Hva kan de små arve fra søsken?

Venterpåenskatt

Flørter med forumet
Hei,
lille gutt skal arve vogn av storesøster, men bør jeg skifte ut madrassen som hører til bagdelen? Og hvordan er det med dyner og puter, kan det arves?

Her blir det arbet i fra storebror! Dyner vasker jeg, madrassene i vogn/seng skal jeg lufte skikkelig, og om det hår an å ta av trekket på madrassene, så vasker jeg de også!

Eneste jeg vet om er sko. Det skal man helst ikke arve, i hvert fall ikke når de begynner å stå/gå. Dette fordi nye sko former seg etter føttene for å gi best mulig støtte. Man risikerer at føttene blir "deformerte" ved bruk av feil eller brukte sko fordi føttene da tilpasser seg skoene og ikke vokser slik de naturlig ville gjort.

Madrass kan arves etter søsken, men ikke andre barn som ikke er familie! (er det jeg har hørt)
Men det kan være en fin ting å snakke med jordmor/lege om dersom du er usikker....

Dette sider krybbedødforeningen:

Brukt madrass fra andre enn søsken
Det er en studie fra Skottland som viser at krybbedødrisikoen er tredoblet dersom barnet bruker en brukt madrass, eller åttedoblet dersom barnet har fått en brukt madrass fra en annen familie (1). Likefullt er denne risikoen relativt sett veldig liten! En svakhet ved studien er imidlertid at den ikke angir om i hvilken stand madrassen var i (myk, hard eller lignende).
Det er derfor minimal risiko i å bruke en madrass om igjen dersom den er brukt av bare ett søsken og den ikke er slitt, myk eller skitten! Da trenger man ikke ny madrass!
Vi anbefaler at man vurderer ny madrass dersom man arver madrasser fra andre utenom familien eller hvis madrassen er blitt myk og slitt.
Landsforeningen uventet barnedød har ikke gått ut med anbefalinger som retter seg mot en spesiell type madrasser; vi har ikke grunnlag for å hevde at fjærmadrasser er bedre enn skumgummi eller omvendt.

... Men det betyr vel at risikoen også er NOE økt ved arv fra søsken?

ok, jeg kjøper ny madrass til sengen uansett, men gjelder dette til vognen også? Off, vil ikke ta noen sjangser, men hvor kan vi evt kjøpe ny madrass til vogn?

Vi tar ingen sjanser, så her blir alt av madrasser, dyner ol kjøpt nytt.. madrass til vogna bestiller jeg bare der jeg kjøpte vogna- som da i mitt tilfelle blir hos en emmaljunga forhandler :-)

Enn å fryse vognmadrass etterfulgt av å vaske i maskin ? Det må da være greit ?!
Det tror jeg at jeg kommer til å gjøre....
Dyner og puter skal i fryser over natt, etterfulgt av vask i maskin, tenker jeg :)

Back
Topp