Hva kaller man ste-bestefar?

BabyPrøver17

Blir kjent med forumet
Vi får vårt første barn snart. Mine foreldre er Besta og Besten, hans mor er Farmor, og Farfar er dessverre ikke blant oss lenger. Svigermor fant seg ny mann for ca 10 år siden, men da var mannen min voksen så han har aldri hatt noe innvirkning på oppvekst eller sånn. Svigermor og mannen bor på andre siden av landet og vi ser dem bare noen ganger i året, men har godt forhold til de. Mannen min har aldri kalt han stefar eller døtrene hans for sine stesøstre siden de var alle voksne når svigermor og han ble sammen.
Våre tante/onkelbarn på hans side kaller de for farmor og besten, men vi vil ikke kalle han besten siden min far er Besten (ikke aktuelt å kalle mine foreldre mormor og morfar eller ha noen variant av besten/bestefar på svigermors mann). Vi vil gjerne at han kan få en tittel og ikke bare navn siden han allerede har en tittel blant svigermor sine barnebarn. Tips?
 
Her heter min stefar, "Far". Og han er absolutt verdig tittelen. :) (min mor er Besta, så blir "Besta og Far".).
 
Mine unger bruker navn på sin ste-bestemor, noe som er naturlig siden hun altså bor sammen med "besten", og har unger med ham som er på alder med våre. Bestemor er det min svigermor som heter. Mine er mormor og morfar.

Men mange barn har jo to sett med bestemor/bestefar/besta/besten så det er jo ikke umulig å ha flere med den rollen.

Men du vil ikke ha noen som helst variant av bestefar/besten, men en tittel ? Så ikke Besse eller Boffen som er titler barn jeg kjenner har på bestefedre (i begge tilfeller faktisk biologisk bestefar) heller ? Det blir litt vanskelig å finne en tittel for en ste-bestefar som ikke på et eller annet vis spinner ut fra besten.
 
Nå er situasjonen litt annerledes her, men. Jeg har en datter i tenårene og en treåring med forskjellige fedre. Hun kaller fars mor bestemor, men ble overlykkelig da også hun fikk kalle treåringens farmor for akkurat farmor. Litt ironisk når jeg tenker på det, for treåringens farmor er ikke gift med det som blir farfar og han blir bare kalt for navnet sitt av alle mann:p Det hadde falt oss mest naturlig i deres situasjon å bruke farfar, om ikke mannen i huset hadde følt at det ikke passet seg da så klart.
 
Her er begge foreldrepar på begge sider skilt og de har alle nye partnere.

De har litt ulike titler rett og slett pga den ene «ste bestefaren» har vært tilstede siden mannen min var barn og har vært en ekstra far for han hele livet, han er besten og hun er farmor.

Resterende har funnet partner i nylige tider, vi er heller ikke så tett de så det føles ikke naturlig å gi de «besteforeldre» tittel egentlig.

Så der er det farfar + navn til partner
Mormor + navn til partner
morfar + navn til partner
 
Her er begge foreldrepar på begge sider skilt og de har alle nye partnere.

De har litt ulike titler rett og slett pga den ene «ste bestefaren» har vært tilstede siden mannen min var barn og har vært en ekstra far for han hele livet, han er besten og hun er farmor.

Resterende har funnet partner i nylige tider, vi er heller ikke så tett de så det føles ikke naturlig å gi de «besteforeldre» tittel egentlig.

Så der er det farfar + navn til partner
Mormor + navn til partner
morfar + navn til partner
Vil legge til at jeg kjenner flere som har biologiske besteforeldre hvor de har tittel besten og besta på begge sider men at de da har et navn i tillegg for å skille hvilken av de det er.

Feks hatt venner som har hatt ( besten Per)

«Stedsnavn de bor» besten - feks Lia Besten

Etc
 
De to eldste her i huset bruker navnet på stemor og de to yngste bruker besta :)
 
Hva med å spørre hva han tenker? Hva med kun faff? Antar farfar føles feil ut å kalle han.

Her har vi begge skilte foreldre og 3 av 4 har nye partnere.
Så vi har
mormor og bestefar,
morfar og bestemor,
farfar og "navn"
og farmor.

Min unge kaller de for bestemor og bestefar siden mine tantebarn kaller de det. Helt ærlig kunne jeg tenkt meg "navn" som bestemor istede grunnet situasjoner i livet. Men jeg spurte "navn" om hun ønsket en tittel, for det synes jeg hun fortjener, men hun foretrakk navnet sitt også får det heller justeres dersom barnet mitt finner på noe kallenavn selv med årene.
 
Kall han farfar da vel. Her har barna mormor og morfar, bestemor og bestefar og farmor og farfar. Åpenbart er da 2 av disse menneskene ikke biologisk i slekt med barna våre, men de ser på alle som besteforeldre og driter i hvem de deler gener med. Ikke alle har her vært i livene til oss foreldre fra vi var små. Det går fint :)
Har aldri hørt om noen som tilkaller bonusforeldre som stefar eller stemor da :hilarious:
 
Back
Topp