
laks med poteter/potetmos og grønnsaker til?
fiskegrateng?
kjøttkaker med poteter, brunsaus og grønnsaker?
pizza?
fiskeboller?
spagetti og kjøttboller?
gryterett?
kjøttsuppe?
lapskaus?
pannekaker?
taco? kan sitte å plukke og spise selv med hendene...
blodpudding?
pasta de parma?
fiskekaker?
kokt torsk?
kyllinggryte?

Alt, bortsett fra salt og honning, sånn omtrent.
Lag det du ville laget til dere, og dropp saltet. Det må ikke moses heller, så lenge det er myke ting som ikke vil sette seg i halsen.
Kokt brokkoli, blomkål osv er fint å holde selv og spise, og brokkoli inneholder masse jern.
Mør kylling i tynne strimler er også lette å holde i.

Som de andre sier, alt minus mye salt. Hjemmelaget biff stroganoff var en slager. Det samme var spaghetti med laks i kremet pestosaus. Bare kok pasta litt ekstra, sørg for at grønnsakene er myke. Kylling er enklere å tygge enn biff feks, kjøttdeig går derimot bedre. Pølser bør gis i små biter, el mos, er noe av det som forårsaker flest kvelningsulykker. Jeg pleier ha amerikansk blanding i frysen, raskt å koke opp de dagene jeg spiser noe med salat, siden han bare setter salatblader i halsen enda. Og fin fingermat. Ikke vær redd for krydder og smak. Småen var vel bare syv mnd da han jafset innpå med bakt hvitløk, og har gitt han små mengder karri, ingefær,chili ol i maten før det også

Back
Topp