Hva har man krav på?

Trinusn

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Julibarna 2019
Septemberlykke 2021
Jeg lurer litt i disse tider hvos det skrives så mye om underbemanning på fødeavdelingene, spesielt KK hvor jeg skal føde; hva har vi egentlig krav på? :)

Jordmor sa til meg her om dagen at jeg måtte stå på kravene mine, og blandt annet ikke la dem sende meg for tidlig hjem.
Men hvor lenge har vi for eksempel krav på å ligge på barsel? +++?

Førstegangs, så jeg vet jo ikke helt hva jeg går til :p

Jeg reiste hjem 4 timer etter fødsel av førstejenten min

Er litt usikker selv, men to dager eller 60 timer eller noe sånt? Sist jeg fødte var det tre dager, men det har visst blitt kortet ned litt noe nå.. Det lureste er kanskje å ta direkte kontakt å spørre, kan hende det er litt ulikt fra sykehus til sykehus?

Aner ikke hva man kan "kreve", men denne gangen reiser jeg ikke hjem før jeg føler meg klar! Man kan vel ligge 2-3 døgn, om man ønsker? Vet mange reiser tidligere også. Jeg vil bli vist stell på nytt, få nøye gjennomgang av ammingen osv. Ha en grundig og god samtale med JM før hjemreise, ikke bare en 5-minutter med spørreskjema og hadebra...
Denne gangen får jeg forsterket barselopphold og det er jeg glad for. Er jo forskjell på barselavdelingene her i landet, men de 2 siste gangene var virkelig dritt. Følte meg bare overkjørt av de.
Har 2 barn fra før, så mannen min blir nok hjemme med de, selv om jeg trenger han også, pga angst og andre ting... Ungene trenger pappaen sin. Så barsel skal passe litt på min lille mellom nattammingene slik at jeg kanskje får sove litt. Krysser fingrene for et bra barselopphold denne gangen :)

Står på hjemmesida dens at barseltida blir individuelt tilpasset, så hva man har krav på og ikke blir kanskje litt vanskelig å tolke.. Men hvertfall to døgn syns jeg du kan kreve!!

Jeg har planer om å be om å få være til etter legesjekken. Sist ble vi sendt hjem etter 2 døgn, pga stor pågang. Kom tilbake dagen etter for legesjekk, og da fant de ulyd i hjertet til vesla og vi måtte på riksen. Det syntes jeg var skummelt. Viste seg at hun hadde to hull i hjertet, og jeg ble redd siden vi hadde hatt henne hjemme over natta.

Jeg lurer litt i disse tider hvos det skrives så mye om underbemanning på fødeavdelingene, spesielt KK hvor jeg skal føde; hva har vi egentlig krav på? :)

Jordmor sa til meg her om dagen at jeg måtte stå på kravene mine, og blandt annet ikke la dem sende meg for tidlig hjem.
Men hvor lenge har vi for eksempel krav på å ligge på barsel? +++?

Førstegangs, så jeg vet jo ikke helt hva jeg går til :p

Man har krav på forsvarlig helsehjelp som det så fint er definert som. Det vil alltid være tilfeldig på en fødselsavdeling, alt ifra hvor mange fødende som er inne og hvor mange som ligger på barsel. Men det er slik at de som trenger mest hjelp og tilsyn, får det. Er man frisk og rask, så kan man reise hjem og bli fulgt opp av jordmor hjemme. Men det er endel ting som må oppfylles før hjemreise- at den fødende har vært på toalettet, at livmor er begynt og trekke seg sammen, og at baby er undersøkt av barnelege. Sånn sett, så er det likevel en del som skal oppfylles før hjemreise. Og såklart at det ikke har oppstått komplikasjoner underveis.

Første barselopphold fikk jeg enerom, da var det helt greit å bli der 2 døgn. Andre barselopphold lå jeg på femsengsrom, da telte jeg timer til barnelegen skulle komme på jobb så jeg fikk reise hjem.

Man har krav på forsvarlig helsehjelp som det så fint er definert som. Det vil alltid være tilfeldig på en fødselsavdeling, alt ifra hvor mange fødende som er inne og hvor mange som ligger på barsel. Men det er slik at de som trenger mest hjelp og tilsyn, får det. Er man frisk og rask, så kan man reise hjem og bli fulgt opp av jordmor hjemme. Men det er endel ting som må oppfylles før hjemreise- at den fødende har vært på toalettet, at livmor er begynt og trekke seg sammen, og at baby er undersøkt av barnelege. Sånn sett, så er det likevel en del som skal oppfylles før hjemreise. Og såklart at det ikke har oppstått komplikasjoner underveis.

Første barselopphold fikk jeg enerom, da var det helt greit å bli der 2 døgn. Andre barselopphold lå jeg på femsengsrom, da telte jeg timer til barnelegen skulle komme på jobb så jeg fikk reise hjem.
KK tilbyr ikke jordmor hjem i sommer da de ikke har kapasitet til det, så bør utnytte barseloppholdet så godt man kan. Slik jeg forstod det på min jordmor er det to liggedøgn nå etter fødsel, men sa at om vi er usikker på noe kan man snakke med dem om å få bli litt lenger (selvfølgelig annerledes om det er medisinske grunner for å bli lenger).

Takk for alle svar :)

Vi har et stykke reisevei til sykehuset, og jordmødrene her ute på øya har jo ferie i sommer, derfor jeg stresser litt med slike ting :p

Back
Topp