Hva i alle dager er dette? syk gutt

Gollemor

Forumet er livet
VIP
Først vil jeg bare si at vi har bestemt oss for å se det litt an, følge med ham nøye, og tar kontakt med legevakt dersom det forverres igjen.

Altså, gutten som blir 3 i januar, har hanglet den siste uka. Trøtt, slapp og hoste. Var hos lege i går for å utelukke den ekle lungebetennelsen som går. Legen ville ikke plage gutten med den leie blodprøven, men lyttet på lungene og mente de hørtes fine ut. Ikke feber. Han fikk øyedråper for øyekatarr, og beskjed om å være hjemme og slappe av resten av uka.
Så da er vi hjemme alle sammen faktisk :)

I dag har han virket kvikkere, og maste på pappaen om at de måtte kjøre og kjøpe sjokolademuffins. Så de gjorde det. Kom hjem, og han var helt i hundre for han hadde fått smake tåfis-ost i butikken! :)

Det går 15 minutter, så begynner han å gråte. Holder seg på høyresiden og sier det gjør vondt inni der. Innunder ribbeina. Det går litt tid, men smertene gir seg ikke og er på samme sted. Han blir helt hvit i fjeset og litt mørk under øynene. Setter seg på fanget til pappaen og er helt fjern og apatisk. Øynene ruller bakover og han (jeg velger å tro at han) sovner. Vi må riste litt i ham før han våkner, og da er han litt kald og klam. Fortsatt vondt. Det hele foregår i 5-10 minutter, før han plutselig får farge i fjeset igjen og spretter opp og er som før. Nå er det ikke vondt mere sa han. Da han reiste seg, prompet han litt, men det er ikke sånn veldig uvanlig til å være ham, og jeg har aldri opplevd at knip eller gass har gjort ham SÅ ute av det før.

Hva tror dere?
Nå har han lagt seg litt på sofaen for "æ treng å hvile litt no". 

Vet dere ikke er lommelegen assa :P Vil bare høre om noen har erfaring med lignende!

Det kan jo være luftsmerer, men om han fikk så vondt som du beskriver, så hadde jeg definitivt tatt ham til legen i dag for og utelukke andre ting enn lungebetennelse jeg.

Luftsmerter påvirker i alle fall meg på den måten... Men ring lege!

Jeg hadde ringt hysterisk til legen for lenge siden tror jeg...
Aldri vært borti noe sånt, så kan desverre ikke hjelpe deg noe mere enn mitt eget hysteri...

Vurderer lege fortløpende, men han er i storform igjen nå altså.
Fikk vondt igjen nå nettopp og ville ha plaster.. da fant vi samtidig en bok i senga hans, og der har MammaMø fått vondt i siden OG fått plaster, så jeg trooor kanskje runde nummer to var kun for plasterets del. For han ble ikke blek og apatisk denne gangen.

Men vi følger med. Ikke vært mere fjerting.

Rekekreke skrev:
Aldri vært borti noe sånt, så kan desverre ikke hjelpe deg noe mere enn mitt eget hysteri...

Ja, jeg hadde slått nummeret og hørte på alle formaningene om 113 og fastlege og åpningstider da han plutselig spratt opp og skulle fortelle oss om hvilke ord som begynner på V, så jeg la på bare for å se an bittelitt.

Jeg syns det virker som han besvimte da han ble borte en liten stund, og om det gjorde vondt i lungepartiet, kan det også være vondt å puste, og da kan han jo i teorien ha besvimt pga hyperventilering e.l. Nå gjetter jeg villt altså...

mamiii skrev:
Jeg syns det virker som han besvimte da han ble borte en liten stund, og om det gjorde vondt i lungepartiet, kan det også være vondt å puste, og da kan han jo i teorien ha besvimt pga hyperventilering e.l. Nå gjetter jeg villt altså...

Han var helt rolig i pusten. Bare stirret tomt ut i lufta før han forsvant litt.

Aner ikke hva som evt feiler han, men hadde ringt lege/legevakten tvert!

Gollemor skrev:

mamiii skrev:

Han var helt rolig i pusten. Bare stirret tomt ut i lufta før han forsvant litt.

Okei. Skikkelig ekkelt da! Huff... men har han spist og drukket normalt de siste dagene?

Gollemor skrev:

Rekekreke skrev:

Ja, jeg hadde slått nummeret og hørte på alle formaningene om 113 og fastlege og åpningstider da han plutselig spratt opp og skulle fortelle oss om hvilke ord som begynner på V, så jeg la på bare for å se an bittelitt.

Jeg ville tatt den turen til legevakta jeg altså!
Om det kommer og går sånn hele tiden så er jo ikke det bra, og det bør sjekkes ut.
Når du sier han hyler og får vondt for så å rulle med øynene og "sovne", så er det ikke noe å tenke på engang!!!

Jeg hadde ringt snarest. Kan jo være blindtarmbetennelse. Er jo på høyre side den ligger. Og det må tas med en gang helst om det er det. Om det ikke er det så har dere hvertfall fått utelukket det og de har kanskje bedre svar å gi enn oss her på bv.

Signerer de andre her: Ring legevakten! Du kan uansett forklare situasjonen og så får du råd fra de om hva du skal gjøre. Selv om at han er i god form nå.

Eg ville ringt til barnelegevakten evt vanlig legevakt berre for å få råd, og høyre kva dei meinar du bør gjera.
Ville nok sett det an om han fekk nytt "anfall" før eg hadde reist til legevakten spesielt viss han virkar kvikk. Det går jo an å få kjempevondt pga luftsmerter og det går jo fort over vanligvis. Eg trur ikkje han besvimte viss du opplevde det som om han sovna, når ein besvimer virkar ein meir "død" i kroppen og du hadde nok garantert reagert på det.
Men, ring og snakk med dei, det er ofte gode råd å få :o))

Jeg har hatt 3 lungebetennelser, mykoplasma 2 av gangene, og da hørte ikke legen noe da hu lytta, men røntgen og blodprøve viste det. Så ville nok tatt den blodprøva. 

Slik har min eldste gutt av og til også, senest for et par uker siden. Det er ikke ofte han gråter av vondter og han er sjelden syk, men når en 6-åring gråter så han hikster og sier det gjør vondt rett under ribbeinet på høyre side blir jeg veldig skeptisk.

Ringte mamma, som er sykepleier, og hun mente at det bare var luft siden han bare sa det var vondt på dette stedet. Dette er noe hun opplever mye på sykehuset der hun jobber, med mennesker i alle aldre.

Ved blindtarmbetennelse begynner ofte ubehaget midt i magen og forflytter seg over til høyre side over en viss tid, man blir gjerne kvalm og kan kaste opp og man kan også få feber. Så mamma ba meg se etter noen av disse tegnene før det var nødvendig å kontakte lege. Heldigvis gikk det over =)

for meg hørtes dette ut som han besvimte.

Kanskje det var et utfall av at han "var vilter" tidligere? Noen ganger kjenner ikke barna sin egen begrensning.

_jeg_ hadde ringt legen.

God bedring!

jeg må bare understreke at jeg ikke er lege.. og dat det jeg nå skriver kansje vanligvis ikke skjer med barn så ofte, men vil nevne det likevel! jeg har selv hatt gallestein anfall  mange ganger og galleblæren ligger jo rett under ribbebena på høyre side og gir intense smerter i det området, kjennes ofte ut som man får et stramt belte rundt magen, men at man kjenner at smerten kommer fra høyre side....det er såpass intenst at man blir både blek og kaldsvett og kansje til og med besvimer...det er den verste smerten man kan ha!! noen ganger går det over etter kort tid mens andre ganger har jeg måttet hatt legehjelp...vet at dette ikke er så vanlig blant barn, men det kan jo være at han har noen problemer forbundet med gallebære/galleveier...

Jeg aner ikke hva det kan være, men vil uansett annbefale deg å ringe legevakten. Å hvis det skjer igjenn, så ikke nøle med å ringe 1-1-3! De gir gode råd, og vurderer alvorlighetsgraden på en helt annen måte enn oss. Er ikke alle legevaktene som er like grei å ha med å gjøre! Eneste jeg kan legge bak mine argumenter er at jeg er hovedinstruktør innen førstehjelp. Det kan være mye som vi ikke tenker over. Og hvis det går på pust og bevissthet, så bør du uansett kontakte lege! Bedre å ringe en gang for mye enn en for lite. :-) Håper det ordner seg og at det ikke er noe alvorlig.

Back
Topp