Hva kan de små?

A.Msinmamma

Glad i forumet
Ja det lurer jeg på,nå skjer det jo noe hele tiden,så hva kan dem? Å hva er favoritt leke?
 
Ja, det skjer veldig mye hver dag. Lærer stadig noe nytt og det er så morro.
Jeg har to gutter i fra før, og merker at jenta er nok litt tidligere ute med en del. Mens litt senere med andre ting.
Hun er veldig urolig. Ligger aldri i ro. Håpløst å få skifta bleie :p
Begynte tidlig å rulle rundt og krype. Men hun kommer fortsatt bare rundt eller bakover. Det er hun litt frustrert over. Hun prøver på å krabbe. Setter rompa i været, men kommer ingen sted ennå. Men driver å øver. :)
Sitter ikke helt stødig ennå, men begynner å få dreisen på det også.
Hun liker godt musikk og "digger" vist det er en fin sang hun liker. Liker spesielt en reklame på tven. Når den sangen kommer så ligger/sitter hun å nikker og "danser".
Og så har hun lært å riste på hodet. Når hun er mett sier hun vare "nein". Og når vi sier nei-nei rister hun på hodet. :D
Sier mamma og babba. Veldig glad i pus og brødrene sine. Ler bare hun ser de. ;)
Har egentlig ingen favorittleke. Mest interessert i lekene til brødrene sine. Morro å låne de litt. :)
 
Ålee seg over slt i rekordfart :p reiser seg opp på kne og sånt i lekegrinden når han holder seg :p favorittleke er vel biler og duplo :p liker godt å disse/huske også :) aktiv gutt :)
 
min har akkurat begynt å bvege seg litt rundt nå. har rulla å sånn 2-3mndr, men har egentlig tatt livet med ro og studert ting og tang. men nå er ho overalt. ruller rundt hele stua. prøver å reise seg i krabbestillling med å ta stompen i været og vil framover, blir så sinna når ho bare ruller istedenfor :p ligger å kaver på magen å ser ut som ho svømmer :) morsomt å se det er så stor forskjell på dem, min mellomste var utrolig tidlig ute med alt. unntatt med tenenr og gå alene.. min eldste var på gjennomsnittet bortsett fra fikk tenner tidlig. min minste nå er en bedagelig liten krabat så morsomt å se hvordan det utvikler seg videre :)
 
Min er over alt :) hun åler , dra seg opp på knær, tilnærmet pinsett grep, forstår enkle puttekasse leker. Hun kan si titt tei, peker og sier deer når hun vil ha noe. Sier pus og fanger pus;) hun har misforstått noe da. Hun tror hun er like stor som søstrene sine. Hun åler ut i gangen om jentene er ute for å få være med:)

Men det hun er aller best på er å være seg selv :) finne utfordringer som passer henne og å skape mestring og glede:) tror av og til det kan være skummelt og sammenligne hva barn kan pga barn er ulik og gjør ting i ulik rekkefølge. Det eneste som er sikkert er at de er små mestere i å være akkurat seg selv:)
 
Tjah, man merker jo så mye fremgang for tiden. Som feks at hun sier "pappa" og "dadda" (hundene) og hun skal vise hendene sine og lekene sine til oss og vi må si åååh så fin åååh oi oi så sier hun aaaah hun også :p
Så peker hun på ting o sier eh? eh? som da er etterligning av når jeg sier se? se? og når hun har noe i hånden og sier "da!" som jeg går ut i fra er en etterligning av når jeg sier se den! se den!
Så kan hun rulle alle veier, dra seg litt etter hendene, bla sider i boken sin, prøver å krype men får det ikke helt til :p Vil gjerne dra seg opp etter ting men får ikke det til heller.
Skapdører skal lukkes og åpnes (bokreol osv).
 
Arti at de er så forskjellige!
Min åler i super fart over alt, ser han en ledning er han enda raskere, å kjempemorsomt hver gang han klarer å velte vannskåla til hunden sitter lenge selv, men klarer ikke sette sef opp selv, prøver å krappe,står på alle fire liksom men detter ned igjen når han skal fremover!
Beste som finnes er søstrene, ingen som får han til å le slik som dem! Blid som ei sol hele dagen, bortsett fra når han må skifte bleie, det er det verste han vet,har jo ikke tid til å ligge rolig på ryggen!
 
Her har det skjedd mye i det siste! Begynte å krype fremover litt etter påske, nå er han superrask og kryper overtalt. Kommer seg opp på alle fire og kommer seg litt frem før han er nede på magen og kryper videre. Reiser seg opp på kne inntil møbler og prøver å få bena under seg.

Lært seg å strekke arma i været for å vise hvor stor han er, peker på kua på matbrettet når jeg spør hvor kua er og gir oss high five. Haha, veldig gøy!

Spiser små biter brød selv hvis jeg legger det foran han. Endelig begynt å drikke av tutkopp og sugerør!

Favorittlekene er pus, matskålene til pus, ledninger og hjul på alt mulig. Prøver så godt jeg kan å lære han at matskålene og ledninger ikke er lov :p

Han er generelt veldig blid og aktiv :) helt håpløst å kle av/på og skifte bleie!
 
Edvin har krabbet en stund nå, nå er det full fart og han er overalt. Det beste han vet er å klatre, han klatrer opp på alt mulig for tiden. Han reiser seg opp selv, og går rundt møblene, han vil mye heller stå enn å sitte, slik har han vært siden han var ganske liten. Så ingenting er trygt lenger, selv ikke oppe på bordene. Han elsker å gå rundt (mens han holder oss i fingrene).

Favorittleken er nok storebror - han ler så han skratter av absolutt alt han finner på, det er så herlig å se dem sammen! Og så elsker han å bade, så vi bader nesten hver eneste dag ute i jacuzzien.
 
Edvin har krabbet en stund nå, nå er det full fart og han er overalt. Det beste han vet er å klatre, han klatrer opp på alt mulig for tiden. Han reiser seg opp selv, og går rundt møblene, han vil mye heller stå enn å sitte, slik har han vært siden han var ganske liten. Så ingenting er trygt lenger, selv ikke oppe på bordene. Han elsker å gå rundt (mens han holder oss i fingrene).

Favorittleken er nok storebror - han ler så han skratter av absolutt alt han finner på, det er så herlig å se dem sammen! Og så elsker han å bade, så vi bader nesten hver eneste dag ute i jacuzzien.

Oj så flink han er da☺ må da være tidlig ute? Her er å lille veldig glad i å stå, men klarer det jo ikke selv☺
Bade er toppen her også, blir sååå fornærmet hver gang vi badetiden er slutt! Så deilig å ha det ute da☺
 
Oj så flink han er da☺ må da være tidlig ute? Her er å lille veldig glad i å stå, men klarer det jo ikke selv☺
Bade er toppen her også, blir sååå fornærmet hver gang vi badetiden er slutt! Så deilig å ha det ute da☺


Ja, det synes vi også, så vi skjønner ikke helt hvorfor helsesøster stadig kommenterer at han har forsinket motorisk utvikling fordi han var prematur. Synes han har tatt igjen det tapte nå jeg. Han har vært veldig sterk i beina siden veldig tidlig, og har alltid villet stå i fanget istedet for å sitte. Han har jo ikke balansen på plass enda da, så han står ikke uten å holde seg fast. Det blir en del knall og fall!
 
Så søt! :) Tidlig ute med å reise seg opp og gå! Vesla her klarer ikke stå støtt om vi holder henne en gang! Litt tung i rompa.. :p
Men så er hun en skikkelig skravlehøne i steden for.
I går måtte vi le av henne. Vi satt og skulle spise middag. Når vesla så maten sin sa hun høyt og tydelig -Nam nam! :)
Skravler veldig og hun prøver stadig å si nye ord.
Og så rister hun på hodet når vi sier -Nei- nei! ;) Litt morsomt :D
 
Last edited:
For en nydelig gutt Chuma ☺ å så flink,blir helt imponert☺ men hva i alle dager mener helsesøster med det??han kan da absolutt ikke ligge noe etter? Hun mener vel kanskje at han "må" ligge litt etter siden premature ofte gjør det! Huff for ei dame...
 
Så flink! Her er vi ikke i nærheten av å reise oss. Han har nettopp skjønt hvordan han kan åle seg fremover, det er kjempegøy å endelig komme akkurat der han vil, f.eks til ledningene bak stereobenken :p Han er oppe på alle fire og gynger, men krabber ikke enda. Babler masse, men ingen ord. Han synes det er kjempegøy når større barn leker med ham, og er veldig glad i å "fly" og danse :) baller og rangler som triller og lager lyd er også veldig stas.
 
For en nydelig gutt Chuma ☺ å så flink,blir helt imponert☺ men hva i alle dager mener helsesøster med det??han kan da absolutt ikke ligge noe etter? Hun mener vel kanskje at han "må" ligge litt etter siden premature ofte gjør det! Huff for ei dame...

Ja, det virker litt sånn, at hun forventer at han skal være sen, og så leter hun etter tegn på det. Men det er en del finmotoriske ting som nevnes over her som han ikke kan da, som å vinke, klappe og slikt, vet ikke om det er meningen at de "skal" kunne det nå, men det er han ikke i nærheten av.
 
Så søt! :) Tidlig ute med å reise seg opp og gå! Vesla her klarer ikke stå støtt om vi holder henne en gang! Litt tung i rompa.. :p
Men så er hun en skikkelig skravlehøne i steden for.
I går måtte vi le av henne. Vi satt og skulle spise middag. Når vesla så maten sin sa hun høyt og tydelig -Nam nam! :)
Skravler veldig og hun prøver stadig å si nye ord.
Og så rister hun på hodet når vi sier -Nei- nei! ;) Litt morsomt :D

Ja, her er det motsatt, Edvin har omtrent ikke noe språk, ikke babling engang. Litt kjedelig, for det er nettopp barns språkutvikling som er fagfeltet mitt, og jeg hadde en plan om å kartlegge språkutviklingen hans og bruke det som grunnlag for min doktoravhandling. Men foreløbig er det ingenting å skrive hjem om! ;-)
 
Ja, her er det motsatt, Edvin har omtrent ikke noe språk, ikke babling engang. Litt kjedelig, for det er nettopp barns språkutvikling som er fagfeltet mitt, og jeg hadde en plan om å kartlegge språkutviklingen hans og bruke det som grunnlag for min doktoravhandling. Men foreløbig er det ingenting å skrive hjem om! ;-)
Ja, er det ikke enten eller som regel da? Kan jo ikke være tidlig ute med alt! Men språket kommer nok. Det er jo veldig tidlig ennå. ;)
 
Min kan heller ikke klappe eller vinke! Bi øver på å vise hvor stor han er men han skjønner ingenting av det jeg driver med
 
Ja, det virker litt sånn, at hun forventer at han skal være sen, og så leter hun etter tegn på det. Men det er en del finmotoriske ting som nevnes over her som han ikke kan da, som å vinke, klappe og slikt, vet ikke om det er meningen at de "skal" kunne det nå, men det er han ikke i nærheten av.
min kan vinke litt, men ikke klappe.. Ho "børster" hendene sammen opp og ned men ikke som klapping. Hs sa ingenting om finmotorikken på 8mndr kontrollen her hvertfall så tror ikke gutten din er "sen" på det området heller.. Flink og hærlig gutt du har :)
 
Back
Topp