Hva kan du spise når du ammer?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Heidi
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Heidi

Guest
– I utgangspunktet kan du leve som normalt. Selv om du ammer, er det viktig at du ikke bare tenker på alt som er forbudt, men heller fokuserer på at du får nok av alt du trenger. Følg appetitten og spis god og sunn vanlig mat, sier cand.scient. i ernæring Gry Hay. Hun er også medforfatter i Spedbarnsboken.

Les hele artikkelen på Babyverden

Begge de jeg har har fra før har reagert når jeg har drikket melk, så melkeprodukter har jeg prøvd å holde meg unna.
Samt løk. Etter jeg fikk nr 2 så har jeg selv begynt å reagere på løk,

Frøkna reagerte ikke på noe som helst! :-) Håper det går like bra me neste også :-)

Guer meg litt til dette, skummelt og prøve seg frem. Vil jo ikke mini skal få vondt i magen. Men blir slitsomt å skal unngå så mye sånn i tilfelle.

Jeg var forsiktig med løk, erter, bønner, slikt som gir luft, og appelsin, jordbær og druer ble og litt fy pga hun reagerte.
Ellers snakket mange om å inngå brus pga kullsyre. Men man får jo ikke kullsyre i morsmelka, så den må gjerne noen forklare for meg ;-) D må jo være mor selv som må evt slite med luft i magen av brus.
Jeg safet nok litt også, for det var ikke verdt å ta sjansen på knip til lillegullet ;-)

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Jeg pleier å tenke: jeg prøver å spise alt, også ser jeg hvordan det går. Jeg tenker også at det er dumt å kutte ut ting bare fordi babyen får vondt i magen - alt er jo nytt for babymagen, og den må få lov til å venne seg til ting. Om jeg kutter ut masse mens jeg ammer, er vel sannsynligheten større for at babyen tåler/liker færre ting etterhvert også? Det gir i hvertfall mening i mitt hode. Men - selvfølgelig er det forskjell på å ha vondt i magen en halvtimes tid før rapen/prompen kommer, og at babyen reagerer med å skrike i et døgn.

Ellers er min erfaring at ferske/friske råvarer stort sett går bra. Mine babyer har f.eks aldri reagert på mat med kål eller løk så lenge det er laget fra bunnen med rå kål/løk. Krydderblandinger/gryte-poser med løkpulver i derimot...ikke bra.

Forrige reagerte når jeg spiste røykt kjøtt og fryse pizza. Og drakk eple jus. Litt kjipt da julemiddagen min er røykt svinekam.

Jeg spiste som vanlig fra dag 1 av, og de reagerte aldri på noe noen av dem. Så kommer til å gjøre det denne gang også, så får jeg heller teste det litt ut hvis han reagerer på noe :)

Back
Topp