Hva kan babyene nå?

JemimasBaby

Augustbaby 2013
Har sett litt nedover, men fant ingen tråd der jeg så noe lignende..

Jeg har "uffet meg" litt over at lillebror ikke kan så mye enda. Og vi som trodde storesøster var litt småtreig i sin tid :p
Vi øver og øver, men det er ikke mye denne gutten bryr seg med, annet enn å trille en ball eller noe annet, for så å krabbe i full fart etter :) Han har fortsatt bare 2 tenner, klarer ikke å spise brødskive (brekker seg uansett hvor liten smule han får) og sitter ikke av seg selv enda. Er det bare her det er slik? Storesøster kunne derimot både sitte, stå og gå litt langs møblene, puttet mat i munnen selv, holdt flaska selv, vinket, klappet, viste hvor stor hun var, og kunne si hei, mamma, pappa, oi, hade og takk.


Så hvordan går det med alle andre? :)
 
Ikke så bra å sammenligne med andre da alle utvikler seg forskjellig :) men mini kan hvertfall klappe, vinke og vise hvor stor han er. Det har han gjort siden 8mnd. Så kryper han og står på to overalt hele tiden. Han kan gå med støtte (gåstol eller holde oss i hendene). Men han sitter ikke på rumpen enda faktisk. Han kan si mamma og pappa men har ikke så mye interesse av å prøve seg på andre ord enda. :) kommer nok! Så viser han tydelig med tegn hva han vil, peker på tven, pus og matstolen. Han spiser alt selv og drikker selv av flaske med sugerør.

*edit: gåvogn altså, vi har aldri brukt gåstol:p
 
Last edited:
Hun sitter, aker seg, reiser seg. Har fire tenner og spiser grøt, brød, litt middag. Og mye pupp. Sier mamma og pappa, heia og hade. Ja og nei, men ikke helt konsekvent i betydningen ;-)

Klappe og vinke. Trille ball i begrenset grad, leke borte borte - titt titt, og tidvis si "botte" eller "titte" når hun fikk holder på

Men alle er i ulikt tempo på alt slikt tenker jeg
 
Her har poden endelig lært seg å spise mat :p Har hatt en lang vegringsperiode grunnet sykdom og dvs siden litt over 6 måneder, som har resultert i hovedsaklig fullamming med en dæsj 'klarer vi å få i ham ihvertfall ÈN skje med noe som helst idag?!'.
Men ja, han spiser, klapper, begynner å stå for egen maskin(slipper det han holder, står vi gjerne 5sek for så boms ned på rumpa), han sier til dels mamma men ganske uklart, har fått 6 tenner, peker på spesifikke bilder i bøker og nettopp begynt å jobbe med det å putte mat INN i munnen og ikke på gulvet :p
Han er også ganske glad i å leke 'borte, titt tei'. Når vi skifter bleie, drar han bodyen over hodet og holder den slik til jeg sier borte, for så å dra den ned og le hysterisk når jeg sier bø.
I tillegg til at han elsker 'ro din båt'. Sitter på fanget mitt mens jeg holder hendene hans og gynger ham fram og tilbake mens jeg synger. Hvis jeg stopper begynner han å rive i hendene mine, og om jeg fortsatt ikke har begynt, starter han å rope sint til jeg begynner igjen :hilarious:
 
Han spiser selv, sitter selv, står selv og går langs med ting. Tann nr 3 er på vei ut. Han kan si pappa, Hei, hadi, au, nei og bli forstått på ting som vann, mat, mamma osv. Han kan vise hvor stor han er men ikke vinke. Han kan også bevege seg bortover på knærne. Han har krabbet en stund og nå går det skikkelig unna. Det han er flinkest til akkurat nå er å åpne skap og rive ned vannet til kaninen. Men hvis man skal sammenligne med storesøster så er han utrolig kjapp til det grov motoriske, men treg med fin motorikk og det å spise selv. Når min datter var 1- 2 år så var jeg dagmamma på ei jente som var like gammel. De to var forskjellige på utvikling på alle måter. I dag er de 3 og 4 mnd og 3 år og 3 mnd. Merker ikke forskjell på dem lengre. De var til å med forskjellige i lengde og vekt hvor de bytta på hvem som var størst og minst. Nå er det heller ikke stor forskjell på det. Barn utvikler seg forskjellig. Jeg synes det er koselig at yngste ikke prater så mye og er så flink fin motorisk, synes han er baby lengre enn storesøster var.
 
Han sier mamma pappa, og "lalla" når han er trøtt ( høres værtfall slik ut) drikker selv, spiser brødskive, grøt og smoothie men enda ikke begeistret for middagsmat. Tann nr 4 er Påvei ut. Han har knekt koden å går nå mere enn hva han kryper. Han sitter selv og reiser seg fort, er utrolig intrs å dra ut alt som er oppi skuffer, Han "synger" med på et refreng på en serie som går på Disney kanalen. Helt besatt av en leketraktor han har som han driver å kjører og lager brommelyder hele dagen, går mye med gåbilen sin å brommer også med den. Generelt utrolig flink å trøye seg selv med leker. Han elsker når jeg legger meg ned på gulvet sammen med han så han kan krype over meg, framom tilbake opp og ned, og gapskratter av fantorangen om det er på tvn eller av bamsen. Utrolig glad i storesøster si på 6 år, hele gutten lyser opp når hun kommer inn i rommet. Meeeeen han er veldig mammadalt, hele verden raser for han bare jeg går ned trappa en tur :)
 
Her kan lille. Man klappe, vinke, rulle. Rekke hendene i været. Klappe hunden og kattene ( ikke dra og tøyse) stå på beina (med støtte)
 
Noah som blir ett år om 17 ( :O !!) dager syns jeg gjør nye ting hver dag, men fortsetter ikke nødvendigvis å gjøre det hver dag :p
Han krabber i fykende fart, skal helst stå oppreist 24/7, ligger KUN når han sover. Altså å bytte bleie skjer kun i stående stilling. Påkledning skjer i stående stilling eller hvis jeg klarer å holde han i ro på fanget mitt. Han danser hver gang han hører melodi eller når faren beatboxer. Han eeeelsker fantorangen.
Ellers kan han sitte og leke aleine ganske lenge om gangen. Klosser og musikkleker er tingen. Pappaen kaller Noah for NYGO når han sitter og spiller piano i sånn 15 minutter uten å stoppe :p Hehe
Han har nettopp begynt å syns det er gøy å gå når jeg holder han. Før bare seig han ned hvis jeg prøvde å holde han oppe. Nå kan han reise seg å stå i noen sekunder før han setter seg fint ned på stumpen igjen :p
Han får rundstykker eller skive med enten leverpostei, ost eller skinke til frokost, spiser bananlapper, smoothie eller lignende til lunsj, i går fikk han svenske kjøttbullar, pastaskruer, gulrot og brokkoli til middag (ikke most middag lengre), og som regel grøt til kvelds. Hvis jeg går å spiser på noe så vil han veldig gjerne også få, og nå gjør han som regel det :p
Han sier mamma, pappa, der, ja, nei, hadet, PLYSTRER (?), og noe som ligner på beatboxing.
Meeeen leggingen for tiden er helt utmattende. Han sover omtrent bare hvis han får ligge inntil meg hele tiden han sover. Supermammadalt!
 
Og i går begynte han å gå litt. I dag går han enda mer. Tar en runde rundt salong bordet og slipper seg på det ene hjørnet for å gå videre.
 
Min holder på å lære seg å gå, men er såpass ustødig at han foretrekker å krabbe. Vinker, viser hvor stor han er, "gi-og-ta" leken (takktakk, værsågod, frem og tilbake-lek), borte-borte-titt titt, sier hei og hadet og mamma. Han forstår mange ord, men produserer lite. Akkurat sånn som det skal være. Spiser masse mat, spiser helst selv, men i og med at skje og skål går i gulvet er det kun brødskive, middagsmat og fingermat han får lov å spise selv. Mos og yoghurt mater vi han med. Prøver å unngå og sammenligne med storesøster, da de er to helt forskjellige typer. Virkelig, som natt og dag. På alle områder.
 
Min holder på å lære seg å gå, men er såpass ustødig at han foretrekker å krabbe. Vinker, viser hvor stor han er, "gi-og-ta" leken (takktakk, værsågod, frem og tilbake-lek), borte-borte-titt titt, sier hei og hadet og mamma. Han forstår mange ord, men produserer lite. Akkurat sånn som det skal være. Spiser masse mat, spiser helst selv, men i og med at skje og skål går i gulvet er det kun brødskive, middagsmat og fingermat han får lov å spise selv. Mos og yoghurt mater vi han med. Prøver å unngå og sammenligne med storesøster, da de er to helt forskjellige typer. Virkelig, som natt og dag. På alle områder.

Hehe ja det er egentlig bare tull av meg å sammenligne ;)
 
Har gått noen måneder nå, men lærte seg nettopp å gå med sko. Spiser for alt i verden ikke selv, haha! Har prøvd å la han føre mat til munnen siden han var 6mnd, men han vifter med hendene hver gang han får pålegg e.l på fingrene, så foreløpig blir han matet. forstår mye av det vi sier, men produserer ikke ord selv. har hørt "hadet", "pappa" og "mamma" i perioder, men ikke noe mer enn det. Gir masse kos :) Ellers drikker han selv, klatrer i trappene, gynger til musikk og blar i bok (tykke sider). Føler det er nye ting hver dag nå! Det eneste jeg skulle ønske han snart lærte, var å sove mer enn to timer sammenhengende. Før klarte han kun en time, så ser i det minste en utvikling.
 
Sammenlikner til tider med storesøster her også, og de har mange like trekk i utviklingen, men et så forskjellige allikevel. Lillesøster kan sitte, krabbe, gå med gåvogn/langs møbler/mens hun holder oss i hendene, reise seg opp til stående uten støtte og går noen steg før hun setter seg ned:p Hun vinker, klapper og leker tittei. Og så sier hun mamma, pappa, se (der), tutt, hei. Hun spiser skiver, og har gjort det siden hun var 6 mnd og grøt og middagsglass :)
 
Back
Topp