Hva kan babyen spise?

mayel*2

Flørter med forumet
Hva får deres søte små? Har vært å kjøpt baby feeder idag, men er litt usikker på hva hun kan spise nå..

Spurte Hs om dette på 4 mnd kontrollen, da sa hun det meste. Men ikke Kiwi og jordbær. Spurte ikke hvorfor.

De kan vel spise det meste bortsett fra sitrusfrukter og jordbær mener eg. Mango og melon er en klar slager her. Har ikke prøvd banan enda, men mange sier det er en poppis!

jonne skrev:
Spurte Hs om dette på 4 mnd kontrollen, da sa hun det meste. Men ikke Kiwi og jordbær. Spurte ikke hvorfor.

Sniker litt fra nov10.

Kiwi er en sitrusfrukt, og kan gi allergiske reaksjoner hos de små. Det samme kan jordbær. Derfor skal man vente med det, og alle andre sitrusfrukter til de er ett år.

Ellers kan man gi eple, pære, mango, revet gulrot, druer og det meste annet man kan finne på. Det er bare å prøve seg fram.

Banan pleier å være populært:)

Vi fikk aldri dreisen på fruktnettet med førstemann , så var ikke så det ble ikke brukt noe særlig.
Skrape banan med skje funker fint:)

banan er en vanskelig frukt i en slik feeder. Da ville jeg nok most banan og gitt henne litt med en skje, det funker veldig bra her :)

Jeg har brukt meloner av forskjellige slag - pære- plomme

Det meste kan brukes, men hold deg unna sitrusfrukter, kiwi og jordbær
(Om man ikke har allergier i familien så er ikke jordbær superfarlig, det er vist gått bort ifra det)

Du kan ha grønnsaker også, tomat, agurk osv,ting som er mykt er såklart det letteste, for da får dem ut saften og får mere av smaken.

Helsidirektoratet har laget en fin brosjyre om mat til babyer: http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00322/Mat_for_spedbarn_322589a.PDF

Alle skal ha fått den på helsestasjonen egentlig, men det virker som om det er få som faktisk har lest den... Der står det om hva babyer kan spise, og hva du bør vente med. De kan fint spise jordbær, sitrus, kiwi, tror det er mange slike gamle myter som henger igjen når du spør på forum. Sjekk side 22 for mat du bør vente med.

Hvis du tar banan i en baby feeder, så tror jeg du kan få problemer med å få vasket nettet skikkelig etterpå, det vil nok lett bli misfarget.

Druer og blåbær var det lille fikk først her, men mange og melon er også supert synes hun! Ogsså får hun advokado,men ikke i feeder,også har vi begynt å prøve banan, men nå har jeg glemt å kjøpe....

Er jo jordbær i de fleste frukt moser i butikken! den som er fra Ella's er det også jordbær i, og den er fra 4 mnd... og mange frukt moser fra 6 mnd er det jordbær i... skal bare prøve forsiktig frem :)

vi gir også den fruktmosen fra ellas- og den er d jordbær i:)
Vær obs på at banan kan gi hard mage. Spesiellt for babyer som sliter med avføring bør man holde seg unna banan og produkter med banan i:)

Her har vi ikke testet fruktnettet enda, kommer nok ikke til å gjøre det før om en god stund til. Men snuppa får pæremos og så har vi nettopp begynt med litt tynn grøt.emoticon 

Kanskje det er helsesøsteren som ikke har lest brosjyren nøye nok? På side 31 står det jo at man kan bruke jordbær, på side 58 hvor man kan finne c-vitaminer som ungen trenger (sitrusfrukter). Jeg stoler heller på Helsedirektoratet enn på en helsesøster som kanskje eller kanskje ikke har oppdatert seg på 20 år.. Har sett ørten eksemplarer her inne på forumet at helsesøstrene gir vidt forskjellige råd. Og også - hvorfor blir det produsert barnemat med disse ingrediensene hvis de er livsfarlige å få i seg? Nemlig.

Med andre ord: fordi ingen i familien har spesielle allergier, gir jeg jordbær, men har ikke gitt sitrusfrukter ennå.. men det har mer med tilgjengelighet å gjøre (appelsinene er ikke gode nå, synes jeg, så vi har ikke kjøpt inn) og hva jeg selv foretrekker å spise (er det noen som spiser sitroner "rått"? :)). Har dog kjøpt inn Ella's kitchen "the green one", med kiwi, så vi får se hvordan reaksjonen blir, hihi.

Back
Topp