Hva innebærer samsoving for dere?

Hemmeligmamma

Glad i forumet
Er det mest at man sover i samme seng? Eller at man har kontinuerlig (nærmest) kroppskontakt? Hvis det er sistnevnte, hvordan ligger dere? Blir dere ikke liggende lenge i samme stilling/får dårlig søvnkvalitet?

Litt både og. I starten lå hun konstant på puppen og jeg lå med armen opp under hodet. Det gikk helt fint, våknet ofte, men det tror jeg at jeg ville gjort uansett. Hun kunne sove 6 timer i strekk sånn. Nå ligger hun i hodehøyde, men hender vi begge sovner under nattamming.

Ammer ikke her, men sover i armkroken min eller mellom meg og samboer når sengen hans ikke er bra nok [emoji14] veldig kosete og strekker armer og ben ut til han får kontakt :) før var det å starte i sin egen seng før han kom over i vår seng midt på natten eller tidlig på morgenen.

Den vanlige definisjonen på samsoving er vel at barnet er så nært at man kan strekke ut hånden og ta på det uten å flytte seg? Mine barn har sovet klistret inntil meg i den vanlige amme-samsove stillingen den første tiden, men nå er minstemor 18 mnd, og flytter seg til og fra selv i løpet av natten. Jeg sover som en stein, har egentlig mye bedre søvnkvalitet når jeg ammer enn jeg har ellers. :)

Med storesøster innebar det at hun sov med puppen i munnen heeele natta... eneste måten å få noe søvn på, til vi søvntrente henne.

Lillebror samsover mest med å sove i samme seng, fordi han oftest våkner om vi flytter ham, og han finner ikke søvnen selv enda. Av og til sover han i armkroken, eller vi sovner begge under amming. Da kan jeg være ganske av i rygg/armen når jeg våkner, men den ekstra søvnen er verdt det ;)

Min første lå en halvmeter unna meg i samme seng og lå kun inntil meg når hu amma. Når hu hadde sovna igjen flyttet jeg meg vekk. Nr 2 har mye større behov for nærhet, så han ligger gjerne inntil meg eller pappaen, noen ganger tvers over oss. Våknet flere ganger av at han krabber over pappaen og bare slumper over meg for å sovne.
Vi ligger sjelden i samme stilling hele natta lang selv om vi ligger klint inntil hverandre, både poden og jeg/pappaen flytter på seg i løpet av natten uten at det forstyrrer søvnen.

For oss har samsoving vært nærhet, kos og trygghet. Jeg trenger aldri å bekymre meg siden jeg både kan se, høre og føle pusten dems. Om de har en dårlig natt, tannfrembrudd, sykdom eller annet som forstyrrer søvnen, trenger vi ikke tenke på prinsipper om egen seng og slikt, vi sover slik det passer oss og koser når det er behov for ❤

I starten innebar det konstant kroppskontakt enten oppå meg eller ved siden av meg i ammestilling. Ble vekt for neste måltid før det rakk å bli ubehagelig.. Så fikk jeg etterhvert flyttet meg lenger unna.

Min sover i samme seng som meg. Nekter å ligge i sengen sin som står rett ved siden av min... Starter med bra avstand for mor og baby, men innen en time så ligger baby klistret inntil og mor helt på kanten... Lærer aldri, jeg...

Min sover i samme seng som meg. Nekter å ligge i sengen sin som står rett ved siden av min... Starter med bra avstand for mor og baby, men innen en time så ligger baby klistret inntil og mor helt på kanten... Lærer aldri, jeg...

Høres kjent ut men mi er over to år [emoji5]

Høres kjent ut men mi er over to år [emoji5]
Haha! Forrige helg fikk pappaen erfare litt... Jeg la meg i midten for å avlaste hoften litt. I løpet av natten hadde mini og jeg sakte men sikkert beveget oss i retning mannen - han endte opp med å falle ut av sengen:p

Stort sett ligger vi vedsiden av hverandre i samme seng, som oftest under samme dyne, men det varierer litt. Noen ganger ligger han i armkroken, eller oppå meg, eller så ligger vi i skje, enten rygg mot mate eller mage mot mage. Ammer 2-3 ganger på natta, men han har heldigvis aldri vært sånn at han ikke kan flyttes på på natta - dvs, ikke flyttes i egen seng, men flyttes rundt i senga eller bytte stilling er ikke noe problem :P

Her ligger han så tett inntil som det er mulig å komme omtrent [emoji28] har gitt opp å skal ha han under sin egen dyne, han sover ikke da.

Stort sett ligger vi vedsiden av hverandre i samme seng, som oftest under samme dyne, men det varierer litt. Noen ganger ligger han i armkroken, eller oppå meg, eller så ligger vi i skje, enten rygg mot mate eller mage mot mage. Ammer 2-3 ganger på natta, men han har heldigvis aldri vært sånn at han ikke kan flyttes på på natta - dvs, ikke flyttes i egen seng, men flyttes rundt i senga eller bytte stilling er ikke noe problem :P

Her er det likt! Men ammer ca3-4 ganger mellom 23-6.

Syns det er koselig [emoji173]

Jeg tenker at begge deler er like mye samsoving, det samme med bedside crib, og man bør ligge i samme stilling hele natten, altså i en "låst" stilling hvor man ikke risikerer å havne oppå barnet, eller at barnet havner under den voksnes dyne.

Jeg sov mye bedre når junior var liten og sov helt inntil meg/på puppen.
Nå har jeg en ryggskade som gjør det veldig mye verre for meg å ligge i samme stilling, men kosen er så vanvittig verdt det, så når han kommer over i min seng om natten er det veldig kos, og jeg passer på å nyte det så lenge det varer.
Ingenting er bedre enn en varm trøtt liten kropp som søker trygghet hos deg, som bare vil ligge helt inntil og kose, og som stoler på at du passer på. <3

Her starter han som regel natta i nestet sitt oppi egen seng. Etter første amming prøver jeg å legge han tilbake, noe som av og til funker og av og til ikke. I natt ble det bare kaving og klynking, men i det jeg flyttet hele nestet opp ved siden av meg i vår seng var det som å skru av en bryter og han sluknet. Samsoving for oss er av og til at han ligger i nestet i senga vår og av og til bare han, enten mellom oss, ved siden av eller oppå meg. Sjelden oppå lenger, heldigvis. Jeg føler det er tryggest når han ligger i nestet.

Back
Topp