Hva hjelper mot kvalme?

Lundefuglen

Andre møte med forumet
Hei!
Jeg har gått på Afipran- som ga god effekt- men fikk beskjed av legen at man egentlig ikke kan ta det så lenge av gangen. Noen som har erfaring med dette? Jeg fikk anbefale Xonvea, og tok to tabletter på kvelden. Merker ingen virkning på dagen etterpå, kvalmen er tilbake og kroppen sliten. Noen som har prøvd ulike varianter? Kanskje noen som har prøvd ut å kombinere flere?

Reiser på ferie på mandag, og søker sårt tips.
 
Jeg tar 4 xonvea og synes det funker. 2 på kvelden, 1 på morgenen og 1 utpå dagen. Kanskje det hjelper å justere opp dosen din og :)
 
Får du i deg nok mat og drikke i tillegg? Appetitten min var lav når jeg slet med kvalmen men hvis jeg ikke spiste små måltider/snacks ca hver 3-4 time ble kvalmen verre. Drakk mye eplejuice og spiste toast som hjalp litt hvertfall. Måtte også ha noe på nattbordet (f.eks ritz kjeks) fordi tom mage når jeg stod opp betydde at jeg hang over doskålen 1 time senere :dead: noen sier surt godteri kan hjelpe litt også.
 
Får du i deg nok mat og drikke i tillegg? Appetitten min var lav når jeg slet med kvalmen men hvis jeg ikke spiste små måltider/snacks ca hver 3-4 time ble kvalmen verre. Drakk mye eplejuice og spiste toast som hjalp litt hvertfall. Måtte også ha noe på nattbordet (f.eks ritz kjeks) fordi tom mage når jeg stod opp betydde at jeg hang over doskålen 1 time senere :dead: noen sier surt godteri kan hjelpe litt også.
Fikk i meg mat da jeg tok afrpran, men ettersom jeg ikke kan ta det hele tiden, prøver jeg noe nytt, og har ikke fått i meg så mye da. Skal spise smått, men ofte, og se om det hjelper ja, tusen takk for råd!! ☺️
 
Høres ut som du sliter mer med kvalme enn det jeg gjør, men det å spise noe mer eller mindre hele tiden fungerer for meg…blir dessverre mye drops og ting med sukker i, men prøver å være flink til å kutte opp frukt osv også, så jrg kan holde meg spisende også mellom måltider :hilarious: . Kommer til å trille avgårde av meg selv om dette fortsetter :hilarious:. Og selvfølgelig; jo mer sliten/trøtt, jo mer kvalm.
 
Høres ut som du sliter mer med kvalme enn det jeg gjør, men det å spise noe mer eller mindre hele tiden fungerer for meg…blir dessverre mye drops og ting med sukker i, men prøver å være flink til å kutte opp frukt osv også, så jrg kan holde meg spisende også mellom måltider :hilarious: . Kommer til å trille avgårde av meg selv om dette fortsetter :hilarious:. Og selvfølgelig; jo mer sliten/trøtt, jo mer kvalm.
Tusen takk for svar! Man må jo bare spise det man får i seg. Så rart at det er så varierende har heldigvis ferie nå, så mindre stress nå enn før. Håper det hjelper.
 
Brukte de samme som deg med nr to . Var ekstremt dårlig med hypermesis (tvillinger) men sa med den ene . Kvalmestillende hjalp bare et par tre dager , så jeg gjorde ikke annet enn å kjempe . Værste svangerskapet ever . Ble bedre nærmere uke 17 mener jeg . Gikk ned 7 kg og burde egentlig blitt lagt inn , men hadde en ubrukelig lege . Små spiste hele dagen , nippa til vann og kasta opp . Var ikke annet enn å sove mest mulig og ta en dag av gangen .
 
Brukte de samme som deg med nr to . Var ekstremt dårlig med hypermesis (tvillinger) men sa med den ene . Kvalmestillende hjalp bare et par tre dager , så jeg gjorde ikke annet enn å kjempe . Værste svangerskapet ever . Ble bedre nærmere uke 17 mener jeg . Gikk ned 7 kg og burde egentlig blitt lagt inn , men hadde en ubrukelig lege . Små spiste hele dagen , nippa til vann og kasta opp . Var ikke annet enn å sove mest mulig og ta en dag av gangen .
Huff så utrolig kjedelig! Det høres ikke gøy ut :(
 
jeg bruker 3 xovea 2 på kveld å 1 på morgen, fungerer veldig fint. Det var sykehuset som skrev ut resept til meg, å der står det at en skal gradvis trappe opp for å se hvordan det går… så jeg begynte med 2 kveld, neste døgn 2 kveld å 1 på morgenen etter, har holdt meg til dette. Glemte å ta på kvelden ene dagen å det resulterte i full dag med oppkast :sour:
 
Har prøvd den B12 sprayen og blir kvalm av smaken :laughing021 Den fungerer ikke sånn veldig , men samtidig så føler jeg den virker …

Suger på BonBon de rød fiskene , råtne fisk . Det hjelper noe også spise , så spiser jo hele dagen :bag:
 
Har dere noen tips mot kvalme?
Her varierer det nesten daglig. Men å spise mindre porsjoner enn jeg egentlig har lyst på der og da, pluss spise ofte har hjulpet litt her. Men det har vært og er en vanskelig balanse, hva som blir passe mengde og ofte nok :bag:

Yoghurt naturell med honning og granola fra Synnøve var godkjent av kroppen her i dag. Samme med knekkebrød med Gulost og agurk + kiwi og pringles :laughing002

I går og dagen før var det brunost på knekkebrød som var tingen, noe som plutselig byr meg fullstendig i mot i dag.
 
Back
Topp